Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samhandling med St. Olavs Hospital

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samhandling med St. Olavs Hospital"— Utskrift av presentasjonen:

1 KomUt – Sør-Trøndelag Overvåking/oppfølging av meldinger Mars 2013 v/ Trondheim kommune

2 Samhandling med St. Olavs Hospital
Meldingsoversikten sjekkes minst 4 ganger pr. døgn av meldingsansvarlig (gjelder spesielt hjemmetjenesten) Morgen – Lunsj – Ettermiddag (vaktskifte) – Kveld For boliger, helsehus og helse- og velferdssenter følges dette opp på samme måte som mot fastlege og ved kjente innleggelse på sykehus

3 Meldinger fra St. Olavs hospital som utfører skal følge opp er:
Melding om innlagt pasient Sende – Innleggelsesrapporten Sende/besvare på forespørselsmelding fra sykehuset

4 Videre…meldinger fra St
Videre…meldinger fra St. Olavs hospital som saksbehandler skal følge opp er: Helseopplysning (24 timers varsel) Sende/besvare på forespørselsmelding fra sykehuset Melding om utskrivninsklar Utskrevet pasient

5 Når Melding om innlagt pasient følges opp straks (samme dag/kveld/helg) Sykehuset ønsker innleggelsesrapporten så raskt som mulig, så den sendes umiddelbart etter melding om innlagt pasient er mottatt Forespørsel videresende etter faglig vurdering og svar følges opp etter spørsmål fra sykehuset

6 Saksbehandler (bestillerkontor)
Oppfølging av meldinger pr i dag: Helseopplysning (24 timers varsel) alle hverdager mellom kl – 15.30 Forespørsel-/svar på forespørsel Melding om utskrivningsklar ved nye behov for tjenester varsles i hovedsak mellom kl – 15.00

7 Hvordan tror du din kommune vil organisere oppfølging og overvåking av meldinger

8 Meldingsansvarlig Hvem er det? Hva innebærer den rollen?
Har vi rutiner for overvåking av feil? Har vi support ? (internt og eksternt)

9

10 SJEKKLISTE

11 Oppfølging av status

12 BRUKERSTØTTE Gerica support tlf er betjent: mandag - fredag mellom kl og kl E-post besvares fortløpende. Kveld/helg og høytidsdager: Fastlege: Meldinger som feiler til fastlege skal kun meldes til første virkedag hvis feilen vedvarer. St. Olavs Hospital: Meldinger sendt til St. Olavs Hospital som feiler, gjelder kun innleggelsesrapporten og-/eller forespørsel-/svar på forespørsel, skal sjekkliste under vært kontrollert. Hvis viktige opplysninger vedr. bruker må formidles til avdeling, må enheten ta direkte kontakt med avdelingen på telefon. Feil og problemer meldes som følger opp avvik i elektronsisk meldingsutvekslingen mot St. Olavs Hospital.

13 Overvåke på kommunenivå
Hvem overvåker på kommunenivå (feil) Hvem har kompetanse for feilsøke Hvem er support ut av kommunen Rutiner for å følge opp feil både mot fastlege og sykehus

14 Gode råd på vegen videre
- Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet… - Ting tar tid, ting tar tid, ting tar tid… - Legg stor vekt på internt fagmiljø i kommunen, i motsatt fall finn gode venner i andre kommuner - Ha utpreget godt humør - Avreager på dertil egnede steder!

15 Takk for meg! Kontaktinformasjon Trine Hansen


Laste ned ppt "Samhandling med St. Olavs Hospital"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google