Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø."— Utskrift av presentasjonen:

1 Smidig 17. november 2010 Jan Sandtrø

2 Foredragsholderen Fra SIMONSEN Advokatfirma – det største fagmiljøet for juridisk rådgivning til it-bransjen Jan Sandtrø, advokat og partner Spesialist i it-rett, herunder it-kontrakter og tilhørende områder som immaterielle rettigheter og personvern 14 års erfaring som rådgiver for private og offentlige kunder og leverandører i it-bransjen

3 Hensikten med kontrakt
Regulere leveransen Regulere risiko Hindre og løse konflikter

4 Hensikten med smidig Fleksibilitet Leverings- og resultatorientert
Tett samarbeid

5 Motsetninger? Regulere leveransen  Fleksibilitet
Regulere risiko  Leverings- og resultatorientert / tett samarbeid Hindre og løse konflikter  Tett samarbeid

6 Fleksibilitet Regulere leveransen Mangelsvurderingen
Endringshåndtering – innenfor/utenfor Hva er ”låst” ved smidig?

7 Hva er ”låst”? Antall elementer i produktkøen ordnet etter prioritet Mangel? Leveransestopp Tid (fremdrift i leveransen)

8 Fleksibilitet Regulere leveransen Mangelsvurderingen
Endringshåndtering – innenfor/utenfor Hva er ”låst” ved smidig? Ansvar for resultatet Løsning?

9 Regulere risiko Risiko = mislighold Kravene til kunden
Kravene til leverandøren Mislighold i løpet av leveransen Hevning som følge av mislighold Løsning?

10 Hindre og løse konflikter
Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende

11 Hvis alt gå bra…

12 …men hva hvis…

13 Hindre og løse konflikter
Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende Løsning av tvist i leveransen Den ultimate konflikt: Hevning Hvem avgjør konflikten?

14 Hvem skal avgjør konflikten?

15 Hindre og løse konflikter
Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende Løsning av tvist i leveransen Den ultimate konflikt: Hevning Hvem avgjør konflikten? Hva avgjøres konflikten på bakgrunn av? Løsning?

16 Oppsummering Klarhet i hva som skal leveres (til enhver tid)
Klarhet i hva som godkjennes og når Regulere hvem som har resultatansvaret (totalansvaret) Klare roller og ansvar mellom leverandør og kunde Avtalen må støtte prosjektgjennomføringen og regulere ansvar ved feilslått leveranse God nyhet: Dette kan gjennomføres!

17 Advokat / Partner SIMONSEN Advokatfirma 9973 1934 / js@simonsenlaw.no
Jan Sandtrø Advokat / Partner SIMONSEN Advokatfirma /


Laste ned ppt "Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google