Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngeborg Holen Endret for 7 år siden
1
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?
2
2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig Mangelfull sakstillrettelegging fra administrasjonen kan evt foranledige svakheter i vedtaket, men flertallets skjønn basert på foreliggende informasjon er alltid riktig Politisk logikk – annen logikk Politisk skjønn – faglig skjønn
3
3 Hva er politikk i en kommune? Politikk er det som politikerne til enhver tid interesserer seg for
4
4 Rådmannen er leder for kommunens ansatte Tilretteleggingsansvar Iverksettelsesansvar Jfr. lederavtalen med bystyret
5
5 2.2 Krav og forventninger til lederen 2.2.1 Ansvar Rådmannen er: Øverste administrative leder (formelt ansvar) Leder og overordnet for dem som er definert med rapporteringsansvar til seg Ansvarlig for en effektiv organisasjon med et godt arbeidsmiljø (organisasjonsansvar) Ansvarlig for å få utført de arbeidsoppgaver kommunen har, slik de framgår av kommunens organisasjons-, plan og styringsdokumenter (resultatansvar) Ansvarlig for en effektiv bruk og forvaltning av tildelte økonomiske ressurser i henhold til budsjett og økonomireglement (økonomiansvar) Ansvarlig for en bruker- og serviceorientert utvikling av kommunens tjenester (serviceansvar)
6
6 2.2.2 Forventninger til lederadferd Rådmannen: Opptrer på en lojal måte i forhold til kommunen og de folkevalgte organer Opptrer profesjonelt og faglig Opptrer med respekt i forhold til de folkevalgte og klarer å oppfatte og videreutvikle de vedtak og signaler som gis Klarer å skape tillit innad i organisasjonen samtidig som nødvendig organisasjonsmessige tiltak gjennomføres Har fokus på at innbyggerne er kommunens ”kunder” og at de folkevalgte er ”oppdragsgiverne” Sørger for at kommunens saksbehandling tilfredstiller lover og forskrifter samt politisk ledelses behov for informasjon
7
7 2.2.3 Inititiativplikt Rådmannen: Har til enhver tid rett og plikt til å ta initiativ med hensyn til Forhold som er viktig for kommunens økonomi Forhold som er viktig for utvikling av Arendal som lokalsamfunn Samarbeid over kommune- og fylkesgrenser Samarbeid med andre offentlige organisasjoner/etater Samarbeid med frivillige lag og organisasjoner i kommunen
8
8 Fra ansatt Til myndiggjort medarbeider Til myndig medarbeider
9
9 Myndig medarbeider Kjenner til overordede utviklingsmål Vet til enhver tid hvilke oppgaver en kan utføre og ta initiativ til Vet til enhver tid at en har fullmakt til å treffe de beslutninger som er nødvendig for å utføre oppgavene, samt hvilke rammer som gjelder for disse beslutningene Vet at en til enhver tid har støtte og anerkjennelse fra leder og kolleger på måten en løser oppgaven på
10
10 Lojalitet Er fokus på virksomhetens mål og respekt for spilleregler Er noe annet enn lydighet I visse situasjoner vil lojalitet mot bystyret eller ledelsen være å gjøre noe annet enn det som er bestemt av bystyret/ledelsen
11
11 Ytringsfrihet I Arendal kommune er kommunikasjonen åpen. Alle kan snakke med alle om alt Null-toleranse overfor løgn Null-toleranse overfor baksnakking Null-toleranse overfor ansvarsfraskrivelse ”Andre`er død” Taushetsplikten overholdes
12
12 Når noe er vanskelig skal vi snakke med hverandre -ikke om eller til hverandre
13
13 Om delegering Vi delegerer myndighet, ikke ansvar. Det betyr at rådmannen har ansvaret når feil blir gjort av andre med basis i delegert myndighet
14
14 Kvalitet Kvalitet er best når faglige avveininger og beslutninger tas av medarbeiderne nærmest ”brukerne” Ingen faglige beslutninger blir bedre ved at den tas av en leder Når medarbeiderne selv, alene eller helst i fellesskap, fatter beslutninger, er incitamentet til å søke informasjon og kompetanse vesentlig større enn om beslutningene jevnt over fattes på overordnet nivå Dette fordrer at rammene er tydelig kommunisert slik at de faglige avveininger på medarbeidernivå skjer innenfor de rammene som gjelder
15
15 Mot Til å handle og beslutte…. Og ta initiativ Til å risikere å gjøre feil Til å innrømme feil, og dermed unngå at samme feil gjentas
16
16 Åpenhet All kommunikasjon innad og utad i Arendal kommune bør preges av full åpenhet. Våre holdninger til andre og hverandre bør også ha preg av åpenhet og toleranse
17
17 Raushet Overfor kollegaer, brukere og ledelse Vilje til å ta ting i beste mening
18
18 Overordnet ledelsesfilosofi Verdier, holdninger og visjoner er viktigst Samsvar mellom det vi sier og det vi gjør Grunnleggende tillit til medarbeidere Mot til å gjøre Mot til å innrømme egne feil… Bevissthet på aldri å fraskrive seg ansvar Bevissthet på at realistiske mål er for smått… For å nå vårt maksimale må vi ville litt mer enn vi kan… Det handler om å være i bevegelse…
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.