Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Formannskapet Budsjett og økonomiplan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Formannskapet Budsjett og økonomiplan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Formannskapet 15.11.16 Budsjett og økonomiplan

2 Marnardal - et kraftsentrum i vekst og utvikling
Marnardal kommune vil legge til rette for og støtte opp om tiltak der aktører går sammen for å sikre vekst i Marnardal og Regionen

3 Mål i kommuneplanen Vekst og utvikling gjennom kommunal virksomhet
Overordnet strategi De kommunale enhetene i Marnardal skal søke gode løsninger gjennom samarbeid med andre enheter og aktører i lokalsamfunnet rundt. Bosted Utvikle gode steder å bo for mennesker i forskjellige livsfaser og livssituasjoner der også barns behov blir ivaretatt Beredskap og samfunnssikkerhet Et trygt samfunn som ivaretar både den enkeltes og samfunnets behov for sikkerhet og beredskap. Folkehelse Bidra til at innbyggerne i Marnardal kan leve sunne og gode liv og, bidra til en god samfunnsutvikling og til å utjevne sosiale helseforskjeller. Likestilling Alle personer skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet, uavhengig av blant annet kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion.

4 Mål i kommuneplanen Politikk og administrasjon
Effektiv drift og demokratisk styring og kontroll. Vekst og utvikling gjennom samarbeid næringsliv og kommune Styrke næringsutviklingen og arbeidsplassdekningen i Marnardal kommune. Vekst og utvikling gjennom frivillighet, kultur- og fritidstilbudet Utløse positiv samfunnsutvikling gjennom samarbeid mellom Marnardal kommune og kultur- og fritidsaktører. Vekst og utvikling gjennom samarbeid i regionen Vekst og utvikling i Marnardal og regionen basert på de ulike kommunenes fortrinn. Vekst og utvikling i ny kommune, Kommunereformen er en fusjon mellom lokalsamfunn som skal fungere sammen Sikre at lokalsamfunnene i dagens Marnardal kommune oppnår ønsket utvikling som del av en ny kommune.

5 Vekst og utvikling i ny kommune Kommunereformen er en fusjon mellom lokalsamfunn som skal fungere sammen Mål Sikre at lokalsamfunnene i dagens Marnardal kommune oppnår ønsket utvikling som del av en ny kommune. Strategi Marnardal kommune vil søke sammenslåing med kommuner som har kvaliteter som kan komme vår lokale samfunnsutvikling til gode, og som kan ha nytte av Marnardal sine kvaliteter i sin samfunnsutvikling. Vi må sikre å ha de mest effektive tjenester, med den beste kvaliteten, for å sikre offentlige arbeidsplasser og tjenestene lokalt.

6 Budsjett og økonomiplan
kr kr Barnevern 2017 økning? +kr

7 Kostra tall

8 De mest krevende tiltakene i økonomiplanperioden er: (side 5 i budsjettdokument)
Redusert bemanning på Service, alle tre avdelinger Innføring av Velferdsteknologi Innføring av eiendomsskatt på boliger mm i hele kommunen fra 2018 Omlegging av skolestruktur fra 2019 – en barneskole Økte gebyr generelt, blant annet byggesak og brøyting private veier Økt foreldrebetaling skolefritidsordning Midlertidig rehabiliteringsstopp av skolebygg Mindre tilskudd Kirkelig fellesråd til vedlikehold Marnardal kommune må gjennomføre krevende tiltak for i fremtiden å nå ambisjonsnivået i kommunedelplanene med målsetningen best i Agder på tidlig innsats og tilpasset opplæring best i Agder på brukertilpassede tjenester.

9 Økonomiske handlingsregler
MÅL 2017 2018 2019 2020 Nto driftsres i pst av innt Minst 5 0,6 -0,4 1,4 0,7 Frie fond i pst av innt Minst 30 22 21 17 EK i pst av inv Minst 50 100 75 Lån i pst av innt Maks 50 59,6 60,4 60,5 62,1

10 Brutto og netto driftsresultat

11 Service Gebyrøkning Reduksjon bemanning kr 520.000 i 17, 930.000 18-20
Brøyting private veier (kr 3000 per abo) Byggesaksgebyr (20 pst) Reduksjon bemanning kr i 17, Reduksjon ekstraord. vedlikehold kr Reduksjon pga skolestruktur, kr fra 2019 Reduksjon tilskudd fellesrådet kr

