Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sommervikar i Blend. Problemstillingen - Innledning  Å få lært opp tre studentene ifra Mai og til midten av Juli når de tar fatt på sommervikarstilling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sommervikar i Blend. Problemstillingen - Innledning  Å få lært opp tre studentene ifra Mai og til midten av Juli når de tar fatt på sommervikarstilling."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sommervikar i Blend

2 Problemstillingen - Innledning  Å få lært opp tre studentene ifra Mai og til midten av Juli når de tar fatt på sommervikarstilling i Blend  Disse ”bitene” som studentene skal læres opp i er den handlingsplan som de skal følge i lag med ansatt fra Blend. 2 timer i pr. måned fra Mai til midten av Juli.  Vi har tolket oppgaven med å presentere de ulike bitene som disse studentene skal læres opp i

3 Handlingsplan: Mål for opplæringen Yte best mulig service overfor kundene slik at behovene deres blir tilfredsstilte”  ”Yte best mulig service overfor kundene slik at behovene deres blir tilfredsstilte”  Det innebærer å kunne: - Hvordan et kjøp oppstår - Fasene i salgsarbeidet - Oppfatte kjøpesignaler, innvendinger og kjøpemotstand - Hva kommunikasjonsmodellen går ut på - Hva begrepet service er/betyr og blir tolket  Til slutt skal disse ta fatt i jobben som sommervikar.

4 Kjøpsprosessen – Hvordan oppstår et kjøp? 1.Et behov oppstår 2.Kundene søker informasjon 3.Kunden vurderer alternativer 4.Det blir besluttet å gjennomføre et kjøp 5.Vurdere om kjøpet var vellykket Kjøpsprosessen I en kjøpsprosess: Gi kunden mer enn forventet Hvis et kjøp er vellykket: • Etabler gode forhold til kundene

5 Fasene i salgsarbeidet • Kontakt skjer på to måter - 1 kjøperen tar initiativet - 2 selgeren tar initiativet • Kom med gode løsninger, skap vinn-vinn situasjon • Argumentere og overbevise kunden • Å avslutte og treffe beslutning, still spørsmål

6 Oppfatte kjøpesignaler, innvendinger og kjøpemotstand Det finnes tre kjøpesignaler fra kunder 1. Spørsmål 2. Kommentar 3. Og fysiske handlinger Og det gjelder å oppfatte disse signalene! Innvendinger  Vanlig kjøpemotstand  Innvendinger mot reelle årsaker  Motforestillinger  Ønske om å utsette handelen  Pruting og forhandling

7  Felles forståelse av hvordan vi tenker  Er en prosess der en part formidler noe til en annen part. Eksempel selger – kunde.  All kommunikasjon har et mål. Målet til en selger er for eksempel å få solgt en vare eller tjeneste. Kommunikasjon

8 De ulike delene i Kommunikasjonsmodellen • Avsenderen i modellen er den som vil si noe • Avsenderen sender ut budskap • Budskapet blir formulert og kodet • Vi bruker enten personlig kommunikasjon eller ikke personlig kommunikasjon • Mottakeren avkoder og forstår budskapet

9 Rundt kommunikasjonsmodellen har vi støy:  Psykisk støy er når mottakeren har en negativ holdning til avsenderen i utgangspunktet.  Språklig støy – når kunden ikke forstår uttrykk, ord osv.. Da er det lurt å: - Snakke med ord som er enkle å forstå - Hele tiden si forstående budskap Støy

10  Alt som kommer i tillegg til produktet (kjernen) er service (periferi). Er kjernen en bukse er periferi service.  Eksempler på periferi kan være god kundebehandling, fine lokaler, stort utvalg av produkter, engasjerte og hyggelig personale osv…  Ting for å etablere god service er: - Lage et godt førsteinntrykk! - Å være høflig og imøtekommende - Være positiv til kunden - Lytte til kunden Hva er service?

11  Det er og viktig å merke seg kontaktpunkter – Hvor mange ganger møter du igjen en fornøyd kunde?  Eksempler på kontaktpunkter til Blend - reklame, vareprat blant venner og kjente, postreklame, kataloger, internett, fysisk besøk i butikk etc…  Det er utallige ting som kan være kontaktpunkter mellom selger og kunde  Det gjelder å ha god service på alle punktene slik at flest mulig kunder blir tilfredsstilte Kontaktpunkter

12  Lytt etter det som er viktig hos kunden  Legg merket til kroppsspråk og stemmeleie til kunden  Skap ro og trygghet  Unngå forstyrrelser  Still spørsmål  Vis innlevelse og reager på det kunden sier til deg  Gjenta viktige momenter med egne ord, slik at du viser til kunden at du har forstått.  Vis også at du har fått med deg følelsene bak det kunden sier til deg. Å være en god lytter

13 Oppsummering/konklusjon  Målet var å lære opp tre studenter fra Mai til midten av Juli. De bitene som stod i handlingsplanen har vi forklart hva betyr og med eksempler. Når disse studentene tar fatt i stilingen som vikar vet de: - Hvordan de tar kontakt med kunder - Hvordan de bruker kommunikasjon når de utfører best mulig service - Alle delene i salgsarbeidet og i kjøpsprosessen - Hvordan de tolker innvendinger og kjøpssignaler - Og ikke minst lærer å være gode lyttere I fremtiden vil disse studentene få erfaring innen salgsarbeid. Men det er avhengig i av hvis de tar fast jobb på Blend elle ikke.


Laste ned ppt "Sommervikar i Blend. Problemstillingen - Innledning  Å få lært opp tre studentene ifra Mai og til midten av Juli når de tar fatt på sommervikarstilling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google