Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer

2 Status PLO – OUS Meldingstyper Registrere PLO- kommune/Innlagt pasient PLO-Innleggelsesrapport PLO-Helseopplysninger Dialogmelding Utskrivningsklar/avmelding Skrive ut pasient Meldingsovervåking/Nødrutine Avdeling for kliniske systemer

3 Status PLO - OUS Bra Positive tilbakemeldinger fra bydeler i Oslo Sparer tid Bedre kommunikasjon Ikke så bra…… Meldingstopp i februar Pasient sendt hjem Nødrutiner Avdeling for kliniske systemer

4 KommuneRetnMeldingTyp meld.RetnSykehus Melding om innlagt pasient LogistikkDersom pas. har kommunale tjenester Pasient som mottar kommunale tjenester InnleggelsesrapportFag HelseopplysningerFagInformasjon om bakgrunn for innleggelse og ved behov for nye/endrede tjenester fra kommunen Melding om utskrivningsklar pasient LogistikkNår pasienten er definert utskrivningsklar Avmelding om utskrivningsklar pasient LogistikkVed endring og pas. ikke lengre er utskrivningsklar Melding om utskrevet pasient LogistikkSendes når pas. skrives ut. Spørsmål og svar knyttet til pågående dialog Forespørsel og svar på forespørsel DialogSpørsmål og svar knyttet til pågående dialog Ved feilsending av informasjon AvviksmeldingDialogVed feilsending av informasjon Pleie- og omsorgsmeldinger 4 Avdeling for kliniske systemer

5 Registrering av Kommune Registrer PLO kommune i Innleggelsesbilde – Fanen Inndata Pasienter som mottar tjenester Huk av i boksen for «Send melding om innlagt pasient» Klikk Lagre – melding er sendt Avdeling for kliniske systemer

6 Innleggelsesrapport For pasienter med tjenester sendes det en Innleggelsesrapport fra kommunen ved innleggelse på sykehus Inneholder opplysninger som: –Pasientopplysninger –Pårørendeopplysninger –Medisinske opplysninger (diagnoser, legemidler, Cave) –Sykepleieopplysninger –Kartlegging av funksjonsnivå (IPLOS) –Hjelpemidler –Eksisterende tjenester –Kontaktinformasjon Skjemaet sendes sykehuset innen 24 timer etter at pasient har forlatt bosted Avdeling for kliniske systemer

7 PLO - Helseopplysninger Sendes til kommunen innen 24 etter innleggelse – pasienter som mottar tjenester Sendes som førstemelding til kommunen på pasienter som vil trenge tjenester etter utskrivelse Opprettes som nytt dokument – automatisk adressering ved registrering av PLO kommune Skal sendes i ny versjon ved endringer i tilstand og som utskrivelsesrapport i tillegg til Sykepleiesammenfatning NB! Planlagt ut dato skal registreres inn i skjemaet og oppdateres ved endring Avdeling for kliniske systemer

8 Dialogmelding Avdeling for kliniske systemer PLO- melding

9 Dialogmelding en «chatt» funksjon Pasientrelatert informasjon/beskjed mellom OUS og kommunen Direkte kontakt med hjemmesykepleien (sykepleietjeneste) eller bestillerkontor (Saksbehandlertjeneste ) Tidsbesparende Pasientsikkert NB! Alt legger seg i pasientens journal Avdeling for kliniske systemer

10 Utskrivningsklar pasient – Av-melding Avdeling for kliniske systemer Samme dato som pasienten skal skrives ut Hukes av og lagre – melding sendt Hvis pasienten ikke skrives ut, må haken fjernes Ansvarlig for Av-melding fylles ut Lagre – melding sendt

11 Utskrevet pasient Avdeling for kliniske systemer Melding om utskrevet pasient sendes når utskrivelsesvinduet lagres Haken er på hvis PLO kommune er registrert, og melding om innlagt er sendt

12 Meldingsovervåking Avdeling for kliniske systemer Innkommende meldinger fra kommunen kan hentes opp og signeres ut på tre måter: 1.Korrespondanseloggen 2.Alle journaldokumenter 3.Mine arbeidsoppgaver – PLO mappe på post Det er viktig at innkommende meldinger overvåkes av sykepleiere på vakt. Ved status ventende i over 30 min i korrespondanseloggen, vil nødprosedyre tre i kraft.

13 PLO - Nødprosedyre Avdeling for kliniske systemer  Sjekk virksomhetsportalen for kjente feil/planlagt driftsstans  Dersom DIPS fungerer, men ikke elektronisk meldingsutveksling, skal PLO-meldinger opprettes i DIPS og godkjennes som normalt. Meldingene blir sendt så snart feilen er rettet. Telefon benyttes i tillegg.  Dersom det er teknisk stans slik at det ikke er mulig å opprette PLO-dokumenter i DIPS, skal telefon benyttes frem til DIPS fungerer igjen.  Dersom DIPS har hatt nedetid, må eventuelle utskrivningsklare pasienter etterregistreres som utskrivningsklare så snart systemet er oppe igjen.  Telefonisk dialog må journalføres.

14 Spørsmål? Avdeling for kliniske systemer


Laste ned ppt "Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google