Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
BALANSERT MÅLSTYRING Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål Januar 2011 Balansert målstyring 2011
2
Strategikart Valg av perspektiver
Januar 2011 Balansert målstyring 2011
3
Januar 2011 Balansert målstyring 2011 Strategikart 2011
Strategikartet spesifiserer gjennomgående hovedfokusområder innenfor de ulike perspektiver. Det skal i prinsippet defineres kritiske suksessfaktorer med målangivelser for hvert fokusområde, jfr. virksomhetsplanen. Beskrivelsen er ikke å oppfatte som en tvangstrøye for planleggingen - men en klar ledetråd. Perspektiv Gjennomgående fokus Samfunn Befolkning Næring Miljø Frivillighet Folkehelse Kultur og idrett Trygghet Politikk Medarbeider Kompetanse HMS Bedriftskultur Bruker/kunde/innbygger Bruker-tilfredshet Dokumentert kvalitet Infrastruktur, organisasjon og prosess Effektive team Informasjon og kunnskap Fleksibilitet/ omstilling Økonomi Finansiell styrke Produktivitet/ effektivitet Kostnadsstyring Januar 2011 Balansert målstyring 2011
4
Balansert målstyring – som prinsipp
Ref økonomireglementet – prinsippene skal legges til grunn (se økonomireglement) Balansert målstyring: - Målstyring – dvs. krav til mer målrettet styring - Balansert – dvs. krav til en bredere målstruktur Impliserer også krav til mer struktur av dokumentasjon knyttet til planlegging, rapportering og evaluering. Januar 2011 Balansert målstyring 2011
5
Balansert målstyring – sentrale begreper
Perspektiv og/eller strategiske fokusområder Strategikart Kritiske suksessfaktorer Styringsindikatorer Styringskort Definerer hvilke forhold som er viktigst for virksomheten og ha oppmerksomhet mot. De tradisjonelle hovedperspektivene er økonomi, brukere, kompetanse/læring og prosesser. En visuell presentasjon av en overordnet strategi. Til hjelp i å holde oversikt og sikre god kommunikasjon. Beskriver de avgjørende virkemidlene for å nå strategiske mål. (fokusområder) Måler organisasjonens prestasjon innenfor hver kritisk suksessfaktor/delmål. Kvantitativ. En oppsummering av målhierarkiet i form av en tabell hvor alle målene og innsatsene som understøtter resultatene fremgår. Januar 2011 Balansert målstyring 2011
6
Styringskort – i prinsipp
Perspektiv Fokus områder Kritisk suksess-faktor Styrings indikator Mål Tiltak Samfunn Medarbeider Brukere Organisasjon og prosess Økonomi Januar 2011 Balansert målstyring 2011
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.