Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEskil Christophersen Endret for 7 år siden
2
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn
3
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Problemstilling ” Hva innebærer den teknologiske utviklingen av utfordringer og muligheter for skolen generelt og Rødberg skole spesielt.”
4
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Skriveoppgave 1 ” Skriv kort ned dine tanker omkring utrykket : informasjonssamfunnet.”
5
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Den teknologiske utvikling Hvordan kan vi dra den nye teknologien inn i undervisningen? Hvordan forberede disse unge på framtidas samfunn?
6
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 SAMFUNNSENDRINGENE Elevene lever i en IKT-verden Stimulerende å jobbe med IKT Den fjerde kulturelle teknikk
7
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Trender 1960 : 50 % av alle sysselsatte var på en eller annen måte engasjert i ”produksjon” 2000 : ingen moderne industrisamfunn vil ha mer enn 1/6 av arbeidsstyrken engasjert i produksjon og transport av materielle ting
8
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Hva sier ungdommen? ” Skolen bør forandres radikalt. ” ” Struktur, organisering og innhold må forandres” ” Samarbeid lærer - elev” ” Eleven som aktiv medspiller” ”Eleven som aktiv kunnskapssøker” ”Læreren som fagformidler og veileder”
9
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Hva sier forskningen ? Mediet påvirker ikke innlæringen Motivasjon, tidligere kunnskap og innlæringsstrategier ( metakognitiv) påvirker innlæringen Datastøttet undervisning skaper økt motivasjon, økt mulighet for variasjon og individualisering
10
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Krav læreren bør stille!! Tilstrekkelig adgang til ny viten Oppdatering av metodene Etterutdannelse, faglig, pedagogisk og metodisk ha adgang til de samme verktøy som elevene mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever vis IKT
11
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Sitat til slutt ” Det finnes ingen snarveg til kunnskap, og bare de som ikke unndrar seg for å klatre oppover de bratte stigene, har mulighet til å nå disse belyste høydene.” ( Das Kapital - forordet til den franske utgaven )
12
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Skriveoppgave 2 ” Hvilke erfaringer har du med bruk av IKT i elevenes læring?”
13
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 LærerIKT Bakgrunn Status Modell Innhold Organisering
14
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Bakgrunn Pilot ved Raumyr skole Høgskolen i Buskerud Nettverksuniversitets rapport
15
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Status Høgskolen i Agder Utvikle og gjennomføre en nasjonal strategi Pilotfase – 2001/2002 To pilotskoler i Buskerud fra oktober 2001 En barneskole – Rødberg? En ungdomsskole – Tislegård? Høgskolen i Buskerud Fått allmennlærerutdanning fra 2001 Faglig ansvarlig for LærerIKT i LiNK-regi
16
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Modell 1 Kurs for skoleledere Arbeidslag Felles ansvar for kompetanseutviklingen Læring som en livslang prosess Studiegruppe Vokse ut fra eget ståsted Forsterke samarbeidet mellom lærerne
17
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Modell 2 Fleksibel læring Du påvirker selv innhold og oppbygning Læring skjer i en sosial sammenheng Man lærer av hverandre Man deler med seg selv og andre Logg Skriving er en måte å tenke på Dokumentere ens egen læring – arbeidsmappe Kritisk tenkning Stikkord: Hva kan jeg allerede? Hva var nytt? l Hvordan omsette dette i praksis?
18
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Modell 3 Pedagogisk scenarium Utviklingsarbeide Seminarserie Nettbaserte ressurser Skoleveven Class Fronter Veiledning Tid:90 timer 3000.- til hvert arbeidslag – utadrettet virksomhet Utviklingsmidler – 100 000.- Rapport
19
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Ressurser Maskinvare tilgjengelig hjemme Studiemateriale og kommunikasjon på Class Fronter Veiledning Skoleveven Informasjonsnettverk Tid
20
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Skoleveven
21
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Innhold Modul A: Kommunikasjon og Internett Introduksjon til datamaskinen Internett Modul B:Tekstbehandling og prosessskriving Modul C:Elektronisk tallbehandling Modul D:Publisering og billedbehandling Modul E:Pedagogikk og didaktikk
22
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Organisering 1 Kommunene PC tilgjengelig Tilgang til Internett Teknisk driftsstøtte Veiledningsressurs Skolen Skoleledelsens forpliktelse Inn i virksomhetsplanen Tidsressurs
23
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Organisering 2 LiNK Implementere Class Fronter Utvikle innhold sammen med HiBu Utvikle og holde kurs i Class Fronter Utvikle og holde kurs for skoleledere Etablere Skoleveven og drift av nettstedet Utvikle og holde kurs for veiledere sammen med HiBu
24
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Det ville være ille hvis følgende er sant: ” Alle barna fikk INTERNETT på skolen –Unntatt Anne! –Hu bodde på landet-”
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.