Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCathrine Møller Endret for 9 år siden
1
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet
2
Organisasjonsteoretisk innramming Når man tar noe helt og stykker opp i noe delt, oppstår et koordineringsproblem Uansett valg av struktur og modell oppstår det rare ting i ”skjøtene” og overgangene Moderne organisasjonsutfordringer er knyttet opp mot å skape meningsfylte helheter PKO ordningen er et klassisk grep for å bidra til å løse et klassisk problem
3
Glimt fra evalueringen Kompliserte strukturer i 2. linje, fragmenterte systemer i 1. linje, manglende bilde av hverandres virkelighet og dermed skadelig mytedannelse og fordommer om hverandre. Sats mer på kompetanseoppbygging i 1.linjetjenesten hvor 2.linjetjenesten bidrar med sin ekspertise (felles kurs/ambulante team/felleskonsultasjoner mm.) Det legges for liten vekt på å få gode henvisninger. Mye tid og resurser kunne vært spart hvis henvisende instanser ble invitert til en "forvernsamtale"/første konsultasjon Tilbakemelding underveis i behandling er fraværende Ingen gode rutiner vedrørende utskriving, burde vært etablert ansvarsgrupper hvor aktuelle samarbeidspartnere ble invitert til å delta FØR pasienten blir utskrevet
4
Utfordringer og begrensninger i praksiskonsulentordningen Å få noen til å få noen andre til å samarbeide bedre er en velprøvd mekanisme som tidvis fungerer og unntaksvis virker mot sin hensikt Det er grenser for hva man som enkeltperson i en knapp deltidsstilling kan rekke over av aktiviteter og tiltak Det vil være utenfor forventning og realisme at dere som praksiskonsulenter skal ta på dere børa med å drive i gjennom nødvendige endringer på systemnivå
5
På den annen side … Dere har privilegert tilgang til de som utgjør 1. og 2. linje tjenesten og har en legitim rolle som oppkopler PKO ordningen er en institusjon som har en framskutt posisjon med tanke på nødvendig forbedring av samhandling i helsetjenesten, n Samlet utgjør PKO-regimet en større kraft enn konsulentene enkeltvis I ordningen er det over tid vunnet erfaringer med virkemidler og tiltak som gjør det mulig å målrette eget arbeid
6
Hva driver praksiskonsulentene med? Ønsker å få til bedre informasjonsflyt Jobber med telefon lister og oppdatering av disse Sikre at kommunale tiltak er gjort før fastlegen henviser Sikre jevn og god informasjon til fastlege og god epikrise Deltar på informasjonsmøter og jobber med registreringer Er med på praksisbesøk til legekontor Forsøker å lage PKO perm med nyttig info til fastlegene Er med og arranger kurs og seminar og workshops. Prøver å lage hospiteringsordning Prøver å få et system på tilbud om felleskonsultasjoner hos fastlegen
7
Hva rapporterer lederne? Kvalitetssikring av innhold i epikrise med hensyn på råd om oppfølging til fastlege /1. linjen og nye retningslinjer til avdelinger og poliklinikker på bakgrunn av dette. Jobber med gjensidig kompetanseheving Jobber med hospiteringsordninger, kurs/seminar og workshops PK er med på møter til legekontor og aktuelle ledere i kommunen PK nyttig i arbeidet med pasientflyt og retningslinjer for dette PK legger inn maler for henvisninger i datasystem for fastlegene. PK jobber for faste veiledningsmøter med DPS/BUP eller opplegg med felleskonsultasjoner til å ta i bruk dette PK deltar og bidrar i inntaksmøter og teammøter på DPS/BUP Jobber med henvisningskvalitet, epikrisekvalitet og fortløpende info til fastlege fra 2. linjen samt tidspunkt og innhold i disse skrivene eller kontaktene. Jobber med utskrivningssamtaler og overføringsmøter Forsøker å etablere møteplasser
8
Systematisering av virkemidler Arbeidsprosesser for samhandling Arbeidsprosesser/rutiner for blant annet henvisninger, epikriser, utskrivinger og individuell plan Samhandlingsarenaer: Etablering av samhandlingsarenaer Veiledning/felleskonsultasjoner ved legekontor Fellesmøter med samarbeidspartnere
9
Systematisering av virkemidler Kompetanse/kunnskap Undervisning og informasjon i samarbeid med 1. linjen og DPS/BUP Kurs og kompetanseoppbygging for fastlegene Felles virkelighet Hospiteringsopplegg ved DPS/BUP for fastlegene Etablering av møteplasser for ansatte i 1. og 2. linjen Infrastruktur som understøtter samhandling Datasystemer Hjemmesider, mail- og telefonlister Samarbeidsavtaler
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.