Møte for foresatte ved Eikeli vgs 13. januar 2015 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Ved Mia Iversen og Espen Hansen
Vi voksne har en viktig oppgave i å minne ungdommene våre på at de er gode nok akkurat som de er. En av fem jenter på ungdomstrinnet har tegn på depresjon. De blir syke av forventningspress – både eget og andres. Det at ungdom får føle tilhørighet, trygghet og fellesskap er blant våre aller viktigste samfunnsoppgaver.
Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
VIP VEILEDNING OG INFORMASJON OM PSYKISK HELSE I SKOLEN Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Målsettinger for Skoleprogrammet VIP Hovedmål: Gjøre elever bedre rustet til å ta vare på egen psykiske helse og bli oppmerksom på hvilke hjelpetiltak som kan oppsøkes ved psykiske plager og lidelser Delmål: Elevenes forhold til psykiske plager og lidelser skal avmystifiseres og gjøres mer alminnelig. De skal lære mer om psykisk helse generelt, og få økt forståelse for det normale og alminnelige i det å ha psykiske plager Elevene skal lære å kjenne signaler på psykiske plager hos seg selv og sine medelever, og de skal lære å bli mer oppmerksomme på sine egne følelser Lærere, rådgivere og helsepersonell i skolen skal få økte muligheter til å kunne oppdage problemer hos elevene på et tidlig tidspunkt for deretter å kunne sette i verk egnete tiltak Skoleprogrammet VIP, Vestre viken HF
VIP ved Eikeli vgs våren 2015 Arbeid i klassene med kontaktlærer (3 timer) UKE 9 Klassebesøk med helsepersonell (2 timer) UKENE Møte for foresatte Vg1 med oppdatert kunnskap om psykisk helse og kommunikasjon: Tirsdag 7. april kl Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Forskning viser at VIP virker! Forskningsprosjekt om effekter av forebyggende skoleprogram innenfor psykisk helse (VIP) Doktorgradsstipendiat Bror Just Andersen, Folkehelseinstituttet 1430 elever i 109 klasser ved 8 videregående skoler i Akershus og Vestfold Innsamling av data før oppstart, etter 6 mnd, 12 mnd og 24 mnd Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Effektmåling på følgende områder: elevenes kunnskapsgrunnlag evne til gjenkjennelse av signaler holdning og atferd ved hjelpsøking psykiske helse Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
VIP-Makkerskap – et tiltak for bedre læringsmiljø Utviklet av danske Netwerk Å gi en myk overgang fra ungdomskole til vgs Hindre ekskluderende klikkdannelser Tydelig klasseledelse Elevene deles inn i makkerskap fra første skoledag (par) Makkergrupper 3x3 uker Den gode kollega Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Makker partner ('mɑkəɾ) Substantiv maskulin Medspiller, medarbeider, aliert, hjelper, kompanjong være makkere i kortspill, dele oppgavene med sin makker
Hvorfor skal vi voksne styre gruppedannelser i klassen? Er de ikke for gamle for sånt? Mobbeombudet i Buskerud: tydelig klasseledelse gir mindre grobunn for mobbing Elevene bruker mye energi på nettverksbygging i timene Tydelige voksne skaper trygghet – også når du er 16 (Maslow). Det er bedre å bli sett, selv om en voksen har bedt noen om å se, enn å ikke bli sett i det hele tatt. Den gode kollega - forberedelse til arbeidslivet. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Summing Hva kan du som foresatt bidra med for å styrke klassemiljøet i din sønns/datters klasse? - nye ideer - tidligere erfaringer Snakk med sidemann/kvinne i 5 min Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Utdrag fra en rapport om ungdom og sosiale medier: t%20-%20web.pdf Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Vår oppsummering Utestenging annerledes i 2015 pga sosiale medier Innsatsen for å bygge et godt klassemiljø må skje på flere arenaer Tenke over sin egen rolle som forbilder Antagelser: Ungdommen trenger øvelse/kompetanse i ”small talk”, samhandling med andre kunne vise hensyn til andre, fremme egne behov (sosial kompetanse), Oversikt over Sosial kompetanse Sosiale medier Medietilsynets foreldreveileder Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Sosial kompetanse Samarbeidsferdigheter Selvkontroll Selvhevdelse Ansvarlighet Hvorfor er betydningsfullt? Ungdom med gode kunnskaper i sosial kompetanse får et styrket selvbilde og opplever seg mer trygg på hvem de er som person. Dette fører til at ungdom blir mer oppmerksom også på andres følelser og behov Ungdom lærer seg å kjenne igjen følelsesuttrykk hos seg selv og andre. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Prososial atferd Kunne gjøre gode handlinger for andre Gir ros, er vennlige, viser at de bryr seg om andre Hjelper, støtter, deler, anerkjenner, oppmuntrer inkluderer, viser omsorg Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Empati Lære å bli oppmerksom på medmenneskers følelser og ha forståelse for andres tanker og meninger Ungdom trenger hjelp til å gjenkjenne følelser – er du glad nå? – hvordan kjennes det? – hvordan ser glede ut? Tydeliggjøre at andre kan ha ulike følelser enn dem selv i samme situasjon Lære å skille villet og ikke-villet handling Se rettferdigheten i ulike situasjoner – lære å kommunisere med jeg- budskap, fortelle hva det selv føler, ikke det ungdom tror den andre mener Bry seg om andre Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Utdrag fra Mediatilsynets foreldreveileder:
Henvendelser om VIP-programmet Espen Hansen, leder Telefon: E-post: Mia Iversen, veileder Telefon: E-post: Jorid Bakken Steigum, veileder Telefon: E-post: Espen Hansen, leder Telefon: E-post: Mia Iversen, veileder Telefon: E-post: Jorid Bakken Steigum, veileder Telefon: E-post:
Bodil J. Houg. Mobbeombud i Buskerud