Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Www.rehabil.no Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS v/ Nina Marijke Wang, AS Rehabil.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Www.rehabil.no Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS v/ Nina Marijke Wang, AS Rehabil."— Utskrift av presentasjonen:

1 Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS v/ Nina Marijke Wang, AS Rehabil

2 Norskopplæring i APS, går det da? Ja! Ref. Kravspek. ”Tiltaket skal (…) bidra til å styrke deltakernes mulighet til å komme i arbeid eller utdanning” + Opplæring og undervisning. •Finn den organiseringen og det innholdet som passer deres bedrift og deres brukere.

3 Den minoritetsspråklige •Minoritetsspråklig vs. Fremmedspråklig •Hva med tospråklige eller flerspråklige? •La formålet med definisjonen styre definisjonen •Hvem er det? •For å lykkes er det svært viktig å vite hvem vi lager opplæringstilbud til

4 Tilpasset språkopplæring •Hva betyr det? •Kartlegging av språknivå og forutsetninger for å lære. Skole/utdanningshistorie er vesentlig •Tilpasning i forhold til innhold, progresjon og rammer for læring (fysiske, psykiske) •Hva er hovedmålet med opplæringen?

5 Hvordan organisere opplæringen? •Hva er bedriften og brukerens behov? •Eks. As Rehabil har per 16.mars % minoritetsspråklige i bedriften (67/171), 33% i APS, men langt fra alle har språk som en arbeidshindring. •Tilbyr individuelle opplæringsløp og gruppeundervisning knyttet til arbeidsområde.

6 •Læringsnettverket som avgjørende ressurs Inndeling:Lese/skriveopplæring Norskopplæring/arbeidsnorsk Tall/regning Studie- og opplæringsstøtte •4 ansatte som kan undervise •Opplæring i kombinasjon med praksis •1 lærer fra Oslo Voksenopplæring •Enkelte arbeidsledere bidrar der det er hensiktsmessig, eks. kantinenorsk

7 Et kritisk blikk på innholdet •Hva er hovedmålet for brukeren? •Hva bør målet for norskopplæringen være? •Hva slags norsk trenger man, krav i yrket? •Hva er ”godt nok norsk”? •Hva er tidsperspektivet? •Leseforståelse og begrepsinnlæring

8 Relevans •Innhold -gjenkjennelig •Voksne–utnytt dette og bruk erfaringer de har •Skap tillitt •Dropp grammatikken om nødvendig •Dobbeltlæring –fag, førerkort, rettigheter/plikter, arbeidskultur m.m •Ikke perfekt norsk før kvalifiserende aktivitet •Opplevelse av mestring og nytte er en nøkkel

9

10 Dette var ikke svaret, men kanskje et bidrag til at dere finner svaret? Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Www.rehabil.no Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS v/ Nina Marijke Wang, AS Rehabil."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google