Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konkurransevirkemidlene PRIS Prisen påvirkes av –tilbud –etterspørsel –myndighetene •Alle ledd på veien til forbrukeren skal ha en fortjeneste. Prisen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konkurransevirkemidlene PRIS Prisen påvirkes av –tilbud –etterspørsel –myndighetene •Alle ledd på veien til forbrukeren skal ha en fortjeneste. Prisen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konkurransevirkemidlene PRIS Prisen påvirkes av –tilbud –etterspørsel –myndighetene •Alle ledd på veien til forbrukeren skal ha en fortjeneste. Prisen må ta hensyn til dette. Priselastisitet –hva skjer med etterspørselen når prisen endres. –Stor økning i etterspørsel=elastisk –Liten økning i etterspørsel=uelastisk Prisen som våpen •prisreduksjon fører ofte til økt etterspørsel jfr. Januarsalg. •Pris er lett å endre •lett å følge prisen til konkurrentene •prisen gir bedriften profil –Rema 1000 (billig) –Ferrari (dyrt) –Diesel (dyrt) Metoder for prissetting –kostnadsbasert •selvkost •bidragsmetoden •påslagsmetoden –ønske om kapitalanvisning –etter oppfattet verdi –markedsbasert –konkurransebasert

2 Konkurransevirkemidlene PRIS Prisdifferensiering •ulike priser til ulike målgrupper –geografisk (jordbær i Nord-Norge) –etter kundetype (studentrabatt) –etter bruk av produktet (første klasse) –tidsbetinget pris (mobil) –rabatter og bonuser (kvantumsrabatt) Prisstrategi for nye produkter •avhenger av forskjellen på produktene som finnes i markedet –lav pris - reaksjoner fra konkurrentene –høy pris - må ha en klar produktfordel •prisstrategi bestemmes av hvor i livssyklusen produktet er. •Skumme fløten strategi –høy pris i introduksjon •DVD-spiller •Inntrengningspris –lav pris i introduksjonen •Her og Nå Prisstrategier i produktets livssyklus •alle produkter har en begrenset levetid. Prisene må justeres i de forskjellige fasene. •Introduksjonsstadiet –vanligvis høy pris (avhenger av nyhetsgraden) –lite prisbevisste forbrukere •Veksstadiet –prisen redusert –økt konkurranse –nye målgrupper

3 Konkurransevirkemidlene PRIS •Modningsstadiet/Tilbakegangsstadiet –hvis lojale kunder kan prisene øke (LP) –hvis man ønsker ut av markedet kraftig redusert pris (videospiller)


Laste ned ppt "Konkurransevirkemidlene PRIS Prisen påvirkes av –tilbud –etterspørsel –myndighetene •Alle ledd på veien til forbrukeren skal ha en fortjeneste. Prisen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google