Møte for foresatte ved Eikeli vgs 13. januar 2015 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Ved Mia Iversen og Espen Hansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Advertisements

VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
VIP Veiledning og Informasjon om Psykisk helse. Målsetting Hovedmål:  Bli bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
VIP-makkerskap Fagsamling for rådgivere i videregående skole - Nordland 16.mars 2016 Liv Tellsgård og Espen Hansen.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Opplæring i VIP-makkerskap
Nav veileder i videregående skole
Barnesyn og barns medvirkning
En introduksjon.
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Opplæring i VIP-makkerskap
Familieråd En for alle, alle for en
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Velkommen til August 2017.
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Trym Nordstrand Jacobsen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Individuell jobbstøtte (IPS)
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Møte for foresatte Vg
Møte for foresatte Vg
Velkommen til foreldremøte
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Nå er vi spente!.
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Fysisk og psykisk helse
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utskrift av presentasjonen:

Møte for foresatte ved Eikeli vgs 13. januar 2015 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Ved Mia Iversen og Espen Hansen

Vi voksne har en viktig oppgave i å minne ungdommene våre på at de er gode nok akkurat som de er. En av fem jenter på ungdomstrinnet har tegn på depresjon. De blir syke av forventningspress – både eget og andres. Det at ungdom får føle tilhørighet, trygghet og fellesskap er blant våre aller viktigste samfunnsoppgaver.

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

VIP VEILEDNING OG INFORMASJON OM PSYKISK HELSE I SKOLEN Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Målsettinger for Skoleprogrammet VIP Hovedmål: Gjøre elever bedre rustet til å ta vare på egen psykiske helse og bli oppmerksom på hvilke hjelpetiltak som kan oppsøkes ved psykiske plager og lidelser Delmål:  Elevenes forhold til psykiske plager og lidelser skal avmystifiseres og gjøres mer alminnelig. De skal lære mer om psykisk helse generelt, og få økt forståelse for det normale og alminnelige i det å ha psykiske plager  Elevene skal lære å kjenne signaler på psykiske plager hos seg selv og sine medelever, og de skal lære å bli mer oppmerksomme på sine egne følelser  Lærere, rådgivere og helsepersonell i skolen skal få økte muligheter til å kunne oppdage problemer hos elevene på et tidlig tidspunkt for deretter å kunne sette i verk egnete tiltak Skoleprogrammet VIP, Vestre viken HF

VIP ved Eikeli vgs våren 2015  Arbeid i klassene med kontaktlærer (3 timer) UKE 9  Klassebesøk med helsepersonell (2 timer) UKENE  Møte for foresatte Vg1 med oppdatert kunnskap om psykisk helse og kommunikasjon: Tirsdag 7. april kl Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Forskning viser at VIP virker!  Forskningsprosjekt om effekter av forebyggende skoleprogram innenfor psykisk helse (VIP)  Doktorgradsstipendiat Bror Just Andersen, Folkehelseinstituttet  1430 elever i 109 klasser ved 8 videregående skoler i Akershus og Vestfold  Innsamling av data før oppstart, etter 6 mnd, 12 mnd og 24 mnd Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Effektmåling på følgende områder:  elevenes kunnskapsgrunnlag  evne til gjenkjennelse av signaler  holdning og atferd ved hjelpsøking  psykiske helse Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

VIP-Makkerskap – et tiltak for bedre læringsmiljø  Utviklet av danske Netwerk  Å gi en myk overgang fra ungdomskole til vgs  Hindre ekskluderende klikkdannelser  Tydelig klasseledelse  Elevene deles inn i makkerskap fra første skoledag (par)  Makkergrupper  3x3 uker  Den gode kollega Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Makker partner ('mɑkəɾ) Substantiv maskulin Medspiller, medarbeider, aliert, hjelper, kompanjong være makkere i kortspill, dele oppgavene med sin makker

Hvorfor skal vi voksne styre gruppedannelser i klassen?  Er de ikke for gamle for sånt?  Mobbeombudet i Buskerud: tydelig klasseledelse gir mindre grobunn for mobbing  Elevene bruker mye energi på nettverksbygging i timene  Tydelige voksne skaper trygghet – også når du er 16 (Maslow).  Det er bedre å bli sett, selv om en voksen har bedt noen om å se, enn å ikke bli sett i det hele tatt.  Den gode kollega - forberedelse til arbeidslivet. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Summing  Hva kan du som foresatt bidra med for å styrke klassemiljøet i din sønns/datters klasse? - nye ideer - tidligere erfaringer  Snakk med sidemann/kvinne i 5 min Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

 Utdrag fra en rapport om ungdom og sosiale medier:  t%20-%20web.pdf Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Vår oppsummering  Utestenging annerledes i 2015 pga sosiale medier  Innsatsen for å bygge et godt klassemiljø må skje på flere arenaer  Tenke over sin egen rolle som forbilder  Antagelser: Ungdommen trenger øvelse/kompetanse i ”small talk”, samhandling med andre kunne vise hensyn til andre, fremme egne behov (sosial kompetanse),  Oversikt over Sosial kompetanse  Sosiale medier Medietilsynets foreldreveileder Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Sosial kompetanse  Samarbeidsferdigheter  Selvkontroll  Selvhevdelse  Ansvarlighet Hvorfor er betydningsfullt?  Ungdom med gode kunnskaper i sosial kompetanse får et styrket selvbilde og opplever seg mer trygg på hvem de er som person.  Dette fører til at ungdom blir mer oppmerksom også på andres følelser og behov  Ungdom lærer seg å kjenne igjen følelsesuttrykk hos seg selv og andre. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Prososial atferd  Kunne gjøre gode handlinger for andre  Gir ros, er vennlige, viser at de bryr seg om andre  Hjelper, støtter, deler, anerkjenner, oppmuntrer inkluderer, viser omsorg Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Empati  Lære å bli oppmerksom på medmenneskers følelser og ha forståelse for andres tanker og meninger  Ungdom trenger hjelp til å gjenkjenne følelser – er du glad nå? – hvordan kjennes det? – hvordan ser glede ut?  Tydeliggjøre at andre kan ha ulike følelser enn dem selv i samme situasjon Lære å skille villet og ikke-villet handling Se rettferdigheten i ulike situasjoner – lære å kommunisere med jeg- budskap, fortelle hva det selv føler, ikke det ungdom tror den andre mener Bry seg om andre Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Utdrag fra Mediatilsynets foreldreveileder:

Henvendelser om VIP-programmet Espen Hansen, leder Telefon: E-post: Mia Iversen, veileder Telefon: E-post: Jorid Bakken Steigum, veileder Telefon: E-post: Espen Hansen, leder Telefon: E-post: Mia Iversen, veileder Telefon: E-post: Jorid Bakken Steigum, veileder Telefon: E-post:

Bodil J. Houg. Mobbeombud i Buskerud