Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten

2 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Målsetting: Bedre samhandling Effektivisere og kvalitetssikre informasjonsoverføring og kommunikasjon Frigi mer tid til direkte pasientrettet arbeid

3 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Meldingstyper fra lege Medisinske opplysninger Rapport etter konsultasjon Svar på forespørsel Opplysninger til søknad Forespørsel Tilstandsvurdering Tjenestetilbud Annen henvendelse Avviksmelding Svar på forespørsel Orientering om død PLO-fagmelding PLO-dialogmeldinger PLO-logistikkmelding

4 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Meldingstyper fra PLO Helseopplysning til lege Tilstandsvurdering Ønske om legevurdering Orientering om tjenestetilbud Orientering om død Forespørsel Medisinske opplysninger IPLOS-rapportering Annen henvendelse Legemiddelopplysninger Time til undersøkelse/behandling Fornye resept Svar på forespørsel Avviksmelding PLO-fagmeldinger PLO-logistikkmelding PLO-dialogmeldinger

5 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Adressering Nasjonalt vedtatt at kommunene skal benytte tjenesteadresser Viktig at dere tenker over: ”Hvem skal være mottaker på denne meldingen som jeg nå oppretter?”

6 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Lenvik kommunes tjenesteadresser i PLO Sykepleietjenesten pleie/omsorg –Hjemmesykepleien, tjenesten til psykisk utviklingshemmede, sykehjemmene Legetjenesten pleie/omsorg –Tilsynslegene på sykehjemmene Saksbehandlertjenesten –Tildelingskontoret vedrørende nye eller utvidelse av kommunale tjenester

7 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Ruting av meldinger i PLO Man må ha tilgang til pasientens journal Man må være autorisert for å behandle/lese/opprette meldinger –Sykepleier/vernepleier- Avdelingsledere –Ergo-/Fysioterapeuter- Tilsynsleger –Fagkonsulenter (saksbeh) Man må være autorisert på tjenesteadresse

8 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Retningslinjer og rutiner for bruk av meldinger Generell regel på 3 dagers responstid (max) Akutt: send melding men ring i tillegg Samtykke Rutiner rundt fravær (intern fordeling?) Avvikshåndtering –Meldingsovervåkning – når ting går galt –Når det kommer nye leger ved kontoret

9 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Framdrift Oppgradere til riktig versjon av WinMed (v 2.11) og Connect (v 2.11) –leveres fra Profdoc som en del av service og vedlikeholdsavtalen –legekontorets eget ansvar å oppgradere Gi kommunen oversikt over legene + HPR-nr Må inkludere alle legene ved legekontoret (eller ingen)

10 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Fordeler Langt bedre enn å skrive brev! Lettere å få kontakt med hjemmetjenesten Enklere kommunikasjonsform enn telefon Særlige fordeler mtp samarbeid rundt kronikere –INR  marevandosering –blodsukker  insulindosering Kommer ikke i tillegg til, men som en erstatning


Laste ned ppt "Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google