Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet."— Utskrift av presentasjonen:

1 De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet i virksomheten. Hvorfor opplæring?

2 Segregering Å skille folk fra hverandre. Assimilering Å bli helt lik. Inkorporering Å akseptere andre som annerledes, men legge noen generelle føringer for hvordan noe skal gjøres. Integrering

3 Effekter av opplæring Du tar vare på menneskene, så tar de også vare på virksomheten. Du finner ut hva de trenger for å gjøre jobben, og finner opplæringsbehovene. Når du tilfredsstiller opplæringsbehovene får du kompetente, kreative og lojale medarbeidere. Du får en tilpasningsdyktig, sterk virksomhet.

4 Kommunikasjonstrening Fire roller i programmet Deltaker (Minoritetsspråklig ansatt) Mentor Begges leder Opplæringskonsulent Virksomheten må ha eierskap til Arbeidsnorsk Kontinuerlig kartlegging av kommunikative og psykologiske behov Arbeidsnorsk - prinsipper

5 Deltaker (ansatt med flerkulturell bakgrunn) Definere sine kommunikative, språklige og psykologiske behov Lære det som arbeidet fordrer Gi tilbakemelding til mentor Mentor (kollega) Definere behov Legge til rette for deltakerens behov Gi tilbakemelding til deltakeren Leder Dra nytte av et flerkulturelt miljø Konkretisere sine forventninger til de ansatte Hjelpe til i læringsprosessen Forvente resultater/gi tilbakemelding Opplærings- konsulent Være bindeledd mellom virksomhet og konsulent Være oppmerksom på utfordringer Arbeidsnorsk – roller

6 Oppmuntre til kommunisering av ønsker og behov Komme med metodiske tips til hvordan arbeidet kan utføres i henhold til synliggjorte ønsker og behov Gi tilbakemelding til alle parter Håndtere eventuelle konflikter Arbeidsnorsk – opplæringskonsulent

7 Beskriv den ideelle arbeidstager Hva kan han/hun forstå, si, lese og skrive? Arbeidsnorsk – oppgave Deltakeren og mentoren bruker denne oppgaven som utgangspunkt for arbeidet med opplæringsprogrammet og kompetanseutviklingen.

8 Individnivå Uttrykke behov Kjenne styrker og svakheter Gi tilbakemeldinger Gruppenivå Kommunikativ åpenhet Problemløsning Læring Kompensasjon Reduksjon av “støy” Organisasjonsnivå Sykefravær går ned Tilpasningsdyktig og utviklende Kontinuerlig inkorporering av “de nye” Effektiv og konkurransedyktig Arbeidsnorsk – resultater


Laste ned ppt "De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google