Kjemididaktikk Vivi Ringnes og Merete Hannisdal: Kjemi fagdidaktikk Kjemi i skolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan er et atom bygd opp?
Advertisements

Reaksjonslikninger Vi lager knallgass ved å blande H2 og O2 molekyler.
Reduksjon og oksidasjon
Atomet og periodesystemet
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Stoffers byggesteiner og modeller.
Dannelse og anvendelse
Atomenes elektronstruktur
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Avfall og avfallsbehandling
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Velkommen til kjemi
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Atomer, molekyler m m.
- Kjeder av karbonatomer
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Elektronegativitet. Kjemiske reaksjoner og bindinger
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Varme, uorden og spontanitet
Stoffmengde og konsentrasjon Kapittel 4. Begrepet mol Stoffer reagerer med hverandre partikkel for partikkel ⇒ vi trenger en enhet i kjemi som forteller.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Stoffenes byggesteiner og modeller
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer Kunne fortelle om grunnleggende kjemi Kunne forklare noen typiske trekk ved organiske stoffer Kunne tegne skallmodellen.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Stoffenes byggesteiner og modeller
Grunnstoffene og periodesystemet
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Hva er kulde og hva er varme.
Grunnstoff og atom.
ATOMER.
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Kjemi på ungdomstrinnet
Periodesystemet og atombegrepet
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Grunnstoffene og periodesystemet
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Karbonkjemi – vi repeterer
Farlig gods MÅL Når du har gått gjennom dette emnet, skal du kjenne til - kjemiske begreper som atom, molekyl, binding, reaksjon, energi, forbrenning.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Atomenes elektronstruktur
Atomer, molekyler og ioner
Grunnstoffer og periodesystemet
Grunnstoffene og periodesystemet
Utskrift av presentasjonen:

Kjemididaktikk Vivi Ringnes og Merete Hannisdal: Kjemi fagdidaktikk Kjemi i skolen

Kapittel 1 side 14 Hva er kjemididaktikk? Kjemididaktikk er alle de refleksjoner vi kan knytte til kjemi og undervisning i kjemi, som kan gi økt kunnskap om kjemiens egenart, om kjemiens legitimisering, og økt kunnskap om hvordan kjemi kan læres, undervises og utvikles.

Vivi Ringnes s. 36 Særtrekk - kjemi som eget språk Kjemispråket har ca. 116 bokstaver (grunnstoffer), mer enn 10 millioner ord (forbindelser og et utall antall setninger. Det hersker strenge grammatikalske regler uttrykt ved balansering av reaksjoner, nomenklatur, etc. Utfordring i kjemididaktikk: Innføring i kjemi skjer ofte med atommodeller, det periodiske system, ioner, ligninger, etc. Det blir abstrakt og fjernt fra elevenes virkelighet.

Kapittel 1.3 Andre særtrekk o Kjemi er en erfaringsvitenskap og derfor et eksperimentelt fag Nesten all kjemisk kunnskap bygger på eksperimentell erfaring. Derfor er laboratoriearbeid og demonstrasjoner en svært viktig del av undervisningen. o Kjemi er en viktig del av vår kultur Vi er omgitt av kjemiske stoffer. Undervisningen bør ta sikte på gjøre elevene kjent med kjemien i nærmiljøet.

Kapittel 1.3 Flere særtrekk o Kjemien er internasjonal. o Dagliglivet inneholder kjemiske ord Eksempler: metall, gass, syre, fett, pH, surhetsgrad, etc.

Kapittel 1 side 15 og 16 Kjemiens legitimitet Argumentene er de samme som Svein Sjøberg bruker for naturfag generelt: - økonomiargumentet - nytteargumentet - kulturargumentet - demokratiargumentet Les også om hensikten med kjemi i skolen

Kapittel 1 side 16 Kjemi og kjemididaktikk o Kjemi handler om kjemiske stoffer og deres egenskaper og reaksjoner. o Fagdidaktikken handler om å beskrive de grunnleggende begrepene, teorier, modeller og metoder i kjemi.

Kapittel 1 side 17 Fagdidaktikkens refleksjoner o Hva skal elevene lære om kjemi? o Hvilke innhold vil få fram kjemiens egenart? o Hvordan kan innholdet struktureres for å fremme læring? o På hvilke trinn skal et emne introduseres? o Hvilke progresjon bør følges og hvorfor?

Kapittel 2 side Kjemiens tre dimensjoner Makronivå: Det vi ser av kjemien. Mikronivå: Tolkning av observasjoner vha. partiklene stoffene er bygget opp av og bindingene mellom dem. Representasjoner: Når vi bruker kjemiske symboler og skriver kjemiske likninger.

