Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Bruk av PLO-meldinger mellom fastleger og pleie- og omsorgstjenesten Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune

2 Målsetting: Bedre samhandling
Effektivisere og kvalitetssikre informasjonsoverføring og kommunikasjon Frigi mer tid til direkte pasientrettet arbeid

3 Meldingstyper fra lege
Medisinske opplysninger Rapport etter konsultasjon Svar på forespørsel Opplysninger til søknad Forespørsel Tilstandsvurdering Tjenestetilbud Annen henvendelse Avviksmelding Orientering om død PLO-fagmelding PLO-dialogmeldinger PLO-logistikkmelding

4 Meldingstyper fra PLO Helseopplysning til lege PLO-fagmeldinger
Tilstandsvurdering Ønske om legevurdering Orientering om tjenestetilbud Orientering om død Forespørsel Medisinske opplysninger IPLOS-rapportering Annen henvendelse Legemiddelopplysninger Time til undersøkelse/behandling Fornye resept Svar på forespørsel Avviksmelding PLO-fagmeldinger PLO-logistikkmelding PLO-dialogmeldinger

5 Adressering Nasjonalt vedtatt at kommunene skal benytte tjenesteadresser Viktig at dere tenker over: ”Hvem skal være mottaker på denne meldingen som jeg nå oppretter?”

6 Lenvik kommunes tjenesteadresser i PLO
Sykepleietjenesten pleie/omsorg Hjemmesykepleien, tjenesten til psykisk utviklingshemmede, sykehjemmene Legetjenesten pleie/omsorg Tilsynslegene på sykehjemmene Saksbehandlertjenesten Tildelingskontoret vedrørende nye eller utvidelse av kommunale tjenester

7 Ruting av meldinger i PLO
Man må ha tilgang til pasientens journal Man må være autorisert for å behandle/lese/opprette meldinger Sykepleier/vernepleier - Avdelingsledere Ergo-/Fysioterapeuter - Tilsynsleger Fagkonsulenter (saksbeh) Man må være autorisert på tjenesteadresse

8 Retningslinjer og rutiner for bruk av meldinger
Generell regel på 3 dagers responstid (max) Akutt: send melding men ring i tillegg Samtykke Rutiner rundt fravær (intern fordeling?) Avvikshåndtering Meldingsovervåkning – når ting går galt Når det kommer nye leger ved kontoret

9 Framdrift Oppgradere til riktig versjon av WinMed (v 2.11) og Connect (v 2.11) leveres fra Profdoc som en del av service og vedlikeholdsavtalen legekontorets eget ansvar å oppgradere Gi kommunen oversikt over legene + HPR-nr Må inkludere alle legene ved legekontoret (eller ingen)

10 Fordeler Langt bedre enn å skrive brev!
Lettere å få kontakt med hjemmetjenesten Enklere kommunikasjonsform enn telefon Særlige fordeler mtp samarbeid rundt kronikere INR  marevandosering blodsukker insulindosering Kommer ikke i tillegg til, men som en erstatning


Laste ned ppt "Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google