Fair Play Du kan være den lille forskjellen som betyr så mye.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Advertisements

Lørenskog Idrettsforening
VERDIER OG HOLDNINGER Hvilke verdier er grunnleggende i idrettsmiljøet vårt? Voksne som rollemodell Hva er ”Fair Play”? Hvilke tiltak gjør vi fra neste.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
HelART i Ulåsen barnehage
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Foreldremøte Skjoldar G12 Onsdag 7.april 2016 Trenere: Paul Fuglestein og Åsmund Børretzen Lagleder: Jan Olav Landa.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
SKOLE OMSORG, OPPFØLGING, LEKSER, HOLDNINGER, ENGASJEMENT.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Foreldremøte G8 og J8 1) FFO Sven 2)Presentasjon av trenere 3) Årshjul 4) Info 5) Forventninger/holdninger til foreldre, ledere og spillere 6) Kampavvikling.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Begeistring Innsatsvilje Respekt Fair Play Slik bruker dere presentasjonen Denne presentasjonen er er verktøy laget for å hjelpe klubbene/ulike.
Elverum Fotball Kvalitetsklubbprosjektet
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Spillermøte G april.
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Torsdag 30. mars kl Nordhuset
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Klubben for alle.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Idretten er så stor del av identiteten min.
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Fest & følelser Velkommen
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Venner & valg Velkommen.
Livsstilsendring Uke 6.
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
1. Hvor gammel må du være for å sitte i et styre?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Hospitering i Smørås IL.
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Livsstilsendring Uke 6.
Utskrift av presentasjonen:

Fair Play Du kan være den lille forskjellen som betyr så mye

Skjer a? -Hvem er vi -Fair play -Rollen vår -Pause -Sammen finner vi løsningen -Oppsummering -Hematt

Fair play Hæ, hva da?

Fair play handler om verdier, og det verdisettet må sitte i ”sjela” vår Alle klubber,lag og foreninger har verdier, men sitter deg godt nok i organisasjonen; Er det godt nok kjent, brukes de bare ved ”fine” anledninger eller er det grunnlaget for våre valg og beslutninger? Dette er ett tema som burde drøftes i klubben og blant medlemmene, verdiene må være noe man gjør, fordi de gir både egen verdi, men også verdi for andre. Derfor oppfordrer vi til at man har ett verdisett som er enkelt og forstå. ”Verdien er ikke verdier hvis de bare ligger i en skuff”, de må ”leves”..... Det er FAIR PLAY i praksis!

Det viktigste er hva som blir sagt, ikke hvem som sier det!

Den smale sti ………. Hvis man spør seg selv, om at hver avgjørelse man tar som leder, trener, forelder,spiller,foreldrekontakt m.m tåler at man ser den utenfra, og ikke minst sett på i henhold til klubben/forbundets verdier, retningslinjer og regelverk så vil man alltid holde seg på den smale sti. Alle avgjørelser i klubben burde kunne ses i lys av klubbens verdier og holdninger. Det er FAIR PLAY i praksis!

Rollen vår… “Spillerne blir som deg, du er rollemodellen…” - Tor Ole Skullerud

Det viktigste er ikke hva vi sier, men hva vi gjør.

Den viktige ”Du som er trener møter mange barn og unge med ulike forutsetninger og bakgrunn for å delta på trening. Det de har til felles er at de ønsker å bli sett. Du kan være Den ene som ser” Noen er gode til å drible seg gjennom forsvarsmurer. Andre er flinke til å motivere resten av laget, noen viser en jernvilje på treningsøktene som smitter på de andre og noen kan virke tilsynelatende likegyldige. For alle barn og unge kan du som idrettstrener eller leder for barn og unge utgjøre en stor forskjell. Det viktigste du kan gjøre, er å hjelpe barnet/ungdommen til å oppleve glede gjennom aktivitet sammen med andre. Det kan bety at du må være litt ekstra tålmodig og ekstra nøye med å rose fremfor å rise. Kanskje var ditt smil eller din oppmuntrende kommentar det eneste positive som skjedde for denne personen denne dagen. I slike situasjoner er du mer betydningsfull enn du aner, selv om du faktisk ikke gjør så veldig mye. Vi vet at én voksen som bryr seg om et barn/ungdom som har det vanskelig, kan være helt avgjørende for hvordan det går med denne personen i fremtiden. Flere voksne kan fortelle om en trener som så bakenfor all banningen på treningsfeltet, eller den sjenerte som bare ville være innbytter. Du kan gjøre den lille forskjellen som betyr så mye - Det viktigste er å forstå at de er likt. Når vi mennesker blir likt, vokser vi. Det er med på å inspirere de unge til å yte mer og ville være bedre. Marco Elsafadi, spesialrådgiver og tidl. langslagsspiller i basketball

Vær ”den ene” som gjør en forskjell ”Den ene er den som ser forbi den dårlige adferden og mangelen på sjarme, og som tåler de dumme tingene. Det er Den ene som ser, men som også tror på forandring”, sier psykiater Finn Skårderud De fleste barn i Norge har det godt. Dessverre lever mange i en tøff hverdag med rusmisbruk eller vold i hjemmet, kulturkonflikter, skilsmisse, mobbing eller ensomhet. Mange barn gjør sitt ytterste for å skjule forhold hjemme for omverdenen, og derfor er det ofte få eller ingen som vet hva de strever med. Barn som trenger den ene, kan være vanskelig å oppdage, men alle har vi dem rundt oss.

Fremtiden formes av de med sterkest tro på at den kan endres.

Pause Tenk, reflekter og diskuter

Gruppearbeid Helt enkle regler pr case 3 minutter diskusjon i gruppa 8 minutter åpen diskusjon

Case 1 Dere har en trener fra foreldregruppen, og 30 spillere på noenlunde samme nivå gutter 11 år.Treneren ønsker ikke og ha faste lag(rullere mellom lagene), mens deler av foreldregruppa er sterkt mot dette pga de sosiale samholdet I denne foreldregruppen(treneren er ikke her)? Hvilke problemstillinger melder seg og hvordan ville du løst disse?

Case 2 Det kommer for en dag at din beste spiller er involvert i en alvorlig mobbeepisode av en annen spiller på laget. Laget har vedtatt nulltoleranse for mobbing. Laget skal spille KM-sluttspill dagen etter – hvilke problemstillinger melder seg og hva gjør du?

Case 3 Det er lokaloppgjør for jenter 12, på bortebane. Dommeren er en ung gutt fra samme klubb som dømmer sin første kamp. Han gjør noen feil avgjørelser gjennom kampen og slutten dømmer han en helt feil straffe til motstanderen, så de vinner med et mål Hva gjør du som trener,lagleder eller forelder ? Hva burde man gjøre etter kampen?

Case 4 Laget med 14-åringer som du har ansvar for befinner seg Danmark, der dere deltar i DanaCup. Det er noen voksne med på turen og utpå kvelden blir du invitert med I et sosialt lag, der du blir servert alkohol. Hvordan reagerer du? Hvilke problemstillinger ser du?

"Utrolige ting kan skje om begeistring blir brukt som drivkraft" (H.M. Kong Olav)

Ferdig nå? Hva syns du??