Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPer-Arne Larsen Endret for 9 år siden
1
EVERYTHING MATTERS Partnering 27. februar 2008
2
Innhold 1.Bakgrunnen for partnering 2.Hva er partnering? 3.Viktige elementer i avtalen 4.Suksesskriterier og fallgruver
3
1. Bakgrunnen for partnering Hvorfor Historikk USA – UK - Danmark – Norge – Sverige Offshore Den danske modellen
4
Målpris Konfliktløsning Incitament Workshops Åpen økonomi Fokus på positivt samarbeid Flere faser Endret NS Vanlig entreprisekontrakt 2. Hva er partnering? 2.1Partnering i et nøtteskall Endret avtalestruktur
5
Partnering krever ikke en avansert avtalestruktur Overordnet partneringavtale som organiserer samarbeidet Det legges inn drivere for å stimulere til positivt samarbeid Basert på NS med visse modifikasjoner Åpent målprisdokument utarbeidet i felleskap Andre kontraktsdokumenter 2.2Avtalestruktur
6
Avtalestruktur (eksempel) Partneringavtale Målprisdokument Andre kontraktsdokumenter (møtereferater, beskrivelse, tegninger, forprosjekt) Aktuell NS (NS 3431) EBH Ark/Rib UE
7
2.3Åpen økonomi Fullstendig åpenhet omkring alle øk forhold Alle parter fullt innsyn til enhver tid Anskaffelse av UE / lev i åpenhet (i felleskap) Løpende oppfølgning av økonomi: Løpende oppdaterte prosjektkalkyler kalkyle vs målpris
8
2.4 Avtalens faser ProsjekteringUtførelse Partnering kontrakt Målpris låses BH kan tre ut Overlevering FASE 1 FASE 2 ProsjekteringUtførelse Kontrakt entreprenør Overlevering Tradisjonelt prosjekt : Partnering : Pris låst Øk rammer
9
2.5 Målprisen (felles øk. interesser) Målpris 100% Selvkost 81% Påslag / fortjeneste 12% Uforutsett / risiko 5% Garantiavsetning 2% GMP 110 %
10
2.6Incitament (felles øk. interesser) Målpris GMP Overskridelse deles 50/50 Overskridelse bæres 100% av E Sluttkostnad Besparelse deles 50/50
11
Hurtig løsning trappemodell 2.7Konflikthåndtering Produksjonsledelsen / prosjekteringsledelsen Prosjektledelsen Styringsgruppen Problem oppstår på byggeplass 1 døgn 2 døgn
12
2.8Felles aktiviteter - workshops Workshops, oppstart, underveis, avslutning Samarbeidsånd og felles målsetninger etableres etableres Prosjektgruppe og styringsgruppe etableres Partneringerklæring – moralske forpliktelser
13
Varslingsregler Søksmålsregler Konfliktløsning Reklamasjon – garantiavsetning Frigjøringsklausul 2.9Typiske avvik fra NS
14
3. Viktige elementer i avtalen Partsforholdet Hvor mange parter? Mellom hvem er rettigheter og forpliktelser etablert? Betalingsstrøm, levering av arbeider, endringskompetanse Incitamentsmodell mot sentrale tekniske fagentrepriser / leverandører ? Hva slags incitamentsmodell Målpris / GMP Fordelingsnøkkel
15
Klar mekanisme for endring av målpris Kontraktsdokumentene Hvilke inngår, siste versjon Rangering Overgang fra prosjekteringsfase til utførelsesfase må reguleres Møtereferat med vedlegg signeres Valg av NS NS 3431 Viktige elementer i avtalen (forts)
16
4.Suksesskriterier og fallgruver 4.1Suksesskriterier: Partene må forstå hva partnering er Incitament er ikke det samme som partnering Partnering stiller strengere krav til involvering fra BH TEAM: Partnering må være forankret hos de involverte parter Positiv innstilling ”Ønske og vilje i prosjektorganisasjon til å gjennomføre et prosjekt som partneringprosjekt: dvs samarbeide åpent, ærlig og tillitsfullt ”
17
Forts suksesskriterier Kontinuerlig oppfølgning Både av partneringsamarbeidet og økonomi En fornuftig partneringavtale Jobbe med å finne felles reelle målsetninger
18
4.2De største fallgruvene – typiske tabber Man er ikke i samme båt! Partene har interessemotsetninger, dette må håndteres ikke glemmes Fall ikke i den naive fellen ! Uklare roller og ansvarsforhold Konsekvens av tett integrering – tett samarbeid Hvem tok avgjørelsen om å bygge slik? Var det en bestilling av endring? Hvem sin ide var det ? Hvem satte i gang ark / rib? Hvem har ansvaret for at det ble feil?
19
Uklart partsforhold Hva er forholdet mellom BH – TE – UE / lev Hvem har kontraktsforholdet med ark / rib og UE / lev Uklar reguleringsmekanisme for målpris Når? Hvordan? Hvilken prosjektversjon ble vi egentlig enige om? Pass på overgang mellom fase 1 og 2 De største fallgruvene (forts)
20
5. Oppsummering 5.1Erfaringer så langt: Fra entreprenørens ståsted: Jevn resultatgrad Man slipper de store tapsprosjektene Forutsigbarhet Muligens vanskeligere å ”gjøre en kule” Potensiell fare for at prosjektet er så gjennomarbeidet og prisene så ”barbert” at upside er svært begrenset
21
Forts. oppsummering 5.2BHs ståsted Økt kundetilfredshet, kvalitet og lønnsomhet (dansk undersøkelse) Byggherres behov og ønsker imøtekommes bedre innenfor avtalte rammer enn i tradisjonelle prosjekter Bedre til å oppfylle avtalte målsetninger Felles: Langt færre konflikter og rettstvister
22
DLA Piper Oslo: Olav Vs gate 4 P.O. Box 1364 Vika NO-0114 Oslo, Norway T +47 24 13 15 00 F +47 24 13 15 01 Bergen: Torgallmenningen 3B P.O. Box 1150 Sentrum NO-5811 Bergen, Norway T +47 55 30 10 00 F +47 55 30 10 01 Hans Chr. Brodtkorb Partner hans.christian.brodtkorb@dlapiper.com +47 92 22 22 31 +47 24 13 15 85
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.