Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grafisk design Visuell kommunikasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grafisk design Visuell kommunikasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Grafisk design Visuell kommunikasjon
Åpningsbilde Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

2 Grafisk design Visuell kommunikasjon Hva er oppgaven?
Nå skal vi se nærmere på temaet grafisk design. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

3 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Grafisk design Hva bruker dere grafisk design til? Individuell oppgave: Arbeid hver for dere. Skriv ned noen stikkord som forklarer hva dere bruker grafisk design til og hva dere ser på som utfordringer i den sammenheng. Deltagerne skal arbeide hver for seg med oppgaven. Gi dem fem minutter og gjennomgå deretter i plenum det hver av deltagerne har notert seg. Øvelsen har følgende hensikter: fungere som en liten oppvarmer gi deltakere og kursleder en pekepinn på hvilke utfordringer foreningene sliter med Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

4 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Hva skal du? Avgjøre hvem du skal treffe Skape et budskap Utforme budskapet slik at det treffer Ofte føler jeg at man trenger å markedsføre et arrangement, og setter seg ned foran en pc for å lage en plakat. Da setter man i gang med å bygge huset uten å vite hvem som skal bo der, hvor mange etasjer eller rom det skal være og hvor huset skal ligge! Det er utrolig viktig at man kan svare på en rekke spørsmål og gå igjennom en rekke sjekkpunkter før man setter seg ned foran pc’en. Dette kan være en slik sjekkliste. Les opp punktene på sliden. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

5 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Hva skal du? Fange interessen Formidle egenskaper og fordeler Oppfordre til handling Dette kan også være en slik sjekkliste, da spesielt for en plakat som skal selge inn et arrangement. Du skal: Fange interessen Formidle egenskaper og fordeler Oppfordre til handling Disse tre punktene er en forenklet AIDA-modell. AIDA står for Attention – Interest – Desire – Action og er en modell som beskriver ønsket reaksjon på en plakat, reklame eller annonse. Modellen beskriver hvordan vi ønsker at den som ser en annonse eller plakat skal oppleve det de ser. Det vi ser for oss skal skje er følgende: Først legger man merke til at det er en annonse (Attention) Man begynner å interessere seg for annonsen (Interest) Man begynner å ønske seg produktet eller opplevelsen (Desire) Det hele ender med at man gjør noe med dette ønsket/begjæret ved å kjøpe produktet (Action) Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

6 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Budskapet? Hvorfor har de løst det sånn? Plenumsdiskusjon: Hva er budskapet i denne annonsen? Hvordan samsvarer den med produktet? Og kjøperen? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Kjøperen er urban, opptatt av det gode liv. Volvo er en superbra bil, det vet alle, så hvorfor ikke fremheve stereoanlegget? Hva får oss egentlig til å kjøpe en bil? Motoren, fargen, følelsen, ABS, det lille ekstra? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

7 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Hva skal du? Lag deres egen trepunktsliste! Individuell oppgave: Bruk 5 minutter på å lage deres egen sjekkliste. Deltagerne skal arbeide hver for seg med å utforme sin personlige sjekkliste. Gi dem fem minutter til denne oppgaven. Deretter tar du en enkel gjennomgang av noen av deltagernes lister. Ikke bruk mye tid på dette, men bruk det som en oppvarmer for andre oppgaver. Vi skal komme tilbake til denne typen liste og andre aspekter ved det kreative arbeidet etterpå. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

8 Tekst, bilde og komposisjon
Grafisk design Visuell kommunikasjon Tekst, bilde og komposisjon Åpningsbilde Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

