Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettverksmøte på Sortland 13.12.11 Elektronisk meldingsutveksling i Profil.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettverksmøte på Sortland 13.12.11 Elektronisk meldingsutveksling i Profil."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettverksmøte på Sortland Elektronisk meldingsutveksling i Profil

2 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Viktige tiltak i forkant av elektronisk samhandling Bruk pasientjournalen – plan og rapport Fyll ut IPLOS- skjemaene Ajourhold diagnoser Ajourhold medisinlistene

3 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Tjenester og tilganger Hvem skal sende og behandle innkommende meldinger? Hvem skal ha lesetilgang til meldingene? Hvem skal overvåke meldingstrafikken? Hvem skal ha tilgang til de ulike tjenestebaserte adressene? –Sykepleiertjenesten, pleie og omsorg –Saksbehandlertjenesten, pleie, omsorg, rehab –Legetjenesten, pleie og omsorg –Psykisk kommunehelsetjeneste

4 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Hva må gjøres for å komme i gang? Kontakt programleverandør for tilbud, og avtale om installering og opplæring Tilkobling til Norsk Helsenett Bestille virksomhetssertifikat Opprette EDI-adresser. Kontakt Norsk Helsenett Opprette tjenesteadresser i NHN Adresseregister –HER-id Oppgradering til nyeste versjoner

5 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Utgangspunktet er Brukerlista Tilgangsstyringen angir hvem operatøren har tilgang til, og dermed også hvilke meldinger operatøren ser.

6 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Mulige meldingstyper:

7 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Send en melding til legekontoret, f.eks Legemiddelopplysninger

8 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Utvalg av opplysninger som skal være med:

9 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Slik ser meldingen ut:

10 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Oversikt over meldingene i den enkeltes pasientjournal

11 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! EDI-server Rutiner for å følge med meldingstrafikken Kvitteringsstatus Legge inn partnere Avvikshåndtering

12 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Tilbakemeldinger fra PLO og fastleger: Enkelt å bruke Sikrere dialog mellom fastlege og PLO Tettere samarbeid mellom fastlege og PLO Alt er dokumentert i pasientens journal Mindre tid i telefonen Legene trenger ikke tenke på hvilken hj.tj sone de skal kontakte pga tjenestebasert adressering Positive tilbakemeldinger! «Dette er av stor positivitet for hjemmetjenesten. Det letter samarbeidet mellom oss og fastlegene. Dette kommer pasientene til gode også», sier fagleder i Hjemmetjenesten sentrum vest, Gøril Neslin Olsen. «Dette betyr mye. Med et tastetrykk kan vi gi hjemmetjenesten deler av journalen. Som fastlege er dette en stor kvalitetsheving”, mener assisterende kommuneoverlege, Aslak Hovda Lien. «Pasientene vil få en mye bedre tjeneste. Vi er fornøyde og stolte.»

13 Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Mine erfaringer som prosjektleder: De ansatte er ivrige etter å lære De ser nytten av meldingsutvekslingen Opplæringen fungerer best i små grupper på 3-4 personer Lite feil etter at meldingsutvekslingen kom i gang Overvåking av meldingstrafikken daglig Oppfølging av de ansatte er viktig i oppstartsfasen Nye rutiner må på plass VIKTIG! Oppdatering av pasientopplysninger som ligger i Profil MÅ gjøres fortløpende: Diagnoser, fastlege, medisiner o.l

14 Kontaktinfo: Mona Pedersen Tlf / Epost:


Laste ned ppt "Nettverksmøte på Sortland 13.12.11 Elektronisk meldingsutveksling i Profil."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google