Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph.d. /

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph.d. /"— Utskrift av presentasjonen:

1 ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph.d. birgitte.hagland@jus.uio.no / 22 85 96 88 birgitte.hagland@jus.uio.no

2 § 3.(kva det er meint med motorvogn).Med motorvogn er i denne lova meint køyretøy som vert drive med motor og er laga eller esla til å køyrast på bakken, såleis og trådbuss (trolleybuss), men ikkje køyretøy som går på skjener. Eit luftfartøy eller luftputefartøy er ikkje motorvogn, og det er heller ikkje køyretøy som er så laga at det einast kan styrast av folk til fots. Tilhengjar og anna vedheng til ei motorvogn vert rekna for ein part av vogna når dei vert køyrde i samband med vogna eller er fest til henne i anna høve. Gjer eller får 1 ein tilhengjar skade i andre tilfelle, vert han halden for serskild motorvogn såframt han er registrert etter vegtrafikklova 2 eller skal vera registrert eller ha eigne kjennemerke. Kongen kan fastsetja at inkje eller berre sumt av lova skal gjelda for serskilt nemnde motorvogner når han meiner at vognene sjølve eller bruken av dei, er til serleg liten fare i vegferdsla. Reglane i § 8 om samanstøyt og anna gjeld likevel skade som råker slik vogn eller folk eller gods i henne. § 4.(grunnlaget for skadebot).Gjer ei motorvogn 1 skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden. Oppreising for ikkje økonomisk skade fell likevel berre inn under trygdelaget sitt ansvar når skadevaldaren fyller vilkåra for ansvar etter lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning §3-5. HOVEDTEMA VI BILANSVARET Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961

3 14 November 2016 3 Bilansvaret Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961 Lovfestet objektivt ansvar med forsikringsplikt –Ansvarsforsikring: Skadevolderperspektiv –Ulykkesforsikring: Skadelidteperspektiv Lovens bakgrunn Motorvogndirektivene –Krav om at ethvert erstatningsansvar skal ha forsikringsdekning

4 Passasjer som visste eller måtte vite at føreren var alkoholpåvirket. Motorvogndirektivene BAL

5 14 November 2016 5 Lovens virkeområde § 1: Loven gjelder «skadebot som motorvogn gjer på folk eller eige»  person- og tingskader § 3: Definisjon av ”motorvogn””motorvogn” § 2 : Skadetilfeller som etter sin art er unntatt –Rt. 1965 s. 451 (vinsje): Unntak anvendes med forsiktighet –Rt. 1984 s. 1023 (takstoler) – bal. § 2 (1) litra a (heiseoperasjon) «nytta til anna enn» –Rt. 1999 s. 1312 (hjullaster). Fht. EU-direktiv?  Mistet preg av å være transportmiddel?

6 14 November 2016 6 Bal. § 3 «motorvogn» drive med motor laga til å køyrast på bakken kjøretøy «på skjener» jf. (1) bare styres av folk til fots, jf. (2) Jf. (4): Forskrift om unntak fra forsikringsplikt Blir ikke «drive med motor», jf. (1) Jf. (4):Kgl. res. Max 10 km/t

7 14 November 2016 7 Lovens system § 4 hovedregel: Skade motorvogn «gjer» § 5 unntak (passasjer/sjåfør) § 6 utmåling, jf. § 9 (begrensning) § 7 skadelidtes medvirkning (passasjer/sjåfør) § 8 kollisjonsregel § 10 særregel om uforsikret/ukjent motorvogn, jf. § 19 om forsikringsavtalers opphør  skadelidte komplett vern

8 14 November 2016 8 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer Direkte krav: «krav på skadebot hjå trygdelaget» Objektivt ansvar: «endå om ingen er skuld i skaden jf. § 7 (medvirkning) jf. § 5 og 6, jf. § 9 Skadevoldende motorvogn holdes utenfor oppgjøret Skadevoldende motorvogns trafikkforsikrer Skadelidte passasjer/sjåfør/andre «gjer skade»

9 14 November 2016 9 Skadevoldende begivenhet: ”Skade motorvogn gjer” –sml. § 1, § 2 (2), § 7 (2) og § 8 –Generelt årsakskrav jf. Rt. 2012 s. 233 (tankbil): betingelseslæren + uvesentlighetslæren (jf. Rt. 1968 s. 878 (steinblokk) –Adekvansbetraktning: Skaden må ha tilknytning til bruk av bilen, jf. Rt. 2015 s. 1017 (a 26). Grense: Atypiske skadetilfeller –Ansvar ikke begrenset til skader voldt i trafikken Eks. påkjørsel, utforkjøring, blending, klemskader, av- /påstigning, søleskvetting og steinsprut § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)