Kapittel 2 side Samspill mellom forklaringsnivåer

Vær nøye med presiseringer Upresise utsagn Makro eller mikro RepresentasjonTilleggsord Hydrogen er fargeløst makroH 2 (g) Hydrogengassen er fargeløs Hydrogen er upolar mikroH2H2 Hydrogenmole- kylet er upolart Hydrogen har tre isotoper mikroH ( 1 H, 2 H, 3 H) Hydrogenatomet finnes i tre isotoper Natrium er positivt mikroNa + Natriumionet er positivt ladet Natrium er bløttmakroNa(s) Natriummetallet er bløtt Kobber(II)sulfat er blått makroCuSO 4. 5H 2 OKrystallene av kobber(II)sulfat er blå

Kapittel 2 side 30 (Det kjemiske) Stoffbegrepet Et (kjemisk) stoff er alt i verden som har masse og opptar plass. Det kalles også materie. Et reint kjemisk stoff - kan beskrives med en bestemt kjemisk formel. - er enten et grunnstoff eller en kjemisk forbindelse. En blanding består av to eller flere reine kjemiske forbindelser

Kapittel 2 side 30 Stoffer på makronivå

Vivi Ringnes side 169 Modell og virkelighet Modeller brukes i naturfag for å beskrive og forklare sammenhenger i en komplisert virkelighet. Virkeligheten kan være et objekt, en prosess eller et system. Modeller er typiske trekk ved kjemien. De kommer inn på alle nivåer og blir mer og mer avanserte. Modeller er menneskelige oppfinnelser med noen grad av overensstemmelse mellom modell og fenomen.

Vivi Ringnes side 169 Hva er modeller? Modeller er nyttige fordi de lar noe nytt, ukjent eller komplisert bli vist med noe enklere og velkjent. Modeller er ofte forenklet. De beskriver enkelte forhold ved fenomenet, mens andre forhold kan bli direkte feil. Modellene blir ofte mer kompliserte på høyere nivåer hvor nye forbehold eller forutsetninger må legges inn i modellen.

Vivi Ringnes side 169 Modeller forts. En god modell fører til mye refleksjon om fenomenet. En modell som brukes i skolesammenheng må ikke inneholde ukjente fakta eller fakta i konflikt med det eleven vet. Det kan være lurt å bruke flere modeller for å beskrive fenomenet. Vi deler gjerne modellene inn i fem kategorier.

Vivi Ringnes side 169 Modellkategorier etter fysikerne 1. Skalare modeller. Forholdet mellom modell og objekt bevares ved relative forhold. For eksempel er en plastmodell av kroppens indre organer i et bestemt forhold til vår virkelige kropp. 1. Analoge modeller Analoge modeller brukes for å gjengi noen egenskaper av virkeligheten. Den sammenhengen i originalen vi ønsker å fokusere på må gjenspeiles i modellen. Analoge modeller vil derfor vise noen egenskaper riktig, mens andre egenskaper blir misvisende. (Det kan være nyttig å vise til de strukturene som ikke ivaretas av modellen)

Vivi Ringnes side 169 Modellkategorier etter fysikerne forts. 1. Matematiske modeller Samsvar mellom original og modell kan uttrykkes med en ligning. Uttrykket for likevektskonstanten for en generell likevektsreaksjon kan være et eksempel på dette. 1. Teoretiske modeller En teoretisk modell skal egne seg til å studere det diskuterte problemet. Ofte brukes uttrykk som som om det var eller hvis det var.

Vivi Ringnes side 169 Eksempler på modeller - Byggesett Kulepinnemodell brukes helst til å vise strukturene til enkle organiske og uorganiske molekyler Kalottmodellen viser formen på molekylet. Elektronprikkmodell Elektronskallmodell Elektronskymodell Molekylformel Strukturformel

Vivi Ringnes side 169 To kulepinnemodeller

Vivi Ringnes side 169 Kulepinnemodeller og elektronprikkmodeller

Vivi Ringnes side 169 Kalottmodeller av H 2 O, CO 2 og CH 4

Kapittel 2 side 30 Stoffer på mikronivå Mikronivå: Brukes for å forklare det vi ikke kan se, kjenne og ta på, dvs. atomer, molekyler og ioner

Kapittel 2 side 32 Grunnstoff / kjemisk forbindelse o Et grunnstoff (et element) består av én type atomer Eksempel: H (hydrogen), H 2 (hydrogengass), O 2 (oksygengass) o En kjemisk forbindelse består av to eller flere typer atomer Eksempel: H 2 O (vann)

Kapittel 2,3 Navn på grunnstoffer Alle har et atomsymbol + et navn Symbol: (samme i alle land): første bokstav i latinsk navn + eventuelt en bokstav til. Eksempel: H (hydrogen), He (helium), Hg (hydrargyrum)

Kapittel 2.1 side Aggregattilstander Angir stoffets form ved 20ºC og 1 atm trykk o Gass: (g), eks.: He (g) o Væske: (l), eks.: Hg (l) o Fast stoff: (s), eks.: Au (s) Internasjonale forkortelser: g: gas l: liquid s: solid

Kapittel 4.5 Periodesystemet

Kapittel 4.5 Stabil elektronfordeling Oktettregelen: o Åtte elektroner i det ytterste skallet er en stabil elektronfordeling, og gir et fullt ytterskall o Grunnstoffene prøver å oppnå dette ved å: → avgi elektroner → ta opp elektroner → dele elektroner med andre atomer

Kapittel 4.5 Periodesystemet o Ytter-elektronene (valenselektronene) i et grunnstoff bestemmer dets egenskaper og reaksjoner o Alle grunnstoffer i samme hovedgruppe har like mange valenselektroner o Det siste sifferet av nummeret på hovedgruppen, forteller hvor mange valenselektroner det er i atomet

Kapittel 4.5 Fordeling av elektroner

Elektroner i orbitalene s-orbital: 2 p-orbital: 6 d-orbital: 10 f-orbital: 14