Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser Marianne Skretting, Overlege BUPA- Hinna Sigrun Einarsdottir, psykolog/leder Nevropsykiatrisk enhet, BUPA
Hjernen og forklaring av funksjoner Vanlig utvikling
Utvikling av egenledelse 1 år 5-6 år 10-12 år 16-18 år > 20 år
Diagnoser Nesten alle diagnoser i psykatrien er symptomsdiagnoser og ikke årsaksdiagnoser - dvs. man ser på symptomer som er tilstede og hvilke symptomer ikke er tilstede Alle diagnosr har lidelsestrykk - dvs. uten de funksjonsvikten og/eller manglene/utfordringene hadde individet klart seg, i skolesammenheng, sosialt, samfunnet, partner etc. F.eks. ADHD diagnosen inn i DSM systemet i 1968
Hvad er normalfordeling?
Hjernen og ADHD ADHD
ADHD A - Attention - Oppmerksomhet D- Deficit - Svikt H - Hyperactive - Hyperaktiv D - Disorder - Lidelse 3-5 % av skolebarn har ADHD Gutter: Jenter 4:1 ADD – ikke hyperaktivitet tilstede
Kriteriene for ADHD Før fylt 7 år Funksjonsvanskene forårsaker betydelig plager eller svekkelse på 2 områder; skolen, hjemme, fritidsaktiviteter, sosialt, selvtillit Symptomene kan ikke forklares med autisme, mani, depresjon eller angst Oppmerksomhetsvansker (f.eks. hører ikke etter, glemmer ting, lett avledbar) Hyperaktivitet (f.eks. urolig/rastløs, alltid i “farten”, snakker svært mye, forlater plassen sin etc) Impulsivitet (f.eks. klarer ikke å vente på tur, avbryter andre, buser ut med svar)
Ikke noen «prøve» eller test man kan ta til å stille diagnosen – BUPA sin rolle: Omfattende utredning hos spesialisthelsetjenesten (BUP)/PPT i form av; Anamnese (utvikling hos barnet, sykehistorie osv) Evneutredning Observasjoner Kartleggingsskjema (lærer og foreldre) Gjennomgang av ADHD-kriteriene ofte i form av intervju. Det er også viktig å utelukke andre diagnoser (f.eks. trauma) og se om det er også andre diagnoser i tillegg (f.eks. Dysleksi)
Etiologi Hypoteser om årsak: Genetikk (på nevroanatomi, nevrokjemi etc) Miljøfaktorer under svangerskapet (alkohol) Skader i svangerskap, fødsel etc
Informasjon Medikamentell behandling Psykososiale tiltak Behandlingsmetoder: Informasjon Medikamentell behandling Psykososiale tiltak
Mål for behandlingsmetoder Hovedmål er å redusere symptomer,bedre funksjon i hverdagen og forhindre eller begrense utvikling av tilleggsproblemer. Måten vi forstår og møter barnet på kan få følger for barnet selvtillit og selvfølelse. Vi må forstå barnet på bakgrunn av den funksjonsnedsettelsen som ADHD/ADD faktisk gir, i tillegg til barnets unike personlighet og ressurser. Å få i gang gode sirkler hjemme og på skolen kan redusere risiko for tilleggsvansker som angstproblematikk, atferdsvansker, depresjoner, rusproblematikk og kriminalitet.
Informasjon/psykoedukasjon Tilbakemelding til pasienten og informasjon om diagnosen Foreldrekurs Tilbakemeldingsmøte etter diagnostisering med samarbeidspartnere Søsken samtaler ADHDNorge – brukerforening Epikrise til fastlege
Medikamentell behandling Vekker ”sjefen” i pannelappen Virker på 75-80 % Viktig med en nøyaktig medisinutprøving for å evaluere effekt
Metylfenidat Ritalin tabelett ( ca 4 t) Ritalin kapsel ( ca 8 t) Concerta depottabelett (ca 12t) Equasyn depotkapsel ( ca 8 t) Medikinet depotkapsel ( ca 8 t)
Bivirkninger av sentralstimulerende Hodepine Magesmerter Humørsvingninger Nedsatt matlyst Forsinket innsovning Hjertebank Økning av blodtrykk Depresjon Forverring av annen psykisk sykdom ( psykose, tics, angst)
Andre medisiner Strattera ( atomoksetin) Hjelper ca 50 % av dem som ikke har effekt av metylfenidat Effekt etter 8 – 12 uker Må tas regelmessig Virketid hele døgnet Kan ikke gi rusvirkning
Virkning- tilsvarende sentraslstimulerende Bivirkninger: trøtthet, kvalme, magesmerter, humørsvingninger
Barn og ungdommer DE kan ikke bare ta seg sammen, de trenger hjelp og forståelse, til å få: Selvtillit, Venner, sosial ferdighetstrening (ta kontakt, styre sinne, struktuere aktiviteter) Fullføre skole, Utvikle sitt potensiale, = > Forebygge psykisk lidelser og rusproblemer.
Andre nevropsykiatriske diagnoser: Språkvansker Autsime/Asperger Tourettes syndrome (OCD) Psykisk utviklingshemming Non-verbale lærevansker Lærevansker
Kommorbiditet
Nevropsykiatriske diagnoser mer sårbar for: Søvnvansker Sensitivitet (lukt, smak, hørsel, syn) Høyre risiko for epilepsi Matvansker Atferdsvansker Mobbing Trauma
Kommorbiditet og hjernens utvikling Hyperaktivt barn 0-4 år og språk/motoriske vansker Sosiale vansker fra skolealder Tics rundt 8 år Dysleksi bekreftet fra 4 klasse OCD fra 10 år Uten tilrettelegging: Alvorlige adferdsvansker, angst, stress og utageringer Som voksen: Arbeidsminnevansker, klarer ikke fullføre, angst, depresjon, OCD, rus og kriminalitet