Barnehagar og psykisk helse Kirsten H. Flaten Dosent, HiSF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Liten i barnehage May Britt Drugli Professor, RKBU/NTNU
Advertisements

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
STILL ELLER VILL - angst hos barn Kirsten Flaten Dosent
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Samhandling med ungdom
Familieråd En for alle, alle for en
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Forventingar til foreldre frå skulen
Rutinesituasjoner i barnehagen
Framgangsmåte i mobbesaker
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Ungdom og rus Bodø 2017 Politimesteren i Salten.
Klar ferdig gå….part two!
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Foreldreveiledning med minoritetsforeldre – ICDP
FORELDREMØTE 6. OG 7. TRINN 13. Mars 2018
Hva vet vi om barn og smak
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Voksne for barn- indre Nordfjord lokallag
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
alle barna sin rett til god omsorg
Velkommen!.
Kort presentasjonsrunde
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
VIS- Veiledning, integrering og samskaping
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Klar ferdig gå….part three!
BARNEHAGE- STRUKTUR HARAM KOMMUNE
Velkommen til foreldremøte
STUDIESPESIALISERANDE
Diskusjonsframlegg frå styret
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Autoritativ barnehage
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
INKLUDERANDE BARNEHAGEMILJØ
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagar og psykisk helse Kirsten H. Flaten Dosent, HiSF

VIKTIGE TEMA Grupper og roller i barnegruppa.(td å vera tøffingen i gruppa, syndebukken osv) Stress i familien.(begge foreldra i jobb, høge krav) Lange dagar i barnehagen, kva har det å seie for barnet. (1-åringen som har 9 timar på "jobb")

Også viktig Har vi flytta prestasjonspresset ned i barnehagen?

Basis Sunn og tidlig tilknyting Aldersadekvat kompetanse Være der trivsel vert verdsett Kjensle av kontroll over livssituasjon Meistre stress

Ein kvalitetsbarnehage; 1. Tilstrekkelig og faglært personale 2. Små barnegrupper 3. Velutstyrt og tilpassa leikerom og uteområder 4. Barns og voksnes samhandling prega av omsorg 5. Leik og stimulering av læring Zachrisson, Lekhal og Schjølberg, 2010

Eit heilt vanlig barn – står dei på lista over utryddingstrua?

Dei greie og dei rare – barna sine måter og vurdere på

Vær særskilt obs på born som ikkje heilt får innpass i jamnalder gruppa (Drugeli, s 128 – 132)

The terrible 2’s -2-3 åringar er den aldersgruppa med høgast aggresjon -Open (overt) aggresjon; slå, bite, dytte -Skjulte (covert) aggresjon; regelbryting og hærverk hos eldre barn -Ca 4% - for høge og stabile nivå av aggresjon

Wickstrøm et al 2011 Ca 12 % av 4åringene hadde psykisk helseproblem i så stor grad at det gav diagnose like mykje innagerende som utagerende

Ta engstelse på alvor utan å dramatisere

1000 kroners spørsmåla Kvar sluttar normalt og kvar byrjar avvik ? Kva er godt nok ?

Barn kan skjule sårbarhet, angst og depresjon gjennom aggresjon

Werner & Smith, 1992 Opp mot 50% av barn som veks opp i risikomiljø klarer seg sosialt og i arbeidslivet når dei vert voksne

Sensitive barn Biologisk sensitive barn Høgsensitive barn Introverte barn

Voksenrolla Ta barnet på alvor! Tid nok til å bli trygg Kose seg sammen Gå inn i leik – og trekke med fleire Tåle å stå i det saman med barnet Akkurat nok press Ikkje ta bornets frustrasjon personleg Rollemodell!!

Evidensbaserte program Betyr at det er forska på effekten av programmet og at det virker slik det skal

Forebyggande program Kule krabatar leikar – retta mot barna Cool Little kids – retta mot foreldra ….. og andre program

gruppetrening Møte andre med samme problem Bevisstgjøring i forhold til kroppsspråk / egne signaler Handtere avvisning Prøve ut / eksponering Målsetting Avspenningsteknikk

Kule krabatar leikar Leksjon 1 MerksemdSamarbeidsviljeKjenslereaksjonarInteraksjon Barn Barn Barn 3 Sjuk Barn 4 Sjuk Barn Leksjon 6 MerksemdSamarbeidsviljeKjenslereaksjonarInteraksjon Barn Barn Barn Barn Barn

Ulvund & Smith grunnlag for optimisme i forhold til hjelpetiltaks effekt for samspill og utvikling

Vi er deres hverdagshelter. Bestevenner. For noen er vi det tryggeste barna har i livet. For noen er vi alt. Johansen, 2012

Referanseliste Drugli, May Britt (2013) Atferdsvansker hos barn. Cappelen Damm Akademisk Flaten, Kirsten (2013) Barnehagebarn og angst, Gyldendal Akademisk Sjøvik, Palma (red) (2014) En barnehage for alle. Universitetsforlaget