Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

20.04.2010| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "20.04.2010| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver."— Utskrift av presentasjonen:

1 | 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver Gunn Gallavara

2 Litt historie • Dagens forskrift er NOKUTs andre • En sektor i endring • Revidert forskrift trår etter planen i kraft før årsskifte 2010/2011.

3 Kvalitetselementer i dagens forskrift • plan for studiet • fagmiljø • infrastruktur • internasjonalisering og internasjonalt samarbeid og • kvalitetssikring

4 Revidert forskrift • Forenklet • Mer poengtert • Tydeliggjøre de viktigst kvalitetselementene • Kvalifikasjonsrammeverket og læringsutbytte vil få en sentral plass • Mer fokus på utbytte eller sluttkompetanse heller enn innsatsfaktorer • Prosesselementer

5 NOKUTs arbeid med revidering av forskriften • Oppsummering av erfaringer med dagens forskrift • Spørreundersøkelser • Rapporter benyttes • Referansepersoner på spesifikke tema • NOKUT-konferansen • Lovpålagt høring

6 Hva er en akkreditering? • Evaluering gjennomført av faglig sakkyndige, av en plan for hvordan institusjonen ønsker å tilby et studium • Studiet skal ha god nok kvalitet til å fylle kravene fastsatt i NOKUTs forskrift

7 Akkreditering og utdanningskvalitet • Kvalitet kan være så mangt… • En evaluering av de viktigste kvalitetselementene for å kunne tilby et tilfredsstillende studium • Sikre forutsetningene for at:  Studentene får tilfredsstillende kvalitet i læringsprosessen  Studentene kan oppnå læringsutbytte  Samfunnet skal få utdannet kandidater med relevant kompetanse

8 Akkreditering av nytt studium Lærings Læringsutbytte Plan for studiet Fagmiljøet Tilsyn med virksomheten Andre rammefaktorer

9 • Hva betraktes av utdanningsinstitusjonene som kvalitet i studier? Harmoniserer dette med NOKUTs forståelse? • Hva skal til for å gi god utdanningskvalitet? De viktigste faktorene.


Laste ned ppt "20.04.2010| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google