Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan lykkes som instruktør

3 Sjef Leder Er vårt eget & samfunnets syn på ledelse i en brytningstid? Hvem er du for dine medarbeidere/ lærlinger?

4 Er vår oppfatning av ledelse foreldet? Påstand: Vi kan klare oss uten sjefer, men ikke uten ledelse Sjefsrollen er en anakronisme og en rest fra en tid da noen få satt med kunnskapen o Ledelse var å få arbeid utført gjennom andre o Ledelse var å oppnå resultater gjennom andre o Ledelse var kunsten å motivere sine medarbeidere o Nå – etter at vi har snakket om likeverd og likestillingen en tid – sier man: Ledelse er å gå foran og vise vei Hvilket menneskesyn ligger under disse definisjonene? Min definisjon av ledelse: • Ledelse er å samordne forventninger. Forventningene kommer fra 3 kanter: 1. Markedet (forbrukerne) 2. Medarbeiderne (produsentene) 3. Foresatte (eierne eller myndighetene). * Det fjerde forventningspress er lederens eget ønske om å lykkes i sin oppgave. Det kommer innenfra. Over og underordningsprinsippet unødvendig • Menneskesynet er individenes likeverd • Samme prinsippet som er utgangspunktet for menneskerettighets – erklæringene David Kvebæk

5 Lærlingen Hvilke trekk ved dagens samfunn er dagens 18 åring påvirket av når han starter på yrkeslivet?: • Likestilling • Krav & rettighets fokus • Data/PC • Skole • Fritid • Større velstand • Forbilder? • Egoet >

6 Det jeg taper i frihet, Det vinner jeg i trygghet FRIHETTRYGGHET KAMP I MELLOM Eksempler der kampen står naturlig: * 1 åringen * Tenåringen * 30 & 40 årene Full frihet er det ingen som takler Enhver frihet må ha en grense -> hit men ikke lengre

7 FRIHET – TRYGGHET – KRAV - TILBUD TRYGGHET FRIHET KAMP I MELLOM Krav: Høyere effektivitet, Bestille varer selv, Opprette ordrer, Krav om mersalg, Tydligere mål og krav Full frihet er det ingen som takler Enhver frihet må ha en grense -> hit men ikke lengre KRAV TILBUD Tilbud: Sosial Arena Sosiale happenings - Bursdager - Med ansvar følger tillit(pris) - Fokus på inne team -Lytte, se dem og ta tak. (Mismatch) LIKEVEKT

8 FRIHET – TRYGGHET – KRAV - TILBUD TRYGGHET FRIHET KAMP I MELLOM Full frihet er det ingen som takler Enhver frihet må ha en grense -> hit men ikke lengre KRAV TILBUD Lærlingen Målet: • Selvstendighet • Ansvarlighet • Kommunikasjon • Faglig dyktig • Fagprøve • Lojalitet • Stolthet (Fag/Firma) ANSVAR?

9 Rollen som instruktør Tips & råd basert på egen erfaring: • Behandle lærlingen som ansatt ikke ”bare en lærling” • Bli kjent med den enkelte o Tett på o Individualiser ikke generaliser • Skap trygghet & forutsigbarhet • Sett mål og krav sammen med lærlingen o Eierskapet til disse må være hos lærlingen o Kun sette krav og retningslinjer du er villig til å følge opp • Ikke fremstå belærende, men opplærende • Lyttende og ikke formanende • Se dem fysisk i jobben • De som skal være med lærlingen må ha konkrete oppgaver ift oppfølging ”Hvis du ikke forstår at du jobber for dine såkalte underordnede, vet du ingenting om lederskap. Da kjenner du kun Tyrraniet” Dee Hock OMSORGOMSORG


Laste ned ppt "Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google