9 Innholdet i et grafisk produkt
Form Tekst/typografi Illustrasjoner/bilder Farge Et grafisk produkt inneholder hovedsakelig disse fire elementene: Form Tekst/typografi Illustrasjoner/bilder Farge Alle de fire elementene kommuniserer visuelt i like stor grad. Det er derfor det er så viktig at de alle sier det samme. Hvis du for eksempel har en plakat som informerer om en tøff rockekonsert gjennom tekst, men grunnet bruk av søte bilder og duse pastell farger kommuniserer noe helt annet, vil plakaten miste troverdighet og ikke fungere. Dette skjer helt utrolig ofte!!! Gruppeoppgave: Gå sammen to og to. Bruk fem minutter på å tegne en konsertplakat hvor alle disse fire elementene kommuniserer rock. I denne gruppeoppgaven skal deltagerne jobbe sammen i par. Del ut A3-ark og tusjer/fargestifter som de kan tegne med. Etterpå diskuterer man i plenum hvilke løsninger man gikk for. Font, farger osv. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

10 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Primærformer Firkant Sirkel Trekant Det menneskelige øye vil hele tiden lete etter de tre primærformene; firkant, sirkel og trekant. Jo enklere det er å bryte opp en plakat eller en trykksak i disse enkle formene, jo enklere er det å forstå seg på plakaten. Derfor er det viktig at dere som lager plakatene er bevisste dette under prosessen og sørger for å dele plakaten opp i enkle former. Helt tilbake til Platon har disse formene hatt en sentral rolle i menneskers bevissthet. Dette har også satt spor etter seg i vår opplevelse av dem, noe som gjenspeiler seg i språket vårt. Ta gjerne en kjapp plenumsdiskusjon på hvilke roller disse formene spiller. Noen eksempler du kan bruke i diskusjonen: Firkant (Ikke vær så firkanta da!) Kjedelig, informativ, korrekt, enkel, myndig… Sirkel (Jeg er ganske rund i kantene…) Morsom, jovial, barnlig, fyldig, sjenerøs... Trekant (Trekantdrama!) Dramatisk, dynamisk, spennende, utfordrende… Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

11 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Primærelementer Punkt Linje Område Punkt, linje og område er de tre primære elementer som brukes innen grafisk design. Et punkt er jo et punkt, flere punkter blir en linje, mange punkter i en klynge eller fraværet av punkter kan bli et område. Et punkt fungerer som et blikkfang. En mengde punkter etter hverandre, blir en linje og leder øyet langs det grafiske produktet. Et område, enten det er tomt eller fullt av innhold, kan også tiltrekke øyet. Vi skal ikke snakke så mye om dette, men et tips er å bryte produktet ned i små deler mens dere jobber. Når man leser et grafisk produkt vil man alltid lete etter naturlig steder å feste øyet og en naturlig rekkefølge å lese og forstå. Dette kommer vi tilbake til når vi skal snakke om komposisjonen. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

12 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst Skriv for den du vil treffe Språkbruk Hold deg til ett budskap Tekst og språkbruk er et stort og vanskelig kapittel i seg selv. I studentforeninger jobber man både som grafisk designer - Art Director (AD), og som tekstforfatter. Det er en grunn til at man som regel skiller disse to arbeidsformer i to stillinger og akademiske grener. Både hva du sier og hvordan du sier det har stor innvirkning på hva slags effekt du oppnår med produktet ditt. Kommentarer til de tre punktene på sliden: Det er selvsagt viktig å vite hva du vil si og hvem du skal si det til. Når du vet det kan du jobbe deg fram til hvordan du skal si det. Hvem du snakker til bestemmer altså hva slags språk du bruker. Samtidig er det viktig å huske på at man ikke skal si for mye. Dette gjøres enklest ved å holde seg til ett budskap, slik at dette budskapet får optimalt med oppmerksomhet. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

13 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst Språkbruk Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om språkbruken i denne annonsen? Hvordan samsvarer den med produktet? Og budskapet? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Produktene er enkle. Rett fram. De bruker et punktum i overskriften, noe som ikke er vanlig. Dette for å understreke den stakkato, enkle, informative språkbruken Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

14 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst Språkbruk Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om språkbruken i denne annonsen? Hvordan samsvarer den med produktet? Og budskapet? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Lover en helhet. Noe komplett. En identitet. Som skapt for deg. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

