Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigurd Viken Endret for 9 år siden
1
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
2
Målsetting: Bedre samhandling
Effektivisere og kvalitetssikre informasjonsoverføring og kommunikasjon Frigi mer tid til direkte pasientrettet arbeid
3
Meldingstyper fra lege
Medisinske opplysninger Rapport etter konsultasjon Svar på forespørsel Opplysninger til søknad Forespørsel Tilstandsvurdering Tjenestetilbud Annen henvendelse Avviksmelding Orientering om død PLO-fagmelding PLO-dialogmeldinger PLO-logistikkmelding
4
Meldingstyper fra PLO Helseopplysning til lege PLO-fagmeldinger
Tilstandsvurdering Ønske om legevurdering Orientering om tjenestetilbud Orientering om død Forespørsel Medisinske opplysninger IPLOS-rapportering Annen henvendelse Legemiddelopplysninger Time til undersøkelse/behandling Fornye resept Svar på forespørsel Avviksmelding PLO-fagmeldinger PLO-logistikkmelding PLO-dialogmeldinger
5
Adressering Nasjonalt vedtatt at kommunene skal benytte tjenesteadresser Viktig at dere tenker over: ”Hvem skal være mottaker på denne meldingen som jeg nå oppretter?”
6
Lenvik kommunes tjenesteadresser i PLO
Sykepleietjenesten pleie/omsorg Hjemmesykepleien, tjenesten til psykisk utviklingshemmede, sykehjemmene Legetjenesten pleie/omsorg Tilsynslegene på sykehjemmene Saksbehandlertjenesten Tildelingskontoret vedrørende nye eller utvidelse av kommunale tjenester
7
Ruting av meldinger i PLO
Man må ha tilgang til pasientens journal Man må være autorisert for å behandle/lese/opprette meldinger Sykepleier/vernepleier - Avdelingsledere Ergo-/Fysioterapeuter - Tilsynsleger Fagkonsulenter (saksbeh) Man må være autorisert på tjenesteadresse
8
Retningslinjer og rutiner for bruk av meldinger
Generell regel på 3 dagers responstid (max) Akutt: send melding men ring i tillegg Samtykke Rutiner rundt fravær (intern fordeling?) Avvikshåndtering Meldingsovervåkning – når ting går galt Når det kommer nye leger ved kontoret
9
Framdrift Oppgradere til riktig versjon av WinMed (v 2.11) og Connect (v 2.11) leveres fra Profdoc som en del av service og vedlikeholdsavtalen legekontorets eget ansvar å oppgradere Gi kommunen oversikt over legene + HPR-nr Må inkludere alle legene ved legekontoret (eller ingen)
10
Fordeler Langt bedre enn å skrive brev!
Lettere å få kontakt med hjemmetjenesten Enklere kommunikasjonsform enn telefon Særlige fordeler mtp samarbeid rundt kronikere INR marevandosering blodsukker insulindosering Kommer ikke i tillegg til, men som en erstatning
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.