Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykiske utfordringer ved MS
ADHD – fastlegens rolle
Fritidslederen min roper hjelp!
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Symptomer, forklaringsmodeller, forløp Lege, BUP Levanger
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Et økende problem i skolen?
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hyperkinetiske forstyrrelser
Nevropsykiatri Andres Magnusson.
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Skolen og BUP. BUP og skolen. Håndtering av psykiske symptomer og lidelser. Rådgiverkonferansen Geiranger Eyvind Sommerfelt Overlege BUP poliklinikken.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
BUP Fjell sine framtidsvisjoner ved leder Ingeborg Moldstad Solstrand 28. oktober 2009.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Kari Johnsen, ass.lege med.avd, VAS. HVILKE SYKDOMMER KAN FORVEKSLES MED DEMENS ?
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Demensaksjonen september.
Introduksjonsdag for nyansatte
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Framgangsmåte i mobbesaker
Ungdom og rus Bodø 2017 Politimesteren i Salten.
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Erfaringer med studenter
(Parent Management Training - Oregon)
ADHD – Muligheter og begrensninger i arbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Hva vet vi om barn og smak
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Psykisk helse -Psykososialt team
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
En tenåring i huset.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Behandling av søvnvansker hos barn og unge.
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser Marianne Skretting, Overlege BUPA- Hinna Sigrun Einarsdottir, psykolog/leder Nevropsykiatrisk enhet, BUPA

Hjernen og forklaring av funksjoner Vanlig utvikling

Utvikling av egenledelse 1 år 5-6 år 10-12 år 16-18 år > 20 år

Diagnoser Nesten alle diagnoser i psykatrien er symptomsdiagnoser og ikke årsaksdiagnoser - dvs. man ser på symptomer som er tilstede og hvilke symptomer ikke er tilstede Alle diagnosr har lidelsestrykk - dvs. uten de funksjonsvikten og/eller manglene/utfordringene hadde individet klart seg, i skolesammenheng, sosialt, samfunnet, partner etc. F.eks. ADHD diagnosen inn i DSM systemet i 1968

Hvad er normalfordeling?

Hjernen og ADHD ADHD

ADHD A - Attention - Oppmerksomhet D- Deficit - Svikt H - Hyperactive - Hyperaktiv D - Disorder - Lidelse 3-5 % av skolebarn har ADHD Gutter: Jenter 4:1 ADD – ikke hyperaktivitet tilstede

Kriteriene for ADHD Før fylt 7 år Funksjonsvanskene forårsaker betydelig plager eller svekkelse på 2 områder; skolen, hjemme, fritidsaktiviteter, sosialt, selvtillit Symptomene kan ikke forklares med autisme, mani, depresjon eller angst Oppmerksomhetsvansker (f.eks. hører ikke etter, glemmer ting, lett avledbar) Hyperaktivitet (f.eks. urolig/rastløs, alltid i “farten”, snakker svært mye, forlater plassen sin etc)  Impulsivitet (f.eks. klarer ikke å vente på tur, avbryter andre, buser ut med svar)

Ikke noen «prøve» eller test man kan ta til å stille diagnosen – BUPA sin rolle: Omfattende utredning hos spesialisthelsetjenesten (BUP)/PPT i form av; Anamnese (utvikling hos barnet, sykehistorie osv) Evneutredning Observasjoner Kartleggingsskjema (lærer og foreldre) Gjennomgang av ADHD-kriteriene ofte i form av intervju. Det er også viktig å utelukke andre diagnoser (f.eks. trauma) og se om det er også andre diagnoser i tillegg (f.eks. Dysleksi)

Etiologi Hypoteser om årsak: Genetikk (på nevroanatomi, nevrokjemi etc) Miljøfaktorer under svangerskapet (alkohol) Skader i svangerskap, fødsel etc

Informasjon Medikamentell behandling Psykososiale tiltak Behandlingsmetoder: Informasjon Medikamentell behandling Psykososiale tiltak

Mål for behandlingsmetoder Hovedmål er å redusere symptomer,bedre funksjon i hverdagen og forhindre eller begrense utvikling av tilleggsproblemer. Måten vi forstår og møter barnet på kan få følger for barnet selvtillit og selvfølelse. Vi må forstå barnet på bakgrunn av den funksjonsnedsettelsen som ADHD/ADD faktisk gir, i tillegg til barnets unike personlighet og ressurser. Å få i gang gode sirkler hjemme og på skolen kan redusere risiko for tilleggsvansker som angstproblematikk, atferdsvansker, depresjoner, rusproblematikk og kriminalitet.

Informasjon/psykoedukasjon Tilbakemelding til pasienten og informasjon om diagnosen Foreldrekurs Tilbakemeldingsmøte etter diagnostisering med samarbeidspartnere Søsken samtaler ADHDNorge – brukerforening Epikrise til fastlege

Medikamentell behandling Vekker ”sjefen” i pannelappen Virker på 75-80 % Viktig med en nøyaktig medisinutprøving for å evaluere effekt

Metylfenidat Ritalin tabelett ( ca 4 t) Ritalin kapsel ( ca 8 t) Concerta depottabelett (ca 12t) Equasyn depotkapsel ( ca 8 t) Medikinet depotkapsel ( ca 8 t)

Bivirkninger av sentralstimulerende Hodepine Magesmerter Humørsvingninger Nedsatt matlyst Forsinket innsovning Hjertebank Økning av blodtrykk Depresjon Forverring av annen psykisk sykdom ( psykose, tics, angst)

Andre medisiner Strattera ( atomoksetin) Hjelper ca 50 % av dem som ikke har effekt av metylfenidat Effekt etter 8 – 12 uker Må tas regelmessig Virketid hele døgnet Kan ikke gi rusvirkning

Virkning- tilsvarende sentraslstimulerende Bivirkninger: trøtthet, kvalme, magesmerter, humørsvingninger

Barn og ungdommer DE kan ikke bare ta seg sammen, de trenger hjelp og forståelse, til å få: Selvtillit, Venner, sosial ferdighetstrening (ta kontakt, styre sinne, struktuere aktiviteter) Fullføre skole, Utvikle sitt potensiale, = > Forebygge psykisk lidelser og rusproblemer.

Andre nevropsykiatriske diagnoser: Språkvansker Autsime/Asperger Tourettes syndrome (OCD) Psykisk utviklingshemming Non-verbale lærevansker Lærevansker

Kommorbiditet

Nevropsykiatriske diagnoser mer sårbar for: Søvnvansker Sensitivitet (lukt, smak, hørsel, syn) Høyre risiko for epilepsi Matvansker Atferdsvansker Mobbing Trauma

Kommorbiditet og hjernens utvikling Hyperaktivt barn 0-4 år og språk/motoriske vansker Sosiale vansker fra skolealder Tics rundt 8 år Dysleksi bekreftet fra 4 klasse OCD fra 10 år Uten tilrettelegging: Alvorlige adferdsvansker, angst, stress og utageringer Som voksen: Arbeidsminnevansker, klarer ikke fullføre, angst, depresjon, OCD, rus og kriminalitet