Avis. Mål K06: Opptre i ulike språkroller gjennom intervju og presentasjoner Lytte til andre, uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Å skrive en sakpreget tekst
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
- Bak enhver tekst er det arbeid
Manual for skoleavis i 6. klasse
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
God kommunikasjon på nettet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nyhetsartikkel.
Sammensatte tekster ?.
Foreldremøte 2. trinn
Lesing og lesestrategier
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Argumenterende tekster
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Studieteknikk Bison.
Hagelagenes nettsider
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Informasjonssikkerhet i hverdagen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
KOLLMYR SKOLE NETTAVIS Desember 2013.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
«Bare bok gjør ingen klok»
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Kapittel 14: Tale og lytte
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hagelagenes nettsider
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Tips og triks Slide slettes!
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Tips og triks Slide slettes!
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Avis

Mål K06: Opptre i ulike språkroller gjennom intervju og presentasjoner Lytte til andre, uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andre Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosessen Bruke biblioteket og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte Lese lengre norske og oversatte sakprosatekster Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy Alle grunnleggende ferdigheter

Kriteier: Jeg kan lage avis med tydelig profil (er det en temaavis, nyhetsavis, lokalavis, skoleavis, eller……?) Jeg har tydelig navn og logo på avisen Jeg kan lage en informativ og ryddig forside Jeg kan skrive byline til tekst og foto/illustrasjon Jeg kan skrive bildetekst Jeg kan lage tittel, mellomtittel, ingress og brødtekst til alle artiklene alle i gruppa skal ha navnet sitt i bylinen (bidra med minst en artikkel) alle i gruppa skal ha et arbeidsområde (redaktør, lay-out, korrekturleser) Jeg har fått med alle kriteriene og 8 av punktene under stikkord. (se under)

Stikkord til hva avisen kan inneholde: leder enkét nyheter innenriksstoff utenriksstoff kulturstoff, sport, debatt – leserbrev tegneserier værmelding matoppskrifter bok/film/teater/ musikkanmeldelser intervjuer konkurranser kryssord reisestoff moter/klær vitser

Intervju Hva er et intervju? Intervjuer stiller et intervjuobjekt spørsmål om en sak, eller om personen. Før intervjuet finne bakgrunnsinformasjon om intervjuobjektet forberede seg godt lage relevante spørsmål ikke ja/nei spørsmål Mens du intervjuer: vær høflig ta deg god tid intervjuobjektet skal snakke mer enn intervjueren ikke avbryt intervjuobjektet still oppfølgingsspørsmål

Etter intervjuet: sorter informasjonen fjern uvesentlige spørsmål/slå sammen spørsmål skriv om direkte tale til indirekte tale (ikke hele tiden) sett det sammen til en sammenhengende tekst lag en innledning hvor du presenterer intervjuobjektet: husk: du må vinkle stoffet slik at leseren skjønner hvorfor du har valgt å intervjue personen lag en god avslutning på intervjuet varier språket: ikke start hver setning med samme ord! Overskrift: fengende og relevant Forskjellen på saksintervju og personintervju

Hvordan det er å jobbe i en avis Jeg har intervjuet Helge Atle Simonnes (52) om hvordan det er å jobbe i en avis. Han sier at det er en litt spesiell avis han jobber i siden den er kristen. Avisen skal være ferskvare. Jeg har også intervjuet Thora Kristina Haugholt (11) om hvordan hun synes det er og skrive en artikkel. Av Susanne Thue Foto: Susanne Thue og Vårt Land Kilder: basert på intervjuene Helge Atle Simonnes og Thora Kristina Haugholt Meningsfullt og gøy på jobb Jeg møtte Helge Atle Simonnes (52 år) i påsken, og jeg var så heldig å få et intervju med han. Helge er sjefredaktør og administrerende direktør i avisen Vårt land. Det er 85 personer som jobber i avisen.Helge synes de har et godt miljø og at det er meningsfullt å jobbe i avisen.Han syntes også det er spennende og morsomt å skrive og mene noe, og så er det spennende å administrere som redaktør. Ferskvare Han sier også at avisen skal være ferskvare og derfor tar det bare en dag å lage avisen.- Er det vanskelig og finne nyheter å skrive om? - Nei egentlig ikke sier Helge med kaffekoppen i hånda, vi henter stoff fra Internasjonale kilder og mye billedstoff. Kristen avis Han sier også at det er en litt spesiell avis siden den er kristen og det er det ikke så mange aviser i Norge som er.Helge pleier ikke å intervjue folk, det er det journalister som gjør. Hans oppgave er å skrive artikler med meningene sine.Men hvis han kunne velge hvem som helst og intervjue hadde han valgt paven.- Har du tid til noe annet etter jobb?- Ja, jeg går på ski og spiller tennis og er sammen med familien.

