Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19."— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19

2 Dagens tekst: • Kommunikasjonsmiksen • Elementer i kommunikasjonsprosessen • Designe effektiv kommunikasjon • Reklame • Salgsfremmende tiltak • PR • Direkte markedsføring

3 Kommunikasjonsmiksen • Reklame • Salgsfremmende tiltak • Events og opplevelser • PR • Personlig salg • Direkte og interaktiv markedsføring

4 Figur 17.1 IMC Bygger merker

5 Elementer i kommunikasjonsprosessen Figur 17.2:

6 Årsaker til at budskapet ikke når frem: • Selektiv oppmerksomhet • Av de kommersielle budskap vi mottar hver dag vil vi bevisst legge merke til 80, og reagere på 12 av dem. Resten sorteres bort og gis ingen oppmerksomhet • Selektiv forvrengning • Mottakeren tolker budskaper slik en ønsker iht. behov forventninger • Selektiv hukommelse • Folk vil lagre i hukommelsen bare bruddstykker av informasjonen som når dem. Avhengig av om den initielle holdningen er positiv eller negativ vil informasjon lagres eller avvises.

7 Effektiv kommunikasjon • Identifisere målgruppen • Bestemme kommunikasjonsmålene • Utforme budskapet • Velge kommunikasjonskanal(er) • Fastsette budsjett • Bestemme media/kommunikasjonsmiks • Måle resultater • Lede den integrert markedskommunikasjons- prosessen Figur 17.4

8 Hva er målet? • Målet med kommunikasjonen kan være • Kategori behov • Merkeoppmerksomhet • Holdninger til merket • Kjøpsintensjoner for merket • Effektive kommunikasjon kan nå flere mål samtidig • Tele2 ”Small Bills” • Holdning + kjøpsintensjon

9 Hva man kommuniserer • Informerende appell? • Spiller på produktspesifikke attributter eller egenskaper • Problemer produktet løser • Funksjonelle egenskaper • Transformerende appell? • Spiller på ikke-produktrelaterte attributter eller egenskaper • Holdninger • Emosjoner • Positiv og negativ appell • Frykt • Skyld • Skam • Humor • Kjærlighet • Stolthet • Gøy

10 Avgjørende for kommunikasjonsmiksen • Hvilken type marked • Hvor rede kundene er til å kjøpe produktet • Hvor produktet er i produktets livssyklus Figur 10.1 Figur 17.6

11 Integrert markedskommunikasjon • Kombinasjonen av alle de budskap som sendes gjennom ulike kanaler fra en bedrift til forskjellige mottakere gjør det vanskelig å fremstå med et helhetlig budskap. • Løsning: Integrert markedskommunikasjon • Det vil si en overordnet plan for markedskommunikasjonen som gjør at man får et bedre resultat ved å samkjøre kommunikasjonsaktivitetene.

12 Reklame Figur 18.1 Reklamens 5 M’er

13 • Målet med reklamen kan være å • Informere • Overtale • Påminne • Forsterke

14 Salgsfremmende tiltak • Mens reklame kan sies å gi kunden en grunn til å kjøpe et produkt, skal de salgsfremmende tiltakene gi kundene et incentiv til å kjøpe.

15 Tiltak mot forbrukere Tiltak mot bedrifter • Vareprøver • Gavekort • Prisreduksjoner • Tilbudspakker • Gaver • Lojalitetsprogrammer • Konkurranser / premier • Gratisprøver (se og vareprøver) • Garantier • Produktkobling ( bundling) • Sjokkselgere • Aktiviteter på tvers av produkter (krysspåvirkning) • Rabatter • Støtte, eks.reklamestøtte • Gratisvarer • Messer / utstillinger • Salgskonkurranser • Spesielle reklamekampanjer

16 PR • Å drive med PR-aktiviteter vil si at man jobber med følgende 5 områder: • Pressemeldinger og pressekontakt • Produktomtale / medieomtale • Kommunikasjon fra bedriften til samfunnet rundt • Lobbyvirksomhet • Rådgivning av ledelse og mellomledelse

17 • Virkemidler i PR-arbeidet • Publikasjoner • Arrangementer • Sponsoravtaler • Nyheter • Taler / innlegg • Støtte til frivillige organisasjoner og gode formål • Identitetsbyggende aktiviteter og medier

18 Direkte markedsføring • Direkte markedsføring innebærer å bruke kanaler som leder direkte frem til forbruker uten å gå veien om noen mellomledd. • Hovedkanalene rett frem til sluttkunde nås gjennom: • Salg ansikt-til-ansikt • Adressert reklame rett i postkassa • Kataloger hjem i posten • Telemarketing • Kiosker • E-markedsføring

19 • Til neste gang: Les kapittel 2, 4 og 11 (3, 22)


Laste ned ppt "Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google