Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april 2010. Audun Tjomsland.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april 2010. Audun Tjomsland."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april 2010. Audun Tjomsland

2 Noen kommunikasjonsutfordringer gjennom et langt liv i mediene.  Som journalist og TV-medarbeider i Sandefjord, Oslo, London og New York.  Som mediesjef for norsk toppidrett, som partner og rådgiver for en av Norges største idrettsmenn gjennom alle tider  Som mediesjef i et par av Norges største transportfirmaer – og et tippeligalag i fotball.

3 Målinger av omdømme  MMI og andre har siden 1992 målt 115 norske bedrifters omdømme  - Jeg har hatt gleden av å ligge på toppen med Braathens og på bunnen med NSB  Min påstand er at forskjellen ligger ikke bare i kommunikasjon, men like mye i det produktet vi tilbyr  På den annen side, et godt produkt kan ødelegges av dårlig kommunikasjon

4 Hovedmomentene i dag  Mitt mål for dagen i dag  Noen prinsipper om mediehåndtering  Muligheter og trusler i Aurland  Hva kan mediene gjøre for oss?

5 Mitt 1. mål for dere i dag er: At dere vil se på kontakt med mediene som en mulighet, ikke et problem.

6 Mitt 2. mål for dere i dag  At dere skal tenke den umulige tanken, at noe kan å virkelig gå galt.  At dere skal se at dere bør planlegge hvordan dere skal mestre informasjonen en krise.  At dere skal bli enig med meg i at det å håndtere mediene er en viktig del av å løse krisen. At dere skal få lyst til å lage en plan for å håndtere krisen og møte mediene.

7 Det er som å ta med paraply i gråvær; da blir det som regel ikke regn!

8 Kommunikasjon  - er en lederoppgave av vedvarende og planmessig art for å –  søke støtte og forståelse hos viktige grupper, som for eksempel kunder, politikere og myndigheter,  framstå som en attraktiv bedrift overfor kunder, investorer og andre i markedet,  profilere virksomheten positivt i mediene overfor eiere og ansatte, og  framstå som den leder eiere, styre og ansatte vil satse på i årene framover

9 Kommunikasjon er en viktig og naturlig del av vår virksomhet. Vi kommuniserer med alt vi sier og alt vi gjør – enten vi tenker over det eller ikke.

10 Mediene setter dagsorden - derfor må vi forholde oss til dem. Vi kan ikke forandre mediene - men vi kan selv bli mer profesjonelle i vår kontakt med dem.

11 Den enkleste og mest synlige kommunikasjon med markedet er gjennom mediene. Derfor det viktig å kunne jobbe med mediene – ikke mot dem!

12 God mediehåndtering og god kommunikasjon med markedet er to sider av samme sak

13 - derfor er tilgang til mediene en rett og en plikt for enhver leder - og en ressurs i motgang og medgang

14 Medienes oppmerksomhet påvirker vår evne til å drive vår virksomhet Lederen må derfor ha et bevisst forhold til mediene, - vite hvordan mediene arbeider - legge forholdene til rette for best mulige relasjoner til mediene. Den som aldri er i mediene eksisterer kanskje ikke?

15 Målet er å oppnå en mest mulig korrekt journalistisk behandling av vår virksomhet i mediene - da er det vår oppgave å sørge for at det er positivt

16 Mediene er ikke så “greie” som før….  Journalistikken skal være den lille kvinne og manns forsvarer  Journalistikken skal være nærgående og kritisk  Journalistikken skal avsløre  Forskjellen på mediene før og nå heter Watergate

17 Vårt svar må være en strategisk forankret, profesjonell og våken mediehåndtering. Vi må være ydmyke og pedagogiske for å gjøre kommunikasjon til en ressurs i motgang og medgang

18 En god leder i dagens medietid er også god i mediene


Laste ned ppt "Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april 2010. Audun Tjomsland."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google