Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11
2
Bakgrunn •Psykiske helseproblemer er blant de hyppigste årsakene til langtidsfravær og uførepensjonering •Det som fører til flest tapte arbeidsår blant befolkningen i Norge, er angst og depresjoner
3
Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse •Målet er å hindre utstøting fra arbeidslivet, lette inkludering for mennesker med psykiske problemer og få flere i arbeid •Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet en felles kommunikasjonsstrategi med følgende siktepunkt: –Å alminneliggjøre psykiske problemer, og bidra til større åpenhet om temaet i arbeidslivet –Øke kunnskap om arbeidets betydning for den psykiske helsen –Øke kjennskap til og kunnskap om muligheter og tilbud
4
Informasjonssatsing 2010/11 •Satsingen bygger videre på de befolkningsrettede kampanjene som har vært gjennomført på psykisk helsefeltet de senere årene •Satsingen skal forsterke andre tiltak og sees i sammenheng med: –mål og tiltak i IA-avtalen –”Sees i morgen!” kursene som Arbeidslivssentrene kjører –de landsomfattende arrangementene i forbindelse med Verdensdagen som Mental helse har ansvar for –gjestebud i bedrifter som Rådet for psykisk helse har ansvar for
5
Overordnede mål for informasjonssatsingen •Øke kunnskapen hos arbeidsgiver, arbeidstaker og kollegaer om arbeidets betydning for den psykiske helsen •Alminneliggjøre psykiske helseproblemer, og bidra til større åpenhet om temaet i arbeidslivet •Øke kunnskapen om hva som bidrar til god psykisk helse på arbeidsplassen og hva den enkelte leder/tillitsvalgt/arbeidstaker kan bidra med •Øke kunnskapen om at arbeid og behandling av psykiske helseproblemer kan skje samtidig •Øke kunnskapen om hvordan NAV og helsetjenesten kan bistå både arbeidsgiver og ansatt
6
Primærmålgrupper •Arbeidsgivere •Tillitsvalgte •Arbeidstakere Vi nærmer oss målgruppene parallelt fordi vi bare kommer til å nå kampanjemålene hvis disse aktørene spiller sammen.
7
Tiltak •Nettsted •Redaksjonell omtale •Betalt kommunikasjon •Brosjyremateriell til arbeidsplassene •Magasinet Psykisk •Samarbeid med partene
8
Nettsted med informasjon og filmer
9
Redaksjonell omtale
10
Betalt kommunikasjon – print og nett
11
Brosjyremateriell til arbeidsplassene
12
Samarbeid med partene sentralt (oktober) •Det er gjennomført møter om informasjonssatsingen med partene i arbeidslivet – både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden •Partene støtter kampanjen og har omtalt den på sine nettsteder og linket videre til nettstedet www.psykisk.nowww.psykisk.no •Partene har distribuert materiell og brosjyrer i egne organisasjoner og tar også opp temaet i ulike fora •Flere organisasjoner har arrangert egne seminarer om temaet Arbeid og psykisk helse
13
Samarbeid med forbund og landsforeninger •Alle forbund og landsforeninger inviteres til å støtte opp om informasjonssatsingen •Disse blir kontaktet i desember 2010 og får tilsendt: –E-post med orientering om satsingen –En presentasjon om satsingen –En presentasjon til bruk på arbeidsplassene –Forslag til artikkel i forbundenes tidsskrift –Forslag til artikkel til bruk på nett –Info.materiell om arbeid og psykisk helse (Sees i morgen)
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.