Et godt sted og være, leke og lære…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Relasjoner, tilknytning og psykisk helse
Relasjoner på ville veier Hvordan møte barn med tilknytningsvansker 22
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Tilknytning og tilknytningsvansker i barnehagen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Jesus elsker alle barna Alle barna på vår jord Rød og gul og hvit og svart Er det samme har han sagt Jesus elsker alle barna på vår jord.
Jesus – kilden til glede
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Danning – å skape seg selv
Oss & Dem ???.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
God barnehagekvalitet for de yngste barna
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Aggresjonsperspektivet
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Den autoritative lærerrollen
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
-om tilknytning og relasjonskompetanse
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Vi vil «være sammen»; for barna…
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Mindfulness - en nøkkel til livsmestring og psykisk helse Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
April på Pytten Tiden som gikk:
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Barnehagepolitisk offensiv
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Siste året i barnehagen
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Side
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Et godt sted og være, leke og lære… Et godt sted og være, leke og lære…. …fagkveld , om inkludering - ekskludering Svanaug Lunde, 15.01.-15

ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD TRYGGHETSSIRKELEN Jeg trenger at du støtter utforskningen min Barnets behov * se meg * pass på meg * hjelp meg * fryd deg samen med meg Trygg base ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD NÅR DET ER MULIG: følg barnets behov NÅR DET ER NØDVENDIG: ta styring Trygg havn Barnets behov * beskytt meg * trøst meg * vis godhet for meg * hjelp meg med å organisere følelsene mine Jeg trenger at du tar i mot meg når jeg søker deg © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999

Det autoritative perspektivet   MYE KONTROLLAKSE AUTORITÆR AUTORITATIV LITE RELASJONSAKSE MYE   FORSØMMENDE ETTERGIVENDE LITE (D. Baumrind,1991)

Relasjonsmodellen John Bradshaw * jeg ser, jeg hører * min opplevelse * “mad, sad, glad” * jeg vil, jeg trenger, jeg ønsker “One moment of true awareness can change the most stuck relationship” John Bradshaw BEVISSTHETS HJULET sanse tolke føle ville

Sosial kompetanse, de viktige ferdighetene Kjernekomponentene i sosial kompetanse: Evne til: Samarbeid Selvhevdelse = relasjonell kompetanse Empati = emosjonell kompetanse Selvkontroll Ansvarlighet = selvregulering Dette er en svært kompleks kompetanse! (Elliot & Gresham, 2002)

Hva velger vi å sette lyskasteren på? Vårt fokus blir barnas fokus Finn 5 feil eller “catch them in doing good” Rollemodell, hvilket forbilde vil jeg være Læring og medlæring

Finnes det mobbing i barnehagen? Intensjon eller ikke intensjon Er sinne og aggresjon det samme De to aggresjonsformene - reaktiv aggresjon - proaktiv aggresjon Hva kan vi gjøre? Case