12 Kultur og oppvekst Prisøkning sfo 5 pst
Økte utgifter barnehage Økte utgifter barn spes behov Økte inntekter Reduksjon fra 4 til barneskoler- innsparing i 2019 og fra 2020

13 Helse og omsorg Økte utgifter barnevernstiltak kr (varslet økning er inntil ) Økte utgifter Habilitering kr (flere og mer ressurskr. brukere) Redusert bemanning Marnardal omsorg fra kr , helårseffekt fra 2017 Innsparing kr fra 2018 ved innføring Velferdsteknologi

14 Sentrale inntekter og finans
2016 2017 2018 2019 2020 Rammetilskudd og skatt Eiendomsskatt verk og bruk 7 878 7 050 6 087 Eiendomsskatt boliger/næring mm 2 000 Konsesjonskraft 1 550 1 200 730 710 Utbytte 14 764 13 988 12 760 Gevinst finans 1 343 2 600 1 900 2 200

15 Gjeld og fond 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Disp fond inkl verdireg og buffer (16,4 mill) 77 628 65 110 45 367 42 232 34 091 37 358 Ubundne inv fond (AE) 49 177 Sum fond 94 544 91 409 83 268 86 535 Lån til inv

16 Finans Utbytte Avkastning plasseringer langsiktig kapital- 1,9 mill kr
Grunnlag i regnskapsresultat Agder Energi 2015 12,76 mill kr hele perioden- usikkert beløp fra 2018 Avkastning plasseringer langsiktig kapital- 1,9 mill kr 3 pst (4 pst tidligere) 66,4 mill langsiktig kapital Renter og avdrag lån 2,0 pst flytende rente i 2017 og 2018, opp til 2,5 i 19/20. Bundet 51,0 mill kr i fastrentelån 1,8 pst til 2020 Nye låneopptak i økonomiplanen: 24,5 mill i 2018 5 mill i 2019 Avdragstid 20 år

17 Lønns-, pensjonsreserve og tilleggsbevilgn.
Endring i budsjetteringsmetode fra betalt premie til pensjonskostnad Pensjonsutgifter fordeles på rammeområdene med 19 pst til klp og 11,55 pst til statens pensjonskasse Beregnet kostnad til KLP i 2017 er 15 pst, differansen gir en inntekt på pensjonsreserven Lønn og pensjon svinger opp og ned annethvert år Fiber til alle – bruk av fond med Marnardal utvikling, kompetanseheving ansatte redusert med fra 2018 ( fra )

18 Omlegging skolestruktur
Reduksjon fra 4 skoler til 2 skoler fra høsten 2019 Effekter i driftsregnskapet: Reduserte driftsutgifter vedlikehold kr fra 2019 Reduserte utgifter bemanning kr i 2019 og kr fra 2020 Økte utgifter renter og avdrag kr fra 2019

19 Innføring eiendomsskatt i hele kommunen
Det foreslås å innføre eiendomsskatt i hele kommunen fra og med 2018 Alle boliger, fritidseiendommer, næringsbygg, tomter, verker og bruk må takseres i løpet av 2017 Skattesats 2 promille boliger, fritidseiendommer og tomter Skattesats 7 promille på næring, verker og bruk Estimerte ekstra inntekter 2,0 mill kr per år Ca 1300 bygninger til taksering (herav 630 eneboliger)

20 Investeringer tatt ut av øk plan
Tidligere vedtatt inv prosjekt er tatt ut av planen: Laudal skole midtre del-1,5 mill Oppussing rådhus del 2-0,5 mill Forskuttering infrastruktur- 10,0 mill Kontor/personalrom turnuslege- 0,3 mill Bjelland gymsal opprustning- 1,7 mill

21 Nye «store» investeringer
Rehabilitering VAR sektoren- 16,0 mill Vei/bro Mjåland- 10,0 mill Velferdsteknologi- 2,0 mill Utvidelse skolebygg- 20,0 mill Digitalisering skole/barnehage-0,6 mill Opprustning kommunale veier- 3,0 mill Heddeland industriområde- 6,0 mill Bjelland industriområde- 1,0 mill


Laste ned ppt "Formannskapet Budsjett og økonomiplan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google