10 14 November 2016 10 Skadevoldende begivenhet: Skade «motorvogn gjer” –Tvilstilfeller: Uvesentlige bidrag Passivitet –Forarbeidene: –Er skaden en ”naturlig realisering av det farekompleks” som er grunnlag for motorvognansvaret? jf.Innst. Fra Motorvognansvarskomitéen av 1951 s. 58 –Er det en «skade som har noenlunde naturlig sammenheng med en motorvogns tilstand, egenskaper eller andre forhold»? jf. NUT 1957:1 side 58NUT 1957:1 side 58 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)

11 14 November 2016 11 Rettspraksis «gjer» –Omfattet: Rt. 1980/1061 (acrylballer): Truckens egenskaper som kjøretøy Rt. 1999/1312 (hjullaster): motorvogn brukt til ødeleggelse Rt. 2003 s. 557 (fluktbil):parkert fluktbil (jf. § 8) Rt. 2012 s. 233 (tankbil), av/påstigning Rt. 2015 s. 1017 (bakluke): lukking av baggasjeluke –Utenfor: Rt. 1968 s. 878 (steinblokk): Uvesentlig årsaksbidrag Rt. 1986 s. 1293 (lastelem): Lasting/lossing § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)

12 14 November 2016 12 Hva kan kreves erstattet? –Person og tingskader, jf. § 1 –§ 5 unntak for visse typer skader Eier/sjåfør: Motorvogn selv/tilbehør + gods jf. bokastav a og b Andre: Gods som blir ført med vognen, jf. bokstav a Erstatningsutmåling: § 6 –Etter ”vanlege skadebotreglar” –Oppreisning unntatt, kun kreves av skadevolder, jf. skl. § 3-5 ”Den som …” Ansvarsbegrensning for «gods» i § 9 Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer, § 4 (forts.)

13 14 November 2016 13 Hva er medvirkning? Første ledd: Særlig medvirkningsregel –Beslektet med skl § 5-1 –Terskelen annerledes: «berre lite til last» Grense: Mellom alminnelig og grov uaktsomhet Fordelingsregel: «åtferda på kvar side og tilhøva elles» –Rt. 2000 s. 1811 (Finanger I), Rt. 2005 s. 998 (bilbelte), Rt. 2008 s. 453 (vorspiel) –Sjåførens skyld, passasjerens skyld og skadens alvorlighet Unntak: Skade voldt mens bilen stod stille, jf. annet ledd Tredje ledd: bilbrukstyveri Fjerde ledd: –Kun sjåfør –Motorvogn utnyttet til lovbrudd/i ruspåvirket tilstand Skadelidtes medvirkning, jf. § 7 særlig grunn

14 14 November 2016 14 § 8 = Unntak fra hovedregelen om at ved kollisjon bærer hver motorvogn sin egen skade Fordelingsmekanisme Skade på ansvarlig motorvogn, personer og ting i denne: § 4 Dobbelt årsakskrav: –«gjer»-kriteriet, sml. omtale av § 4 –at «skaden kjem av»: Årsakssammenheng mellom forhold nevnt i a-c og skaden, dvs. innsnevring av «gjer»-kriteriet  Ville skaden oppstått uten feilen? Kollisjonsregelen i § 8

15 14 November 2016 15 Kollisjonsregelen i § 8 Motpartens trafikkforsikrer ”Egen” trafikkforsikrer Bal. § 8 Bal. § 4, jf. § 7

16 14 November 2016 16 Første ledd: –Forsikringsselskapet kun ansvarlig dersom a) uaktsomhet (sjelden til anvendelse, jf. b og c) b) teknisk svikt c) strid med trafikkreglene (objektiv vurdering) –Ikke krav om fysisk kontakt mellom bilene Eks: hensynsløs kjøring, blending Kollisjonsregelen i § 8 LES nedenfra & opp

17 14 November 2016 17 Annet ledd: –Ansvarsfordelig dersom begge biler i strid med første ledd, litra a – c –Oppgjøret mellom forsikringsselskapene A og B –To selvstendige krav –Har ingen betydning ifht. egen bil og forsikringsselskap –Eksklusivitet –Sml. skl. § 5-1 –Passiv identifikasjon (kfr. § 7) Kollisjonsregelen i § 8 (forts.)

18 14 November 2016 18 Skadevolders personlige ansvar: § 11 Forsikringsselskapets regress: §§ 12 og 13 Lemping: § 11 (1), § 12 (3) siste pkt., jf. skl. § 5-2 (Andre bestemmelser)

19 LYKKE TIL PÅ EKSAMEN


Laste ned ppt "ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph.d. /"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google