15 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst Språkbruk Gjennomgå annonsen i plenum. Ha en uformell diskusjon blant deltakere og kursleder. Kursleder leser tekst i annonsen som er vanskelig å se for deltakerne. Bruk den tid på momenter, problemstillinger, innspill og spørsmål som du føler er hensiktsmessig. Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om språkbruken på baksiden av denne brosjyren? Hvordan samsvarer den med produktet? Og budskapet? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Finnes det et Oslostudentspråk? Knall? Troppe opp? Brillefint? Er det i så fall viktig å bruke dette? Signaliserer slike ”språk” og ”standardiserte begreper” en trygghet ovenfor målgruppen? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

16 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Typografi Det finnes mange tusen fonter å velge mellom hvis man har råd til det. Og hver eneste en av dem kommuniserer et eget språk og et eget innhold. Ikke velg en font bare fordi du liker den selv, men fordi den visuelt kommuniserer noe som stemmer overens med budskapet ditt. –Fonter sier like mye som teksten Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

17 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Bilder Bildet skal ha en hensikt! Bruk aldri et bilde hvis ikke det kommuniserer budskapet ditt. Et bilde er jo selvsagt et veldig sterkt visuelt element i et grafisk produkt og er ofte noe man fester blikket og hodet til med en gang. Er bildet bare noe man bruker som fyllmasse vil det ødelegge for budskapet ditt. Prøv å fjern all tekst og farge fra produktet du jobber med slik at du bare har bildet igjen. Forteller bildet samme historie? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

18 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Bilde Bildet skal ha en hensikt! Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om bildebruken i denne annonsen? Hvordan samsvarer den med produktet? Og budskapet? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Enkelt Skapet er i fokus Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

19 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Bilde Bildet skal ha en hensikt! Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om bildebruken i denne annonsen? Hvordan samsvarer den med produktet? Og budskapet? Disse spørsmålene kan brukes som oppfølgningsspørsmål i diskusjonen: Hvorfor står han på hendene? Kunne de løst det på en annen måte? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

20 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Bilde Bildet skal ha en hensikt! Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om bildebruken her? Hvordan samsvarer den med produktet? Og budskapet? Disse spørsmålene kan brukes som oppfølgningsspørsmål i diskusjonen: Rockabilly, alternativt, feministisk? Dere bør ta mer bilder! Det er blitt veldig billig og det ser veldig proft ut! Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

21 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst og bilde Tekst skal være så lett å lese som overhode mulig Bildene skal være så store som overhode mulig Du skal kunne begrunne et hvert unntak Dette er tre greie regler å forholde seg til når det gjelder bilder og tekst: Tekst skal være så lett å lese som overhode mulig. NB! Dette betyr ikke så STOR tekst som mulig Bildene skal være så store som overhode mulig Du skal kunne begrunne et hvert unntak fra disse to reglene Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

22 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst og bilde Plenumsdiskusjon: Hvordan fungerer tekst og bilde sammen her? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Bildet støtter opp under teksten og omvendt. Bildet er stort og rent. Teksten øverst er enkel og leselig. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

23 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst og bilde Plenumsdiskusjon: Hvordan fungerer tekst og bilde sammen her? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Dette er en annonse som vil være en bevisst motvekt mot annonsene du ellers finner i bladet. Den er hentet fra Wallpaper. Der er annonsene store, glossy og overdådige. Det er ikke denne. En ide for en studentforening? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

24 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Tekst og bilde Plenumsdiskusjon: Hvordan fungerer tekst og bilde sammen her? Disse spørsmålene kan brukes som oppfølgningsspørsmål i diskusjonen: Hvor er teksten? Er dette rotete? Hvem er avsender? Fungerer bildene? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

25 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Farger Farger spiller en rolle!!! Farger er også et stort og vanskelig tema. Farger, som fonter, skal velges på bakgrunn av sin funksjon og ikke på grunn av dine egne preferanser. Farger og fargekoder brukes mye i hverdagen for å forklare og kategorisere. Dette kan brukes innen grafisk design, samtidig som det kan skape forvirring. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

