Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.

2 ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Ansvar: Norsk Sykepleierforbund og KS Finansiering: Helsedirektoratet, Innovasjon Norge, NSF, KS og Nasjonal IKT Prosjektledelse: Sissel Skarsgaard NSF Annebeth Askevold KITH Utvikling av helsefaglig innholdsstandard og struktur for elektronisk informasjonsutveksling i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Styringsgruppe: Merete Lyngstad: NSF Hallvard Hoen KS Kirsten PetersenHdir Anders GrimsmoNasjonal IKT Einar BraathenDnlf Egil RasmussenStavanger kommune John M.Tolleskoven Innovasjon Norge

3 ELIN-metodikk = Brukerstyrte prosjekt – Brukerne/helsepersonell definerer og spesifiserer behovene, og er eiere og drivere av prosjektene – Nasjonale standarder (KITH) – Leverandørene utvikler løsningene Behov Løsninger

4 Pleie og omsorgstjenesten: Orientering om tjenestetilbud fra kommunen Helseopplysninger til lege (forespørsel, svar, orientering) Legemiddelopplysninger Avvik Orientering om dødsfall Forespørsel og svar på forespørsel Innleggelsesrapport Meldinger i ELIN-k fase 2

5 Pleie og omsorgstjenesten: Orientering om tjenestetilbud fra kommunen Helseopplysninger til lege (forespørsel, svar, orientering) Legemiddelopplysninger Avvik Orientering om dødsfall Forespørsel og svar på forespørsel Innleggelsesrapport  Helseopplysninger  Legemiddelopplysninger  Fornye resept(er).  Time til undersøkelse/behandling  Status/plan for utskrivning  Annen henvendelse

6 Sykehus:  Innleggelsesrapport (mottak)  Helseopplysninger ved søknad(sending)  Utskrivningsrapport (sending)  Forespørsel/svar på forespørsel(sending/mottak)  Avvik (sending/mottak)  Logistikkmeldinger:(sending) Melding om innlagt pasient Melding om utskrivningsklar pasient Avmelding utskrivningsklar pasient (Melding om planlagt utskrivning av pasient) Melding om utskrevet pasient Meldinger i ELIN-k fase 2

7 Sykehus:  Innleggelsesrapport (mottak)  Helseopplysninger ved søknad(sending)  Utskrivningsrapport (sending)  Forespørsel/svar på forespørsel(sending/mottak)  Avvik (sending/mottak)  Logistikkmeldinger:(sending) Melding om innlagt pasient Melding om utskrivningsklar pasient Avmelding utskrivningsklar pasient (Melding om planlagt utskrivning av pasient) Melding om utskrevet pasient Meldinger i ELIN-k fase 2  Helseopplysninger  Legemiddelopplysninger  Status/plan om utskrivning  Annen henvendelse

8 PLO- leverandør Sykehusleverandør Acos (CosDoc) DIPS (DIPS) Tieto (Gerica) Siemens (Doculive) Visma (Profil) Pilotkommuner og -sykehus i fase 2 Helse Vest Stavanger kommune SUS Helse Nord Tromsø kommune UNN Helse Midt Trondheim kommune St.Olavs Hospital /Hemit Helse Sør-Øst Skedsmo kommune Ahus Helse Sør-Øst Oslo kommune Drammen kommune Sunnaas Hospital

9 venting 5 EPJ- leverandører, Samtidighet Test/godkj ELIN-k Elektronisk informasjonsutveksling i kommunene ELIN-k fase 1 pleie og omsorgstjenesten/fastlege 2011 venting Utvikling Prioritering Pilotering venting Problemløsning Feil - mangler Problemløsning venting ELIN-k fase 2: utvikling og pilotering av meldinger mellom pleie og omsorgstjenesten i kommune og sykehus  Stavanger - SUS  Tromsø - UNN  Trondheim – St.Olavs hospiital  Skedsmo – Ahus  Oslo– Sunnaas  Drammen - Sunnaas Prioritering Forsinkelse = Stor utfordring for pilotaktører og leverandører venting

10 Retningslinjer er utarbeidet for å bidra til å sikre korrekt bruk av meldingene. Helsepersonell har bl.a. ansvar for å kvalitetssikre at det benyttes korrekt meldingstype at det faglige innholdet er tilfredsstillende at meldingen blir sendt til riktig mottaker.

11 Adressering ELIN-k har stilt krav om bruk av HER-id ELIN-k har stilt krav om at kommunene skal benytte tjenesteadresser i henhold til nasjonal metodikk ELIN-k har i samarbeid med KITH utarbeidet retningslinjer for bruk av tjenesteadresser

12 Utfordringer og muligheter Sykehus kan motta PLO-meldinger som benytter HER-id, men sender ikke med HER-id selv Tjenestebasert adressering – DIPS har laget en foreløpig løsning i v. 6.0 Ikke pilotert ennå. – Helse-Midt har også ”jukset” til en løsning Pilotering ikke helt i ”mål” – Midt-Norge: forsinkelser – Nødvendig funksjonalitet er tilrettelagt/forbedret – Utskrivningsrapport godkjent i v. 6.0

13 Utfordringer og muligheter Viktig at meldingene nå tas i bruk mellom sykehus og kommune så snart som mulig. Legemiddelmelding og funksjonalitet i EPJ må videreutvikles Fortsatt problemstillinger som gjenstår å løses, men ikke direkte til hinder for den første utbredelse etter at pilotering av fullversjoner er gjennomført. Kvalitet og gevinst kommer ikke ”over natta”..

14

15

16 6iNk1hLJt4http://www.youtube.com/watch?v=1 6iNk1hLJt4


Laste ned ppt "Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google