Gøy med prosjekt Kristina (11) synes det er gøy og ha et prosjekt over flere dager, men det er slitsomt hvis man kommer sent i gang. Hun synes det er gøy og intervjue folk. Selv har hun blitt intervjuet av VG og frokost TV. Hvis jeg skulle jobbet i en ordentlig avis ville jeg jobbet som journalist, sier Kristina

Storebrand ser ikke bort til at de også må sette opp rentene. Men Storebrand har ikke tatt en beslutning men de vil se hvordan det utvikler seg og se hva konkurrentene gjør. Han påpeker at Storebrand i et normalt marked sjelden avviker fra Norges Bank rentebeslutning. Sa Maria Juliette Tufte som jobber som rengnskapsfører i DNB NOR. Nødt til å sette opp rente Hvorfor må dere sette opp utlånsrenten? Fordi det koster mer å låne inn penger som vi skal bruke til å låne ut enn det vi tar betalt for det vi låner ut. Hvorfor koster det mer å låne inn penger? Hun sier også at det er fordi det er vanskelig å få tak i penger og da er det slik at man må betale mer for å få tak i disse. Med andre ord er det slik at det er mindre tilbud enn etterspørsel. Hva betyr det for meg at renten øker? Dersom du har penger på en konto i banken får du mer renter på sparepengene dine. F.e.k.s har du 1000 kr på konten fikk du før bare betalt fire prosent får låne de til banken det vil 40 kr. Nå får du betalt 6,5 prosent det vil si 65 kr, altså får du 25 kroner mer. Dersom du må låne penger i banken til å kjøpe deg en bolig F.e.k.s 2 millioner vil en økning i renten fra 4 prosent til 6,5 prosent bety at du må betale kr mer i året. Kilder: Aftenposten og Maria Juliette Tufte. ØKER RENTEN: Svein Gjedrem øker renten og nå når den snart toppen Renteøkning Av Trond Jørgen Owren DNB NOR må øke rentene. Fordi det koster og låne penger fra utlandet. Dette resulterer at folk må betale mer penger. Dyrt å låne penger DNB NOR øker med 0,25 prosent. Pengemarkedsrenten har stengt den siste tiden, og i bakgrunn av dette vil DNB NOR endre innskuds- og utlånsrenten. Hvis DNB NOR låner penger til 7 prosent, kan de ikke låne videre 6,4. De tror at dagens situasjon vil prise om hele det norske sparebanksmarkede

