Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Litteratursøk på internett
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Hva skal til for å lykkes? Knut.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Johnny Advocaat-Vedvik
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Hva vet vi om det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget innenfor Rehabilitering og Habilitering? Eller: Hvordan vi kan komme frem til kunnskapsgrunnlaget.
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
MRSA Petter Elstrøm Rådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Elektronisk bibliotek for helsetjenesten “Oppdatert fagkunnskap for norsk helsepersonell” Redaksjon organisert i Sosial- og helsedirektoratet Kunnskapssenteret.
Nasjonalt bibliotek for samfunnsmedisin Databaser Tidsskrifter Miljø og helse Ressurser Fagområder Helsestatistikk Smittevern Tjenester Hold meg oppdatert.
Personvernombudet for forskning PREMIERING AV INFORMANTER Tabu eller normalitet Om regelverk og praksis Bergen, 27. februar 2009 Vigdis Namtvedt Kvalheim.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Aggression Replacement Training
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Velkommen til kjemi
Tiltak ved norovirusutbrudd Hanne Eriksen Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Tverrfaglig samarbeide
Kikhosteepidemiologi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2004.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskap og Kunnskapssenteret RHF Topplederprogram 28 januar 2014 Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskapssenteret Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Arbeidsmiljøet for ansatte
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Håndhygiene. Hvorfor håndhygiene? Hindrer spredning av sykdomsframkallende mikroorganismer og reduserer risikoen for at pasienten får en infeksjon.
Nyttig på nett for helsepersonell. Helsebiblioteket.no: Hvem, hva, hvor?  Et offentlig nettsted med informasjon beregnet på helsepersonell  Redaksjonelt.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Forskning på helseeffekter av sjømat -Et komplekst fagfelt Ingvild Eide Graff Forskningssjef NIFES Sjømatkonferansen 24. oktober
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Emnebibliotek psykisk helse -en kort presentasjon Øystein Eiring.
Håndhygiene. Hvorfor håndhygiene? Hindrer spredning av sykdomsframkallende mikroorganismer og reduserer risikoen for at pasienten får en infeksjon.
Retningslinjer for klinisk praksis
Kvalitet, risiko og avvik
HÅNDHYGIENE Presentasjon av ny nasjonal veileder
Oversikt over helseatferd og påvirkningsfaktorer hos barn og unge
Internasjonalisering
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Irene W. Langengen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Seksjon for primærhelsetjenesten
Håndhygiene og hanskebruk for renholdspersonell i helsetjenesten
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon for forebyggende, helsefremmende og organisatoriske tiltak, Avdeling for kunnskapsoppsummering Folkehelsekonferansen 2014 Helsefremmende lokalsamfunn oktober Oslo

Bakgrunn og mandat Metode for systematisk kunnskapsoppsummering Resultater Diskusjon Konklusjon 2 Disposisjon I.B.Lidal

Et ønske om å styrke smittevernet i barnehager Kan mer effektivt smittevern i barnehager og skoler bidra til å bedre barn og unges helse, og å redusere sykdomstilfeller og antibiotikabruk? Hva sier forskningsdokumentasjonen? Bakgrunn I.B.Lidal 3 Foto: Colourbox

Mandat Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag fra Folkehelseinstituttet:  Å oppsummere forskning om effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler. En slik systematisk oppsummering av forsknings- dokumentasjonen skal kunne inngå i kunnskapsgrunnlaget ved utarbeidelse av målrettede tiltak for å bedre barn og ungdoms helse, og å redusere deres sykefravær. I.B.Lidal 4

Metode Oversikt over Systematiske Oversikter Systems Systemer Summaries Oppslagsverk og retningslinjer Synopses of syntheses Kvalitetsvurderte systematiske oversikter Syntheses Systematiske oversikter Synopses of single studies Kvalitetsvurderte primærstudier Single studies Primærstudier Basert på: DiCenso A, Bayley L, Haynes B. ACP Journal Club. 151(3), S-pyramiden Best evidence I.B.Lidal 5

