Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Introduksjon til Lean og Lean ledelse Forelesningsnotat nr. 2. Læreboka kapittel 4 og 5.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Introduksjon til Lean og Lean ledelse Forelesningsnotat nr. 2. Læreboka kapittel 4 og 5."— Utskrift av presentasjonen:

1 Introduksjon til Lean og Lean ledelse Forelesningsnotat nr. 2. Læreboka kapittel 4 og 5.

2 Oppbygging av læreboka I Lederskap for Lean I Lederskap for Lean II Innføring. III Lærende organisasjon III Lærende organisasjon Læringshastighet

3 Hva er Lean? Lean handler om a ̊ lage og levere produkter og tjenester med mest mulig nytte- verdi med minst mulig tap av ressurser gjennom a ̊ fokusere på flyt, oversiktlige prosesser og kontinuerlig forbedring. Og dypest sett om læring for a ̊ fa ̊ til dette. (Bjarne berg Wig fra innledning i læreboka)

4 Grunnoppskriften, formål og metoder Grunnoppskrift 1.Definer hva som er verdi for kunden 2. Skap en verdistrøm uten tap 3. Skap flyt uten stopp 4.Innfør sug-prinsippet 5.Skap en tilstand av kontinuerlige forbedringer Grunnoppskrift 1.Definer hva som er verdi for kunden 2. Skap en verdistrøm uten tap 3. Skap flyt uten stopp 4.Innfør sug-prinsippet 5.Skap en tilstand av kontinuerlige forbedringer 7 type MUDA o Overproduksjon o Overprosessering o Lager o Transport o Unødvendig bevegelse o Venting o Vrak/defekt Metoder og verktøy Kaizen Kanban 5 S Verdistrøm Standardisert Produksjon Poka Yoke SMED Etc.

5 Flyt (JiT) Visuell styring

6 Hva mener vi med visuell styring? - bevegelse som skaper verdi - gjennom samhandling og gjennomsiktighet

7 Dagens virkelighet?

8 Lokalt legekontor Venting Kreftavdeling Venting Mammografi Cytologi Kreftavdeling 42 dager Kundeverdi og flyt

9 Hva er kundeverdi? Kunden er svært fornøyd Må ha. (selvfølgeligheter) Dårlig tilstand God tilstand Kunden er svært missfornøyd Det som gjør kunden tilfreds

10 Lean ledelse – fire grunnprinsipper 1.Ingenting kan erstatte direkte observasjon 2.Alle endringer er eksperimenter (PDSA) 3.Gjør endringer så ofte som mulig (kaizen) 4.Ledelse ved coaching

11 Prinsipp # 1. Ingenting kan erstatte direkte observasjon

12 Prinsipp # 2. Gjør endringer som forsøk (eksperimenter) P D S A Planlagt virkning: Mål Analyse: Finne riktig metode Tiltak: Vår teori om hva som vil fungere Studere Virkelig virkning Handling i forhold til virkning Gjennomføre som planlagt

13 ©Bjarne Berg Wig Opphavet: ”System for dyptgripende kunnskap” Deming: ”Uten teori – ingen læring” 1.Forstå systemer 2.Forstå variasjon 3.Forstå læring (PDSA) 4.Forstå psykologi

14 Prinsipp # 3. Eksperimenter så ofte som mulig Mange små forbedringer Tilstand av forbedringer

15 Visualisering av problemer og løsninger

16 ©Bjarne Berg Wig Prinsipp # 4. Ledelse er coaching 1.Coaching skal utvikle personlige ferdigheter og nye vaner 2.Coaching er å lede ved å bygge på personens egne ressurser 3.Synliggjøre og forsterke de sterke sidene hos en person eller et team 4.Gi konstruktiv tilbakemelding og finne løsninger gjennom dialog

17 Hvorfor er coaching en nøkkel? Evne Vilje Kunnskap X Vilje Evne X TAP

18 Katter til løver

19 Stadier i Lean coaching 1.Grunnleggende coaching 1.Grunnleggende coaching 2. Selvbevissthet selvtillit 3. Prestasjonscoaching og coaching kultur 3. Prestasjonscoaching og coaching kultur Læringshastighet Coaching kultur Læringshastighet


Laste ned ppt "Introduksjon til Lean og Lean ledelse Forelesningsnotat nr. 2. Læreboka kapittel 4 og 5."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google