26 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Farger Fargetoner, metning og lys. Varme og kalde farger I sirkelen her kan man se fargene man bruker i det subtraktive fargerom, altså hvor lyset treffer en overflate som f.eks en trykksak. (Sort er ikke med her). Dette er cyan, magenta og gul. Du ser også fargene man bruker i det additative fargerom, altså hvor en overflate produserer lyset, som for eksempel en PC-skjerm. Dette er blå, grønn og rød. Her er også merket av for kalde og varme farger. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

27 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Farger Kontrast, palett og fargevalg Det er mange måter å bruke farger sammen, og vi kan ikke ta for oss alle her. En viktig regel er at man bør ha både varme og kalde farger i en trykksak for å skape kontrast, dynamikk og harmoni. Det er også lurt å lage seg en palett, en fargesammensetning, før man lager trykksaken, slik at det ikke blir for mange farger. Denne paletten bør baseres på eksisterende bruk og oppfatninger av arrangementet/temaet og gjeldende farger. Farger har en symbolverdi, hvilket betyr at meningen kan forandres og gjerne gjør dette ofte. DETTE HADDE DET VÆRT BRA Å FÅ HENNING TIL Å FORKLARE MER! Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

28 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Fargevalg Hva vil du kommunisere? Velg bakgrunnsfarge først Bruk få farger Bruk naturlige farger Her kommer noen flere tips. Når man velger ut farger til en trykksak må man avgjøre hvilken rolle fargene skal ha i trykksakens kommunikasjon. Ofte bruker man farger rent estetisk, og da er det viktig å tone ned fargebruken. Å bruke farger rent estetisk fungerer så lenge fargene ikke ødelegger for budskapet. Skal man bruke farger aktivt i trykksakens kommunikasjon er det viktig å være så banal som mulig i denne bruken. Bruk naturlige farger du vanligvis forbinder med det du ønsker å kommunisere. Dette er lurt fordi hver farge har mange funksjoner i forskjellige sammenhenger og det er veldig lett å misforstå en farges hensikt og rolle. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

29 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Fargevalg Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om fargene her? Hva har designeren tenkt? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Blåtonene og grønnfargen er kjølige, noe som er kontrastert med den varme ”vi går inn i solnedgangen” fargen i omrisset og håret. Den lilla fargen som dominerer er på mange måter en lett distansert, moderne, urban, og treffer veldig bra som en androgyn symbolfarge. Mobilen ønsker jo å treffe unge, hippe og metroseksuelle mennesker à la David Beckham, og gjør det nokså bra. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

30 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Komposisjon En samling av flere elementer med forskjellig størrelse og form, til et dynamisk og harmonisk hele En grafisk designer sin oppgave er å sette sammen form, tekst/typografi, illustrasjoner/bilder og farger til en helhet som gir mening og kommuniserer med mottakeren. Dette kalles komposisjon. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

31 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Komposisjon Informere Gi mening til informasjonen Utstråle en helhet og trygghet Mange skjønner ikke viktigheten av at alle elementene i en trykksak kommuniserer med mottakeren, og derfor enten kan bidra til en effektiv kommunikasjon, eller ødelegge den helt. Husk at komposisjonen skal: Informere Gi mening til informasjonen Utstråle en helhet og trygghet Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

32 Komposisjonens grunnprinsipper
Balanse Kontrast Bevegelse Proporsjon Rytme Harmoni/dynamikk Sammenheng/helhet Disse grunnprinsippene er viktige huskeregler når du arbeider med komposisjon: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen I de kommende slidesene kommer noen eksempler på trykksaker som gruppen skal diskutere i plenum med utgangspunkt i de syv prinsippene ovenfor. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

33 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Komposisjon Plenumsdiskusjon: Hvordan har man overholdt de syv grunnprinsippene her? Huskeliste i diskusjonen: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

34 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Komposisjon Plenumsdiskusjon: Hvordan har man overholdt de syv grunnprinsippene her? Huskeliste i diskusjonen: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

35 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Komposisjon Plenumsdiskusjon: Hvordan har man overholdt de syv grunnprinsippene her? Huskeliste i diskusjonen: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