PICO Inklusjons / eksklusjons - kriterier I.B.Lidal 6 Formulere spørsmål Søke etter litteratur Velge ut systematiske oversikter Vurdere metodisk kvalitet Hente ut data, gradere Skrive rapport Fagfellevurdere, godkjenne og publisere Formulere spørsmål

7 Kunnskapsgrunnlag for kjernespørsmål PICO Populasjon P Tiltak I Kontroll C Utfall O Barnehager Skoler (barn 0-20 år, ansatte, foreldre) Smittevern Håndhygiene Opplæring Fysiske tiltak Vanlig praksis Annet tiltak Sykdomstilfeller Sykefravær Antibiotikabruk Etterlevelse Bruk av helsetjenester Kostnader I.B.Lidal

8 Formulere spørsmål Søke etter litteratur Velge ut systematiske oversikter Vurdere metodisk kvalitet Hente ut data, gradere Skrive rapport Fagfellevurdere, godkjenne og publisere Søke Systematisk søk etter systematiske oversikter Databaser: –Cochrane library –Medline –PubMed ahead of print –Embase –CRD (Centre for Reviews and Dissemination – DARE, HTA)

I.B.Lidal 9 Formulere spørsmål Søke etter litteratur Velge ut systematiske oversikter Vurdere metodisk kvalitet Hente ut data, gradere Skrive rapport Fagfellevurdere, godkjenne og publisere Velge ut systematiske oversikter 2 personer leste/valgte ut referanser 2 personer leste fulltekst-artiklene

I.B.Lidal 10 Formulere spørsmål Søke etter litteratur Velge ut systematiske oversikter Vurdere metodisk kvalitet Hente ut data, gradere Skrive rapport Fagfellevurdere, godkjenne og publisere Vurdere metodisk kvalitet Kvalitetsvurdering av systematiske oversikter (sjekkliste

I.B.Lidal 11 Formulere spørsmål Søke etter litteratur Velge ut systematiske oversikter Vurdere metodisk kvalitet Hente ut data, gradere Skrive rapport Fagfellevurdere, godkjenne og publisere Hente ut data, gradere GRADE: Gradering av hvilken tillit vi har til dokumentasjonen / resultatene (høy, middels, lav eller svært lav)

I.B.Lidal 12 Formulere spørsmål Søke etter litteratur Velge ut systematiske oversikter Vurdere metodisk kvalitet Hente ut data, gradere Skrive rapport Fagfellevurdere, godkjenne og publisere Kunnskapsoppsummering Rapport Nr 17 –

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Hovedresultater For flere resultater se rapporten:

Kunnskapsgrunnlaget Fire systematiske oversikter med 20 unike primærstudier:  Primærstudiene gjennomført i USA, Canada, Danmark, Israel, Australia, Kina og Egypt  Publisert 1988 – 2011  11 klynge–randomiserte kontrollerte studier 9 observasjonsstudier  Fra 108 til 6080 deltakere (barn og ansatte); Fra 4 til 87 klynger (dvs. skoler/barnehager/klasserom) I.B.Lidal 14

Studerte smitteverntiltak Enkle smitteverntiltak  Håndhygiene  Opplæring Sammensatte tiltak  Håndvask og samtidig opplæring  Hånddesinfeksjon og samtidig opplæring  Hånddesinfeksjon og desinfeksjon av overflater Utfall Forekomst av øvre luftveisinfeksjoner/influensasykdom, diaré, barns fravær, og etterlevelse av tiltak/endring av praksis (håndhygiene) I.B.Lidal 15

