Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø. Foredragsholderen • Fra SIMONSEN Advokatfirma – det største fagmiljøet for juridisk rådgivning til it-bransjen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø. Foredragsholderen • Fra SIMONSEN Advokatfirma – det største fagmiljøet for juridisk rådgivning til it-bransjen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Smidig november 2010 Jan Sandtrø

2 Foredragsholderen • Fra SIMONSEN Advokatfirma – det største fagmiljøet for juridisk rådgivning til it-bransjen • Jan Sandtrø, advokat og partner • Spesialist i it-rett, herunder it-kontrakter og tilhørende områder som immaterielle rettigheter og personvern • 14 års erfaring som rådgiver for private og offentlige kunder og leverandører i it-bransjen

3 Hensikten med kontrakt • Regulere leveransen • Regulere risiko • Hindre og løse konflikter

4 Hensikten med smidig • Fleksibilitet • Leverings- og resultatorientert • Tett samarbeid

5 Motsetninger? • Regulere leveransen  Fleksibilitet • Regulere risiko  Leverings- og resultatorientert / tett samarbeid • Hindre og løse konflikter  Tett samarbeid

6 Fleksibilitet • Regulere leveransen • Mangelsvurderingen • Endringshåndtering – innenfor/utenfor • Hva er ”låst” ved smidig?

7 Hva er ”låst”? Antall elementer i produktkøen ordnet etter prioritet Tid (fremdrift i leveransen) Leveransestopp Mangel?

8 Fleksibilitet • Regulere leveransen • Mangelsvurderingen • Endringshåndtering – innenfor/utenfor • Hva er ”låst” ved smidig? • Ansvar for resultatet • Løsning?

9 Regulere risiko • Risiko = mislighold • Kravene til kunden • Kravene til leverandøren • Mislighold i løpet av leveransen • Hevning som følge av mislighold • Løsning?

10 Hindre og løse konflikter • Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende

11 Hvis alt gå bra…

12 …men hva hvis…

13 Hindre og løse konflikter • Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende • Løsning av tvist i leveransen • Den ultimate konflikt: Hevning • Hvem avgjør konflikten?

14 Hvem skal avgjør konflikten?

15 Hindre og løse konflikter • Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende • Løsning av tvist i leveransen • Den ultimate konflikt: Hevning • Hvem avgjør konflikten? • Hva avgjøres konflikten på bakgrunn av? • Løsning?

16 Oppsummering • Klarhet i hva som skal leveres (til enhver tid) • Klarhet i hva som godkjennes og når • Regulere hvem som har resultatansvaret (totalansvaret) • Klare roller og ansvar mellom leverandør og kunde • Avtalen må støtte prosjektgjennomføringen og regulere ansvar ved feilslått leveranse • God nyhet: Dette kan gjennomføres!

17 Jan Sandtrø Advokat / Partner SIMONSEN Advokatfirma /


Laste ned ppt "Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø. Foredragsholderen • Fra SIMONSEN Advokatfirma – det største fagmiljøet for juridisk rådgivning til it-bransjen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google