Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIda Ervik Endret for 9 år siden
1
www.ctiq.net Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
2
www.ctiq.net Prosjekt kontroll 4All programvare som skal implementeres i en eksisterende infrastruktur krever god og veldefinert planlegging og design 4Typisk er innkjøp av programvare og maskiner maksimalt 20% av total-investeringen 4Mange aktører involvert som egne ressurser (IT, admin m.m.), konsulenter, leverandører med flere
3
www.ctiq.net Ofte vil man gå i “loop” inntil målsetningene er nådd fullt ut Forb-erede Kontrollert implementasjons kontroll Spes-ifisereInstal-lalereImplem-entereOpplær-ingTestløsning Test full løsning Start Mål
4
www.ctiq.net Mange kontrakts- metodikker Kunde Konsulent Hovedlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. En hovedansvarlig kontraktør som har selv ansvaret for under leveranser... Alle leverandører ansvarlig direkte til kunde. Ofte merarbeid for konsulenter...
5
www.ctiq.net Valg av kontraktsmetodikk 6Intet veldefinert svar forefinnes... 6En konsulent med kunnskap om teknologien og målsetning kan ofte medføre besparelse i forhold til feil leveranse... 6En hovedkontraktør kan skape trygghet i form av ressurser og prosjekt ledelse, men kan fordyre prosjekter... 6Flere direkte kontraktører kan skape fleksibiltet, men ofte kan medføre “anarki” i en aller annen forstand...
6
www.ctiq.net Målsetningene for være sykronisert i alle nivåer. Og kvalitet og tidsestimater realistiske. Alle må forstå sine oppgaver entydig Mange byggestener skal falle på sin plass... Grunnsten (kontrakt) LeverandørKonsulentInterneressurserSpesifikasjon KvalitetProdukterSystemer SamspillInternegrensesnitt Løsning... Fallhøyden er ofte stor
7
www.ctiq.net Viktige elementer... +Ofte vet en teknologisk konsulent mye bedre enn kundens egne ressurser … +Sett av egne ressurser på alle mulige nivåer. Tro ikke en person kan håndtere alt... +Sjekk leverandør(er) evne på fysisk besøk hos referanse kunder, men husk samtidig ingen leveranse er lik … +Følg opp prosjekt plan ofte. Det er bedre med et kvarters “hygge møte” enn overraskelser … +En uforutsett overraskelse kan bli værre enn man tror
8
www.ctiq.net Nøkkelferdig løsning som virker som forutsatt, og alle kan stå inne for … Og som kan videre tilpasses i fremtid ved endrede behov … Åpenhet med standarder og ikke propritære løsninger Alle har samme mål!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.