36 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Kontraster Størrelse Styrke Form Farge De syv grunnprinsippene går veldig over i hverandre, påvirker hverandre og kan vanskelig skilles. De er på en måte alle deler av samme maskin. Her er noen enkle eksempler på hvordan kontraster skaper rytme, motvekt, balanse, dynamikk og bevegelse. HVORDAN SKAL KURSLEDER KOMMENTERE DISSE EKSEMPLENE? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

37 Forenklet trepunktsliste
Lag en trepunktsliste hvor dere sammenfatter grunnprinsippene for dere selv. Individuell oppgave: Nå skal dere jobbe hver for dere. Bruk 5 minutter på følgende oppgave: Lag en trepunktsliste hvor dere sammenfatter grunnprinsippene for dere selv. Hva er det viktigste å huske på for dere i arbeidet? Gå kjapt gjennom listene i plenum. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

38 Forenklet trepunktsliste
Treffpunkt Flyt Helhet Her har jeg satt opp en forenklet liste som tar for seg komposisjonens viktigste egenskaper. Treffpunkt – Har trykksaken et treffpunkt som introduserer mottakeren for budskapet? Flyt – Er det en rytme og logikk i måten man ”leser” og forstår trykksaken? Helhet – Er det en helhet, balanse og entydighet i trykksaken/budskapet? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

39 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Trepunktsliste Treffpunkt Flyt Helhet Plenumsdiskusjon: Hvordan fungerer denne annonsen i forhold til lista? Forslag til kursleders kommentarer i diskusjonen: Treffpunkt – Har trykksaken et treffpunkt som introduserer mottakeren for budskapet? - Ja. Flyt – Er det en rytme og logikk i måten man ”leser” og forstår trykksaken? - Ja. Helhet – Er det en helhet, balanse og entydighet i trykksaken/budskapet? - Nei. Jeg synes ikke det. Bildet er IKKE stilig. Ikke sluttlinja i teksten heller Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

40 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Trepunktsliste Treffpunkt Flyt Helhet Hvordan fungerer denne annonsen i forhold til lista? Forslag til kursleders kommentarer i diskusjonen: Treffpunkt – Har trykksaken et treffpunkt som introduserer mottakeren for budskapet? - Nei! Flyt – Er det en rytme og logikk i måten man ”leser” og forstår trykksaken? - Nei! Helhet – Er det en helhet, balanse og entydighet i trykksaken/budskapet? - Nei! Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

41 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Oppgave Hva er budskapet? Hvem er målgruppen? Hva er treffpunkt her? Hva fanger deg? Hvordan fungerer bilde/illustrasjon? Hvordan fungerer teksten og språket? Fargevalget? Komposisjonen? Kontraster? Rytme? Hvordan fungerer dette som helhet? Nå skal deltagerne jobbe med en gruppeoppgave. Etter at de har satt seg sammen i grupper deler du ut en trykksak til hver av gruppene. Denne trykksaken bør være fra en studentforening og skal kunne fungere som et godt utgangspunkt for diskusjon rundt punktene over. Gruppeoppgave: Gå sammen to og to eller tre og tre. Jobb i minutter med en trykksaken dere har fått utlevert. Gå igjennom listen som står på lerretet med tanke på trykksaken dere har foran dere. Kom gjerne med innspill som ikke er nevnt i lista. Gå igjennom svarene i plenum. Skriv opp stikkord på tavla. Se etter likheter og forskjeller i svarene gruppene imellom. Kommentarer fra kursleder etter øvelsen: Dette er noe dere burde prøve å gjøre med deres egne trykksaker! Kanskje dere får dere en liten aha-opplevelse? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

42 Grafisk design Visuell kommunikasjon Arbeidsprosessen
Jeg vil nå komme med noen praktiske tips til hvordan dere kan organisere arbeidet når dere skal utforme PR-materiale. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

43 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Sentrale spørsmål Hva? Hvorfor? Hvor? Hvem? Her er noen sentrale spørsmål man bør stille seg før man begynner arbeidet: Hva? Hvilket budskap skal kommuniseres? Hvilket problem skal løses? Hvorfor? Hvorfor skal dette budskapet kommuniseres? Hvor? Hvor skal budskapet kommuniseres, og hva innbærer dette? Hvem? Hvem er mottakeren/målgruppen for budskapet? Sett gjerne opp et dokument du kan bruke for hver trykksak du jobber med. MENER DU EN SLAGS DOKUMENT-MAL? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

