Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BALANSERT MÅLSTYRING Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål 1Januar 2011Balansert målstyring 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BALANSERT MÅLSTYRING Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål 1Januar 2011Balansert målstyring 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 BALANSERT MÅLSTYRING Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål 1Januar 2011Balansert målstyring 2011

2 Strategikart Valg av perspektiver Visjoner og strategi Medarbeider Organisasjon og prosess ØkonomiBrukereSamfunn 2Januar 2011Balansert målstyring 2011

3 3 Strategikart 2011 Strategikartet spesifiserer gjennomgående hovedfokusområder innenfor de ulike perspektiver. Det skal i prinsippet defineres kritiske suksessfaktorer med målangivelser for hvert fokusområde, jfr. virksomhetsplanen. Beskrivelsen er ikke å oppfatte som en tvangstrøye for planleggingen - men en klar ledetråd. PerspektivGjennomgående fokus SamfunnBefolkningNæringMiljøFrivillighetFolkehelseKultur og idrettTrygghetPolitikk MedarbeiderKompetanseHMSBedriftskultur Bruker/kunde/innbygger Bruker- tilfredshet Dokumentert kvalitet Infrastruktur, organisasjon og prosess Effektive team Informasjon og kunnskap Fleksibilitet/ omstilling ØkonomiFinansiell styrkeProduktivitet/ effektivitet Kostnadsstyring Januar 2011Balansert målstyring 2011

4 Balansert målstyring – som prinsipp Ref økonomireglementet – prinsippene skal legges til grunn (se økonomireglement) Balansert målstyring: - Målstyring – dvs. krav til mer målrettet styring - Balansert – dvs. krav til en bredere målstruktur Impliserer også krav til mer struktur av dokumentasjon knyttet til planlegging, rapportering og evaluering. 4Januar 2011Balansert målstyring 2011

5 Balansert målstyring – sentrale begreper Perspektiv og/eller strategiske fokusområder Strategikart Kritiske suksessfaktorer Styringsindikatorer Styringskort Definerer hvilke forhold som er viktigst for virksomheten og ha oppmerksomhet mot. De tradisjonelle hovedperspektivene er økonomi, brukere, kompetanse/læring og prosesser. En visuell presentasjon av en overordnet strategi. Til hjelp i å holde oversikt og sikre god kommunikasjon. Beskriver de avgjørende virkemidlene for å nå strategiske mål. (fokusområder) Måler organisasjonens prestasjon innenfor hver kritisk suksessfaktor/delmål. Kvantitativ. En oppsummering av målhierarkiet i form av en tabell hvor alle målene og innsatsene som understøtter resultatene fremgår. 5Januar 2011Balansert målstyring 2011

6 Styringskort – i prinsipp PerspektivFokus områder Kritisk suksess- faktor Styrings indikator MålTiltak Samfunn Medarbeider Brukere Organisasjon og prosess Økonomi 6Januar 2011Balansert målstyring 2011


Laste ned ppt "BALANSERT MÅLSTYRING Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål 1Januar 2011Balansert målstyring 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google