Et godt sted og være, leke og lære… Et godt sted og være, leke og lære…. …fagkveld , om inkludering - ekskludering Svanaug Lunde, 15.01.-15
ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD TRYGGHETSSIRKELEN Jeg trenger at du støtter utforskningen min Barnets behov * se meg * pass på meg * hjelp meg * fryd deg samen med meg Trygg base ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD NÅR DET ER MULIG: følg barnets behov NÅR DET ER NØDVENDIG: ta styring Trygg havn Barnets behov * beskytt meg * trøst meg * vis godhet for meg * hjelp meg med å organisere følelsene mine Jeg trenger at du tar i mot meg når jeg søker deg © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999
Det autoritative perspektivet MYE KONTROLLAKSE AUTORITÆR AUTORITATIV LITE RELASJONSAKSE MYE FORSØMMENDE ETTERGIVENDE LITE (D. Baumrind,1991)
Relasjonsmodellen John Bradshaw * jeg ser, jeg hører * min opplevelse * “mad, sad, glad” * jeg vil, jeg trenger, jeg ønsker “One moment of true awareness can change the most stuck relationship” John Bradshaw BEVISSTHETS HJULET sanse tolke føle ville
Sosial kompetanse, de viktige ferdighetene Kjernekomponentene i sosial kompetanse: Evne til: Samarbeid Selvhevdelse = relasjonell kompetanse Empati = emosjonell kompetanse Selvkontroll Ansvarlighet = selvregulering Dette er en svært kompleks kompetanse! (Elliot & Gresham, 2002)
Hva velger vi å sette lyskasteren på? Vårt fokus blir barnas fokus Finn 5 feil eller “catch them in doing good” Rollemodell, hvilket forbilde vil jeg være Læring og medlæring
Finnes det mobbing i barnehagen? Intensjon eller ikke intensjon Er sinne og aggresjon det samme De to aggresjonsformene - reaktiv aggresjon - proaktiv aggresjon Hva kan vi gjøre? Case