Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning."— Utskrift av presentasjonen:

1 Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning på kroppen. –Dermed oppstår en kronisk ubalanse mellom katabolismen (nedbrytingen) og anabolismen (oppbygningen / restitusjonen).

2 Overtrening Muskulaturen «stivner» unaturlig fort både på trening og i konkurranse. Når «stivheten» først er kommet, forsvinner den ikke selv om farten/belastningen reduseres. Gjennomføring av den daglige treningen varierer. Dårligere motorisk kontroll. Restitusjonstiden øker Tøyning av den affiserte muskulaturen har ingen effekt.

3 Overtrening Årsaker: –Treningsmengde –Sykdom –Kosthold –Hvile –Psykiske forhold –Nytelsesmidler

4 Symptomer på overtrening FysiologiskePsykologiskeBiokjemiskeImmunforsvar

5 Fysiologiske symptomer Redusert yteevne, nedgang i styrke og utholdenhet Redusert koordinasjon Hodepine Smerter i muskelfester og sener, ledd Mageproblemer Dårlig matlyst Forandring av kroppsvekt og/eller kroppssammensetning Forandringer i blodtrykk Forandringer av hjertets slag per minutt (høy hvilepuls) Forandringer i stoffskiftet Større produksjon av melkesyre ved lavere belastninger

6 Psykologiske symptomer Manglende energi, ikke opplagt, slapp Depressiv sinnsstemning Liten lyst til konkurranse Redusert eller dårlig evne til å lære Redusert selvsikkerhet Økende mulighet for å bli forstyrret Blir lettere stresset Dårligere konsentrasjonsevne Svingende humør, følelsesmessig ustabil Dårligere selvfølelse

7 Biokjemiske symptomer Nedsatt innhold av glukose i muskulatur Nedgang i kroppens innhold av mineraler Nedgang i kroppens innhold av jern (i serum) Nedgang i hemoglobin Øket produksjon av urinsyre Øket CK og Urea

8 Immunforsvaret Generell svekkelse av hele immunforsvaret Får lettere forkjølelser og andre sykdommer Nedsatt innhenting ved sykdommer, sår og andre skader Opphovning i lymfekjertler Får lettere bakterieinfeksjoner Får lettere bakterieinfeksjoner Økt allergi tendens Økt tendens til astma

9 Hvordan sjekke om man er overtrent? Testing av styrke og utholdenhet BlodprøverTRENINGSDAGBOKEN!!!!!!!

10 Råd når man er overtrent Sjeldent at man må kutte ut treningen helt. HviledagerLege Planlegg med trener.

11 Hvordan forebygge overtrening? Strukturere treningsarbeidet –Bruke periodisering Variasjon i trening Skille på intensiteten Restitusjon

12 Restitusjon Starter umiddelbart når treningen er ferdig. Næringsinntak og væskeinntak Søvn og hvile Egne restitusjonsøkter ( 30 – 60 min. i sone 1)

13 Restitusjonstid Sone % restitusjon100%restitusjon Sone 1 Fortløpende Noen timer Fortløpende Opp til 36 t Sone t t Sone 3 12 t t Sone t 48 – 96 t Sone t 60 – 120 t

14 Restitusjonstiltak Før treningen/konkurransen –Fulle karbohydratlagre –Ideelt å innta 2 – 3 t før oppvarming Under trening/ konkurranse – Dekke væsketap. Etter trening og konkurranser –Restitusjonsdrikke –Lette karbohydrater innen 30 min. –Innen 2 t et solid måltid.


Laste ned ppt "Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google