Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSolveig Henriksen Endret for 9 år siden
1
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april 2010. Audun Tjomsland
2
Noen kommunikasjonsutfordringer gjennom et langt liv i mediene. Som journalist og TV-medarbeider i Sandefjord, Oslo, London og New York. Som mediesjef for norsk toppidrett, som partner og rådgiver for en av Norges største idrettsmenn gjennom alle tider Som mediesjef i et par av Norges største transportfirmaer – og et tippeligalag i fotball.
3
Målinger av omdømme MMI og andre har siden 1992 målt 115 norske bedrifters omdømme - Jeg har hatt gleden av å ligge på toppen med Braathens og på bunnen med NSB Min påstand er at forskjellen ligger ikke bare i kommunikasjon, men like mye i det produktet vi tilbyr På den annen side, et godt produkt kan ødelegges av dårlig kommunikasjon
4
Hovedmomentene i dag Mitt mål for dagen i dag Noen prinsipper om mediehåndtering Muligheter og trusler i Aurland Hva kan mediene gjøre for oss?
5
Mitt 1. mål for dere i dag er: At dere vil se på kontakt med mediene som en mulighet, ikke et problem.
6
Mitt 2. mål for dere i dag At dere skal tenke den umulige tanken, at noe kan å virkelig gå galt. At dere skal se at dere bør planlegge hvordan dere skal mestre informasjonen en krise. At dere skal bli enig med meg i at det å håndtere mediene er en viktig del av å løse krisen. At dere skal få lyst til å lage en plan for å håndtere krisen og møte mediene.
7
Det er som å ta med paraply i gråvær; da blir det som regel ikke regn!
8
Kommunikasjon - er en lederoppgave av vedvarende og planmessig art for å – søke støtte og forståelse hos viktige grupper, som for eksempel kunder, politikere og myndigheter, framstå som en attraktiv bedrift overfor kunder, investorer og andre i markedet, profilere virksomheten positivt i mediene overfor eiere og ansatte, og framstå som den leder eiere, styre og ansatte vil satse på i årene framover
9
Kommunikasjon er en viktig og naturlig del av vår virksomhet. Vi kommuniserer med alt vi sier og alt vi gjør – enten vi tenker over det eller ikke.
10
Mediene setter dagsorden - derfor må vi forholde oss til dem. Vi kan ikke forandre mediene - men vi kan selv bli mer profesjonelle i vår kontakt med dem.
11
Den enkleste og mest synlige kommunikasjon med markedet er gjennom mediene. Derfor det viktig å kunne jobbe med mediene – ikke mot dem!
12
God mediehåndtering og god kommunikasjon med markedet er to sider av samme sak
13
- derfor er tilgang til mediene en rett og en plikt for enhver leder - og en ressurs i motgang og medgang
14
Medienes oppmerksomhet påvirker vår evne til å drive vår virksomhet Lederen må derfor ha et bevisst forhold til mediene, - vite hvordan mediene arbeider - legge forholdene til rette for best mulige relasjoner til mediene. Den som aldri er i mediene eksisterer kanskje ikke?
15
Målet er å oppnå en mest mulig korrekt journalistisk behandling av vår virksomhet i mediene - da er det vår oppgave å sørge for at det er positivt
16
Mediene er ikke så “greie” som før…. Journalistikken skal være den lille kvinne og manns forsvarer Journalistikken skal være nærgående og kritisk Journalistikken skal avsløre Forskjellen på mediene før og nå heter Watergate
17
Vårt svar må være en strategisk forankret, profesjonell og våken mediehåndtering. Vi må være ydmyke og pedagogiske for å gjøre kommunikasjon til en ressurs i motgang og medgang
18
En god leder i dagens medietid er også god i mediene
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.