09.08.2015informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

Etiske perspektiver på bruk av tvang
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etisk refleksjon – metoder og verktøy
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Den vanskelige samtalen
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Dialoggruppe™ Metode i reflekterende lytting. Dialoggruppe™ En metode med fokus på å lytte En metode for forståelse og likeverdighet En metode for åpenhet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Veiledningspedagogikk
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
ROS-analyse.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Hvordan skrive personlig logg?
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Verktøy for å kartlegge holdninger
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)

UTFORSKNINGSFASEN 1. Hvem er de berørte parter?

ETISK UTFORSKNING 2. Hva sier verdier og prinsipper jeg/vi er forpliktet av? - kommunens og tjenestens verdier, etiske retningslinjer, serviceerklæringer, profesjonsetiske retingslinjer - relevante lover, forskrifter - almennetikken, rettferdighet, ikke-skade- prinsippet, den gyldne regel

PERSONLIG UTFORSKNING 3. Hva består det etiske dilemmaet / problemet i ? (verdikonflikten)

UTFORSKNING AV HANDLINGSALTERNATIVER 5. Hvilke handlingsalternativer kan tenkes 6. Hvilke konsekvenser kan forventes (dersom det blir en rutine)

7. Hva er mine primære plikter, overfor hva og hvem? (evt. ny runde pkt. 3) 8. Hva slags organisasjon blir vi, og hva slags person blir jeg dersom vi velger dette (egenskaper og verdier)?

9. Alt tatt i betraktning; Hva bør gjøres, og hvorfor? 10. Hvordan bør saken gjennomføres og følges opp (inkludert reduksjon av evt. skadevirkninger) ?

ULIKE METODER 1.Gruppesamtale 2.Veilederstyrt samtale 3.Reflekterende team

AVSLUTNINGSFASEN Oppsummering

REFLEKSJONSKORT Danner grunnlag for refleksjon - Utgangspunkt for å finne liknende situasjoner i praksis

TIPS OM GODE NETTSIDER I ETIKKARBEIDET OmNSF/Etikk?p_dimension_id=17102&p_menu_id= er/etikk/ html