Journalister for en dag Vi besøkte drammen tidendes medielab. Der fikk vi en liten smakebit om hvordan det er å være journalist. Vi fikk i oppdrag å lage en avis, en radiosending og forsiden på en nettside. Vi ble delt i grupper, så var det bare å sette i gang! ``Alle spurtet bort til gruppeskjermene som man kunne trykke rett på med fingeren og de hadde hver sin farge.`` Tekst: Line H. Jarbo Bildet: Google PDA-ene Vi satt på benker og så en film om noen saker. Så ble vi forklart hva vi skulle gjøre, og hvordan PDA-ene fungerte. Vi fikk hver vår PDA som er en liten lomme PC. Først skrev vi inn fornavn og etternavn, så delte PDA-ene oss opp i fargegrupper automatisk. Det var tre fargegrupper. Gruppeskjermene Alle spurtet bort til gruppeskjermene som man kunne trykke rett på med fingeren og de hadde hver sin farge. Nå var det første redaksjonsmøtet. Alle måtte trykke på sitt eget navn som kom opp på skjermen. Det var innspilt en film av en dame som hjalp med redaksjonsmøtet underveis. Så fikk vi ”jobber” av henne som vi valgte etter tur. Da var det bare å begynne å intervjue og snakke med personer. Jonas Det handlet om en gutt på 15 år som het Jonas, han hadde ikke dukket opp på fotballtrening og kom ikke hjem igjen, han ble fort meldt savnet. Jobben vår var å finne mer ut om saken. Da var det maskiner som liksom skulle være personer vi skulle intervjue. Fluen Radar ringte oss på PDA-en og hjalp oss med hvem vi skulle snakke med og hvor vi skulle gå. Innimellom måtte vi ringe andre og noen ganger var det at andre ringte oss. Da var det en innspilt beskjed vi måtte høre på. Samling Etter den informasjonen vi fikk skulle vi lage radiosending, nettside og avis ut av. Til slutt samlet alle seg og så alt vi hadde laget på en storskjerm. Her er det bilde av en PDA

Playstation 3 oppdatert tirsdag Skrevet av Øystein Vaagen FOTO: PRODUKTBILDE (SONY) 15. april 2008 oppdateres programvaren i Playstation 3. Den største endringen er relanseringen av Playstation Store. Du kan se skjermbilder av den nye nettbutikken i bilderkarusellen under. Spillmagasinet tirsdag 15. april ble programvaren i Playstation 3 oppdatert til versjon Først og fremst medfører dette endringer i Playstation Store. Den største forandringen er at nettbutikken ikke lenger er nettbasert samt at den har fått en visuell oppgradering. Forhåpentligvis blir butikken mer dynamisk og lettere å navigere i. Endringene kommer som følge av en undersøkelse Sony utførte blant de registrerte brukerne av Playstation Network. Bedre brukergrensesnitt og enklere navigasjon var angivelig to hovedpunkter. Oppdateringen vil også bringe med seg oppgradert lydkvalitet i form av DTS-HD Master Audio - altså HD-lyd. Dette er lydkvalitet temmelig lik det filmstudioet selv jobber med. Du kan lese mer om codecen på Nå kan du selv ta en titt på den nye Playstation Store og få HD-lyd på filmene dine.

Tegneserier

Vitser Buksevann - Jeg vil ikke på skolen i dag, mor! Elevene bare mobber meg, gir meg buksevann og hiver matpakka mi i elva! - Ta deg sammen gutt. Husk at du er 54 år og rektor på skolen! Karakterboka Mor: - Hvor er karakterboka di? Per: - Jeg lånte den bort til Ole. Mor: - Hvorfor det? Per - Han skulle skremme foreldrene sine. Drømmeskole Læreren: - Per, beskriv din drømmeskole? Per: - Den er stengt! Tell til 10 Lille Ole kommer hjem fra skolen og sier til sin mamma, - Mamma i dag sa læreren at vi skulle lære oss å telle til ti i lekse. - Kan du det da? spurte moren. - Ja da, jeg har lært meg det utenat. Hør her, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10. - Det var bra, svarte mammaen. Neste dag på skolen spør læreren lille Ole om han kan komme opp til tavlen og telle høyt til ti. Ole gjør som læreren sier. - 1,2,3,4,5,7,8,9,10 - Men Ole, sier læreren. Du glemte tallet 6. - Ja, men i går sa storebroren min at sex kun var for voksne… Gåte En mann bodde i 20. etasje i et høyt boligkompleks. Hver morgen tok han heisen fra leiligheten sin og ned til utgangen i 1. etasje. Han gikk på jobb og kom på hjem igjen på ettermiddagen. Da tok han som vanlig heisen fra 1. etasje og opp til 8. etasje, gikk av og gikk videre trappene opp til 20. etasje. Hvorfor tok han ikke heisen helt opp til leiligheten sin?