Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Jane Mikkelsen Seniorforsker og leder for Forskningsområde kunnskapsbasert praksis Senter for pasientmedvirkning og sykepleieforskning

2 Et sted å begynne…. Kan starte med et personlig forbedringsprosjekt og jobber med noe som er viktig for en selv! De erfarer hva det innebærer å endre noe i sitt eget liv. Kunnskapen kan overføres til pasient- og klientomsorg ved å studere og kartlegge prosesser og identifisere mulige forbedringsområder (overføring av kunnskap fra individ- til systemnivå).

3 Oppgavetekst Ta utgangspunkt i et område i ditt liv, som DU har kontroll over, og som du ønsker å endre/forbedre. Med bakgrunn i forbedringsprosessen og prosessforståelse vis hvordan du vil identifisere, kartlegge og forbedre situasjonen. Bruk gjerne prosjektarbeidsbøkene: Personlig kvalitetsforbedring og/eller Personlig forbedring av egen studiestrategi + eksempler på tidligere prosjekter Disse finnes på

4 Prosess 2-3 timers introduksjon med eksempler på tidligere studentprosjekt Prosjektarbeidsbøker Prosjektperiode på 6-8 uker Veiledning i grupper og individuelt etter behov Seminar hvor studentene presenterte sine prosjekter

5 Personlig forbedringsprosjekt (PFP) arbeidsprosess
Velger forbedrings- område Introduseres til PFP (3t) Lager poster/ presentasjon Reflekterer & lærer Leser prosjekt- arbeidsbok Planlegger prosjektet Gjennomfører prosjektet Deler erfaringer & lærings- punkter Vurderer medstudenters arbeid ”Poster walk” i klasserommet Presenterer poster Studenten ”oppdager” temaet Oppgaven er fullført! Får tilbake- melding på eget PFP Veien videre….. Ny kunnskap som fører til nye muligheter? ? A P S D Klar til å gå i gang? Ja Nei Ingrid Hage/2005

6 Personlig forbedringsprosjekt ”Forbedring av studievaner”
Sykepleierstudent Iren Hovlid Høgskolen i Bergen

7 Forbedringsområde: Studievaner
Problem Leser ikke nok til å komme gjennom pensum før eksamen Mål Lese 150 sider i uken

8 PDSA sirkel 1 Handle Planlegge Studere Utføre
Må finne mer ut om dagen min og hvorfor jeg ikke leser nok Ny PDSA sirkel Studere 79 sider er lest Problemet er dokumentert Planlegge Få en oversikt over studievaner ved å kartlegge når, hvor ofte og hvor mye jeg studerer Utføre Registrere antall sider og tid brukt til studier hver dag Data analyse

9 Registreringsskjema 1 Studier Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag For-middag Etter-middag 20 sider 4 timer 22 sider 14 sider 2 timer 9 sider 1 time Kveld 15 sider 3 timer 79 sider lest første registreringsuke (målet var 150 sider) Tendens til å studere mindre mot slutten av uken Mye av studietiden er lite effektiv

10 FLYT-DIAGRAM: ”Fra våkner til sengetid”
Studere? Nei Våkner Morgen toalett Frokost Skole Sulten? Ja Ja Spiser Studerer Nei Studere? Ja Studerer Nei Studere? Studere? Nei Nei Sovner TV TV, lage mat, sosialt Gjør andre ting Ja Ja Studerer Studerer

11 Årsak / virknings-diagram
Sosialt Tid Jobber Venner TV Samboer Husarbeid Familie Kino Studerer for lite Uinterressant stoff Telefon Trett Lei av å lese Matlaging Andre mer spennende ting lokker Annet lesestoff TV Manglendemotivasjon Kommer ikke i gang 2

12 Hyppighet av årsaker til ikke å studerer (antall hendelser)

13 PDSA sirkel 2 Planlegge Handle Utføre Studere
Fortsette slik jeg har gjort Mål 150 sider i uken Utføre Fokusere på lesing når jeg leser Ikke vente med å komme i gang Registrere tid brukt til studier Handle Viktig å holde frem med lesing til målet er nådd Ny sirkel er ikke nødvendig Studere 148 sider er lest denne uken Målet er nådd

14 Registreringsskjema 2 Studier Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag For-middag Etter-middag 40 sider 6 timer 21 sider 2,5 time 15 sider 1,5 time 11 sider Kveld 32 sider 4 timer 28 sider 3,5 time 148 sider lest denne uken (målet med 150 sider er nådd)

15 Linjediagram: Antall sider lest per dag

16 Linjediagram: Antall studietimer per dag

17 Studentuttalelse ”Jeg husker det første vi gjorde var å kartlegge lesevanene våre i første klasse, og da var jeg faktisk ganske med. Begynte å lese mer og sånn, fordi jeg så hvor lite jeg leste, og det var kjempe interessant, og jeg klarte faktisk å komme gjennom pensum før eksamen. Det hadde jeg kanskje ikke gjort, hvis jeg ikke hadde satt meg ned for å se hvor mye jeg faktisk leste.”


Laste ned ppt "Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google