Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertErling Holter Endret for 7 år siden
1
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang
2
?
3
Læringsnettverk
5
Hvordan lykkes med endringer i helsetjenesten?
6
Det handler om å kombinere ….
7
profesjonell kunnskap fag ferdigheter verdier og etikk organisasjonskunnskap system/prosess variasjon endringspsykologi/medarb. erfaringsbasert læring Single excellens Kontinuerlig forbedring System excellens Det handler om å kombinere …. + Team excellens
9
Læring og forbedring…… SYSTEM −Forstå systemet −System for forbedringer KOMPETANSE −Planlegg forbedringer −Gjennomfør forbedringer −Reflekter −PDSA MEDARBEIDERE −Forstå teamet −Hva motiverer dem −Fjern barrierer VARASJON Måle på prosessene Statistisk prosess kontroll
11
Forbedringshjulet Demings sirkel Plan (planlegge) Do (iverksette) Study/Check (vurdere, studere hva skjer) Act (endre/ korrigere) ActPlan StudyDo
12
Ta en utfordring!
13
MÅL: Hva er det vi ønsker å oppnå? MÅLINGER: Hvordan vet vi at endringen er en forbedring? TILTAK: Hvilke endringer kan vi gjøre som vil føre til ønskede forbedringer? Forbedringsmodellen ActPlan StudyDo
14
ActPlan StudyDo
15
MÅL: 0 overdose AP SD A P S D AP SD D S P A DATA D S P A Syklus 1: Etablere rutine/system Syklus 2: Tverrfaglig planlegging og iverksetting I forbedringsteamet - liten skala Syklus 4: Implementere for alle ansatte Syklus 3: utprøvinger - korrigeringer
16
Det gode pasientforløpet
17
Kommune- helsetjenester UtredningBehandlingHenvisningDiagnostikkOppfølgingRehabiliter. Kunnskapsbasert praksis og Brukermedvirkning Ressursbruk og aktiviteter knyttet til pasientforløpet (bla. KPP/KAPP) Kommune- helsetjenester Hjemme Sykehjem Hjemme Sykehjem Den gode dagen Prosess og systemforståelse, logostikk og samhandling Pasientforløp
18
For å forstå systemet…… −HVILKE RESULTATER har vi i dag? −Hvordan er prosessen ? Kartlegg prosessen!! −ENDRINGER nødvendig? Redsign og FORBEDRE −HVIS du ønsker å oppnå andre resultater må du altså FORBEDRE…i……. −MÅLINGER. – vi følger målinger for å se hvordan prosessene utvikler seg og om vi oppnår ønskede forbedringer. Målinger er ikke forbedringer!!
20
Hårete mål = 30% forbedring
21
What’s in it for us?
22
Veiledere
23
Smågrupper og telefonkonferanser bidrar til fremdrift SMÅGRUPPE PRESENTASJONER
24
Postere
25
A.Schreiner, Medisinsk klinikk, Oslo universitetssykehus, Ullevål 25 6 SPC for å følge klinisk praksis i det daglige
26
Vurdere fremdriften
27
FREMDRIFTSPLAN: VIKTIGE DATOER 25.-26. september Samling 1 18. november: Telefonkonferanse 2. desember: Sende inn: statusrapport og selvevaluering 11. desember: Samling 2: postere, presentasjon og fremdriftsplan 27. januar: telefonkonferanse 14. mars: Sende inn: sluttrapport og selvevaluering 27. mars: Samling 3: postere & presentasjoner
28
Dele og lære mens man er underveis – alle i samme båt
29
Kompendium og skjema
31
−Uten en metodikk blir oppgaven lett uoversiktlig og uoverkommelig ! −Litt som å spise en elefant…… helt til du har delt den opp i passelige biter……….
32
GRUPPEARBEID IGANGSETTE FORBEDRINGER…
33
Noen stikkord til gruppearbeidet −Hvor i daglige prosesser må vi endre for å innføre tiltakspakken? Tenk pasientforløp −Hva er målet vårt? Hva vil vi oppnå i løpet av dette LN på lokalt nivå? Vår enhet? Kompendiet side 5. −Hvordan involvere ansatte −Er lederen tilstrekkelig involvert? −Hva må igangsettes? Hvilke tiltak for å få tiltakspakken inn i det daglige? Hva kan være smart å teste med en liten rask PDSA? små tester underveis……
34
Kompendium og skjema
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.