Enkle smitteverntiltak Håndhygiene Håndvask («instruks») Hånddesinfeksjon Opplæring Gruppeundervisning (ansatte i småbarnsavdelinger) om hånd- hygiene ved mathåndtering og ved toalettbesøk/håndtering av bleier Gruppeundervisning til 1.klasse- elever, + postere, video, spill I.B.Lidal 16 Konklusjon Dokumentasjon av svært lav kvalitet (Det betyr ikke at slike tiltak ikke virker, men at forskningsgrunnlaget ikke er tilstrekkelig for å konkludere om virkningen) Reduserer muligens forekomst av diaré blant barn på kort sikt (6mndr): RR 0,52 (KI 0,34 - 0,78) 6 mndr RR 0,89 (KI 0,71 - 1,11) 12 mndr Reduserer muligens infeksjoner (uspesifisert) med mellom % og fravær med % 10 mndr

Sammensatte tiltak: Håndvask og samtidig opplæring For ansatte og barn i barnehager  Reduserer trolig forekomst av diaré (barn <3 år) RR 0,5 (KI 0,36 til 0,68)  Bedrer trolig hygieneatferd/ «etterlevelse» (barn ≥2 år) RR 0,34 (KI 0,17 til 0,65)  Reduserer trolig forekomst av luftveisinfeksjoner (barn <2 år) RR 0,9 (KI 0,83 til 0,97)  Barn 2 og 3 år: trolig ingen endring i luftveisinfeksjoner RR 0,95 (KI 0,89 til 1,01) For skolebarn:  Reduserer trolig fravær pga influensalignende sykdom RR 0,62 (KI 0,49 til 0,78) I.B.Lidal 17

Sammensatte tiltak: Hånddesinfeksjon + opplæring i smittevern i tillegg til håndvask For skolebarn opp til 12 år:  Trolig mindre sykefravær pga infeksjoner blant skolebarn RR 0,67 (0,55 til 0,83)  Trolig mindre fravær pga luft- veisinfeksjoner blant skole­barn RR 0,67 (0,49 til 0,91)  Dokumentasjon av lav til svært lav kvalitet for utfallene: –Fraværslengde –Bivirkninger I.B.Lidal 18

Sammensatte tiltak: Hånddesinfeksjon og desinfeksjon av overflater Alkoholbasert hånddesinfeksjon og daglig desinfeksjon av overflater i barneskolens klasserom:  Fraværet for diaré blir muligens redusert, men det er usikkert om fravær for luftveisinfeksjoner blir påvirket.  Resultatene er mangelfullt rapportert (bl.a mangler effektestimat). I.B.Lidal 19

Kunnskapshull Effekt av fysiske tiltak som utbedring av fasiliteter, ventilasjon, persontetthet osv. Det var ikke målt effekt av tiltakene på  Forekomst av sekundærsykdom (astma)  Antibiotikabruk  Antibiotikaresistens  Uheldige hendelser knyttet til tiltaket  Kostnader  Bruk av helsetjenester  Sykefravær blant ansatte i barnehager og skoler  Sykefravær blant foresatte I.B.Lidal 20

Diskusjon Metode  Metodiske tilnærming: Vår hovedstyrke er systematikk og transparens  Svakhet ved Oversikt Over Systematiske Oversikter: o Fare for «data-lekkasje», dvs. fare for at ikke all vesentlig informasjon fra primærstudiene kommer frem i systematiske oversikter o Systematiske oversikter må oppdateres jevnlig (stadig nye primærstudier) o Systematiske oversikter inkluderer ofte kun publikasjoner skrevet på engelsk Resultater  Færre infeksjoner og mindre fravær når flere smitteverntiltak kombineres  Få har målt etterlevelse/endring av praksis Overførbarhet  Kun én studie fra Europa i dette materialet I.B.Lidal 21

Konklusjon Forekomst av luftveisinfeksjoner og diaré blir trolig mye mindre i barnehager og skoler som har ekstra oppmerksomhet på håndhygiene og samtidig opplæring om smittevern - sammenliknet med forekomst i barnehager og skoler som ikke har tiltak utover vanlig praksis. Det er best dokumentasjon for virkningen av flere tiltak samtidig, dvs. tiltak som består av mer enn ett enkelt grep for å redusere smitte. I.B.Lidal 22

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Foredrag basert på Rapport Nr 17 – 2014, Kunnskapssenteret: Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler: oversikt over systematiske oversikter