Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Tanker om brukermedvirkning
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
ROP-retningslinjen De viktigste anbefalingene Lansert 13. mars 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Dette er Raskere tilbake
Attføringsbedriftene og samhandlingsreformen Oslo, 31 okt 2011 Muligheter Målgrupper Seniorrådgiver Øivind Andersen.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Elektronisk pasientjournal
Oppsummering av FOU - prosjekt
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Tvang eller frivillighet
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Hvordan gikk det? Sammensatt problematikk  Antall fulgt opp siden 2010: 127  Gjennomsnittstid ute fra arbeidslivet: 3,5 år  96 av.
INTRO.
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Ny strategiplan mot hiv
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Forberedende samtaler
HTV-konferanse februar
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Sykefravær 1.Kvartal / NAV Akershus.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Helseforsikring i Lemminkäinen Norge AS
Pakkeforløp psykisk helse og rus
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Nasjonal rusmestringskonferanse
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og økonomi. Velkommen til konferanse Raskere tilbake 16.mars 2016 Alice Beathe Andersgaard Fagdirektør Helse Sør-Øst RHF

Formålet er å bringe personer som er sykmeldt eller står i fare for å bli det, raskere tilbake til arbeidslivet og dermed redusere sykefraværet

Hensikten med konferansen Vise frem tilbud og resultater som det er verd å ta vare på Gi partene i arbeidslivet og beslutningstakere informasjon om behandlingstilbudene Ha en dialog om prosjektets fremtid Arrangører: –Alle fire regionale helseforetak, Helsedirektoratet og Arbeids-og velferdsdirektoratet

Hvem er sykmeldt?

Hva er det som virker? Tverrfaglige behandlingstilbud til personer med muskel- skjelettlidelser (Helse) Individuelle tilbud (kognitive) til personer med lettere psykiske lidelser (Helse og NAV) Økt operasjonskapasitet/ diagnosespesifikk trening (Helse) Kreftrehabilitering, behandlingstilbud ved hjernetraumer etc (Helse) Arbeidsrettet rehabilitering (Helse og NAV) Behandlingstilbud ved sammensatte lidelser (Helse og NAV)

Hvorfor virker det? (1) Rask utredning og rehabilitering av sykmeldte er påvist å være den beste veien for at personer skal komme tilbake i jobb Tverrfaglig avklaring og behandling Bruk av anerkjente forskningsbaserte og kunnskapsbaserte metoder Individuell oppfølging Samarbeid på tvers av etater og nivå

Hvorfor virker det? (2) Signifikant endring i symptomtrykk når det gjelder angst og depresjon Signifikant endring i symptomtrykk når det gjelder smerter/ mestring (muskel-skjelett) Tilbakegang til arbeid i stedet for uføretrygd – bedring over tid Arbeidstro /Mestring Fornøyde –Kilde: Rapporter fra HSØ RHF (Deloitte) mai 2012 og juni 2015, samt Brukertilbakemelding fase 1, februar-2016 og fra NAV

95 – 100 % av pasientene opplevde at behandler (legen) i stor grad snakket slik at de forstod dem. I nasjonal (PasOpp) undersøkelse opplevde 83 % det samme. 96,5 % hadde i stor grad tillit til behandlernes faglige dyktighet, med en gjennomsnittskår på 4,7. I den nasjonale undersøkelsen hadde 88% samme opplevelse, og gjennomsnittskår var på 4,3.

Hvorfor virker det? (3) Pasient med hjerneslag: Sitat: ” ……. for å si det slik – en med min diagnose står ikke først på listen til en arbeidsgiver” ”….uten tilbudet i Raskere tilbake måtte jeg gått til NAV og fått uføretrygd”.”

Hvorfor virker det? (4) Pasient med langvarig muskel-skjelett lidelse: Sitat: ”Jeg hadde vært sykmeldt i lengre tid da jeg ble kjent med Sunnaas sitt tilbud i Raskere tilbake. Jeg fikk raskt plass etter søknad og det spesielt positive ved behandlingen var den tverrfaglige tilnærmingen gjennom ulike profesjoner ved poliklinikken. I tillegg var mulighet for oppfølging hos ulike fagpersoner og det at noen hadde tid til å lytte – noe av hovedverdien. I dag er jeg tilbake i jobb

Hvordan tar vi i bruk erfaringene videre? Uavhengig av hvordan ”Raskere tilbake” eventuelt videreføres etter utløpet av IA-perioden, må læringseffekten ivaretas Hvilke tilbud bidrar til tilbakegang til arbeid i et kompleks bilde? Hjelper vi de personene som har størst behov? Overføringsverdi til øvrig virksomhet når det gjelder eksempler på det å arbeide tverrfaglig m.v. For at tiltak skal virke i det store må det være mer effektiv samhandling mellom nivåene. Dvs samarbeid på tvers – Helse -NAV -arbeidsgiver-arbeidstaker- primærhelsetjenesten

God konferanse