44 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Er A1 troverdig og forståelig? Lover A1 en fordel for målgruppen? Motiverer og påskynder A1 målgruppen til handling? Vi har allerede vært inne på viktigheten av å definere sin målgruppe og legge budskapet deretter. Med tanke på hvordan man skal overføre budskapet til en plakat, kan vi trekke frem Fred W. Jenssens A1-teknikk. Ta et blankt ark, og tegn budskapet i sin enkleste form midt på arket. Skal du profilere foreningen som sosial og utviklende? Tegn inn logoen eller navnet midt på arket, under dette skriver du ”sosial og utviklende”. A1 skal altså representere arrangementet i sin enkleste form, slik at det er umulig å misforstå budskapet. Når man da vet hva man vil si jobber man ut ifra dette. I løpet av prosessen kan man hele tiden titte tilbake på sin A1 for å se om man fortsatt er tro mot budskapet. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

45 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Butikkskiltene til Rimi og Rema 1000 er gode eksempler på produkter nært opp til A1. Disse typene annonser er det nærmeste du kommer til A1 i levende live. Spagetti 8.90 Her ønsker man å presentere spagetti, og si at den er billig. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

46 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
A1 versjonen av dette vil kanskje være; CLINIQUE Enkelt, eller: Enkelt og logisk Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

47 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
A1 oppgave Lag en A1 til denne annonsen Jo enklere det er å lage en A1 av noe, og omvendt, jo enklere er det å forstå budskapet! Gruppeoppgave: Gå sammen to og to eller tre og tre. Ta et blankt ark og tegn budskapet i sin enkleste form midt på arket. Bruk 5 minutter på denne øvelsen. DENNE ANNONSEN BLE BRUKT PÅ SLIDE 6. KAN VI FINNE EN NY ANNONSE SÅNN AT DE IKKE ALLEREDE HAR DANNET SEG EN KLAR FORMENING OM HVA ANNONSEN SKAL UTTRYKKE? Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

48 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Kjøreplan Den analytiske fase: Research Den kreative fase: Ideer Utformingsfasen: Tegne skisser i hel størrelse Presentasjonsfasen: Vis og argumenter Utformingsfasen: Bruk PC Det er viktig å jobbe i en gitt rekke følge. Her er et forslag til kjøreplan. Det viktigste er at du jobber i en bestemt rekkefølge, og ikke hopper fram og tilbake prosessen. Den analytiske fase: Hent inn informasjon om målgruppe, budskap, arrangemet. Forstå hva du skal og hvorfor. Den kreative fase: Ideer. Her skal det gjennomføres en idedugnad. Kom opp med så mange gærne ideer som mulig! Tegn små skisser etter hvert. Skissefasen: Tegne skisser i hel størrelse på papir. Lek med ideene. Presentasjonsfasen: Vis og argumenter for foreningen din hva du vil. Få tilbakemeldinger. Utformingsfasen: Utform trykksaken på pc. Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

49 Ikke vær ”rotetekreativ” !
Få et system Få en rutine Dokumenter Lær av feil og suksesser Har du et system på arbeidet ditt, vil det være enklere å vokse og bli flinkere. Hvordan dere gjør dette blir opp til dere, men skal man bli flinkere og vokse er man nødt til å lære av fortiden. Har dere et system? En katalog eller et arkiv? Hva lærte dere i fjor? De færreste lærte noe som helst, og hun eller han som lærte noe har sluttet! Dere må ta vare på kunnskapen bedre! Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15

50 Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15
Noen tips… Vær gal, prøv, feil og husk! Få tilbakemeldinger! Kill your darlings! Man kan ikke lese seg til god grafisk design. Man må jobbe seg fram til det! Studentlivs - Kurs i PR og markedsføring - Modul 15


Laste ned ppt "Grafisk design Visuell kommunikasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google