PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter SiB, SiT og SiO Okt Faggruppe utvikler spørreskjema som bygger på tidligere undersøkelser i T og O.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Studieplanarbeid.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Examen Philosophicum ved Universitetet i Oslo
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Introduksjon til øving 3
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Personalmøte Bachelorprogrammet i pedagogikk i ny drakt.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Undervisnings- og vurderingsformer
Informasjonsmøte november 2016
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
AVSLUTNINGSSEMESTER BACHELOR
Studiebarometeret
Karin Helle og Gro Beate Vige
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Bienvenido.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN

I.STUDENTENES FORVENTNINGER TIL KURSET II.MÅL FOR KURSET (AVSLUTTENDE FORDYPNING I PEDAGOGIKK) Bidra til kritisk og integrerende refleksjon over bachelor- studiet Gi utdypet kunnskap om fagets teorigrunnlag Kvalifisere til å kunne fortolke, analysere og verdsette innhold og metode i pedagogisk forskning og profesjonskunnskap

III. INNHOLD Pensum (instituttbestemt forståelse av undervisning og danning) Supplerende tilnæringer  Sosiologisk  Komparativ læreplanfilosofi Selvvalgt  Relasjonen til semesteroppgaven  Avklaring av faglig motiv for å velge relevant stoff

IV. LÆRINGSORGANISERING Leseforberedelse Forelesningen Kollokvier Seminaret (grupper) Veiledning

V. EVALUERING/EKSAMEN Hvordan foregår eksamen? Kommunikasjonsteknisk eksamensforberedelse Kursevaluering

VI. FORVENTNINGER TIL STUDENTENE At pensum leses At det skrives systematisk At det er aktiv lytting under forelesningene At det er aktiv diskusjon om kursinnholdet i og utenfor undervisningen