STILL ELLER VILL - angst hos barn Kirsten Flaten Dosent

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Hva er det med Elin? Selvskading – et rop om hjelp eller uttrykk for… Psykolog Jostein Arntzen og psykolog Synøve Harstad.
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Psykisk helse Liv Jerven.
Mestring og forebygging av depresjon
Hønefoss politistasjon
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse
trine lise bakken Cand.san / psyk.sykepleier / forsker UUS / PPU
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Mestring og forebygging av depresjon
Helse og sykdomsbegrepet
Mestring og forebygging av depresjon
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Psykiatri på tre timer Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Psykolog (Lovisenberg Diakonale Sykehus), Dr. gradsstipendiat (NKVTS)
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Stress, utbrenning, mobbing
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Ungdom og helse Berit Bratholm:
PUA-SEMINARET 2015 Jane M.A. Hellerud, ledende vernepleier
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Ambulant team for barn og ungdom
Barnehagar og psykisk helse Kirsten H. Flaten Dosent, HiSF.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kommunikasjon med demente. Verbal kommunikasjon God kommunikasjon med ein dement krev at du kjenner han – Kva gjorde han før? – Kva har han opplevd? –
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Gaupne barnehage Me vil. Me kan.. Kvardagen vår Me leikarMe er ute Me er samanMe er inne Me lesMe er på tur Me øver oss på å kle på ossMe syng Me forheld.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
ANGST I SKOLEN Hvilke uttrykk har angst i skolen?
Vurderingskompetanse i psykisk helsearbeid Skap Gode Dager 1
Uteseksjonen i Stavanger
Etter Ingvild Vestrheim, Molde 25.okt. 2007
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Den vanskelige samtalen
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
«Tredjepartskader og pårørende»
Omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

STILL ELLER VILL - angst hos barn Kirsten Flaten Dosent

’L ITT ANGST FORLENGER LIVET ’ DR. PSYCHOL. A RNSTEIN M YKLETUN H EMIL - SENTERET, U I B

H ØGSENSITIV - E LAIN A RON B IOLOGISK SENSITIV - E LLIS OG B OYD T EMPERAMENT – J EROME K AGAN I NTROVERT – S USAN C AIN

A NGST EI HYPPIG ÅRSAK TIL UFØRETRYGDING AV UNGDOM

S KAMBELAGT ARVELEG

A NGSTFORSTYRRINGAR ICD 10 Generalisert angst (GAD) Sosial angst Seperasjonsangst Tvangslidelse (OCD) Post-traumatisk angstlidelse (PTSD) Fobisk angstlidelse (FOBI) Elektiv mutisme (selektiv mutisme)

L IGNANDE ( DIFFERENSIAL DIAGNOSE ) Autismespekter Depresjon Adhd (hyperkinesi) Manglande omsorg

F OREKOMST Aune og Nordahl (2005) 8% sosial angst Wichstrøm mfl (2013) 6-8% angst Heiervang mfl (2007) 10 – 20 % angstplaga Flaten og Heiervang (2012) 33% angst over norm

J OHANNA J ARCHO, 2016 For 2åringer som er sosialt tilbaketrekt vil nesten 60% være sosialt tilbaketrekt også som 11åringer 53 barn – 30 vedvarer – 23 voks ut av det

P ÅVERKAR Somatisk Emosjonelt Kognitivt Åtferd

K JERNEN I ANGST Å unngå alt som utløyser, eller som ein trur kan utløyse det ubehaget som angst gir

F ØRER TIL Bekymring Irritasjon Trass Taushet Sinne Gråt Latter Mageknip Søvnvansker Rigiditet Motorisk stiv

S EKUNDÆR VANSKER Depresjon Einsam Dårleg sjølvbilete Lite sjølvhevdande Vanskar sosialt Stoff / alkohol

P OPULÆRE LEIKEKAMERATER TIL 10 ÅRSALDER

V ARSELSIGNAL ; mangel på relasjoner utanfor familien vansker med å delta i alderssvarande samtaler sosiale ferdighetsvansker lite flink til å få og å halde på venner tydelig engsteleg, frykter sosiale situasjoner redd grupper – eller spring rett gjennom sinneutbrudd, kverulerende eller utagerende rastløs eller passiv vanskar med konsentrasjon

T ILTAK Tryggleik – tryggleik - tryggleik Mildt press Høve til å gjere gode sosiale erfaringer Verte sett og anerkjent

P ROGRAM - Social Skills and and Facilitated Play Program for Shy Preschoolers – Coplan & Rapee - Kule krabatar leikar – leikebasert program for å styrke barna sine sosiale ferdigheter - 3 – 5 år - 6 økter à 15 minutt - Gjennomført i barnehagen - Skryte når dei prøver ut, ikkje mase!

O GSÅ Jeg og du og vi to - Kari Lamer Little Friends – Paula Barret Cool Little Kids – Ron Rapee

F ORELESNINGEN BYGGER PÅ ; Beidel & Turner (1997) Shy Child. Phobic Adults Kjeilen & Flaten (2015) Flaten & S-M Haugland (2015) Flaten & S-M Haugland (2013) Kule krabatar leikar, Spesialpedagogikk, 08/13 Flaten (2013) Barnehagebarn og angst Flaten & Heiervang (2012) Flaten (2015)(2. utgave) Barn med sosial angst og sjenanse, Kommuneforlaget Killen & Coplan (2011) March (1995) Anxiety Disorders in Children and Adolescents Swallow & Ward (2000) The Shy Child. Helping Children Triumph over Shyness Zimbardo (1981) The Shy Child Spesialpedagogikk 08/06 Sjenerte barn og unge (Temahefte)