Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Journalistikk som sosial konstruksjon Sigurd Allern, UiO.
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Eierskap, markedsorientering og nyhetsprioritering
A RBEIDSMILJØUNDERSØKELSE FOR NRKJ S J OURNALISTLAG U TFØRT AV S YNOVATE T EMA : A RBEIDSFORHOLD OG JOURNALISTIKK.
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Institutt for nordisk og mediefag
EPISK DIKTNING inkl novelle
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
Petroleumsjournalistikk på Helgeland
Roman- og novelleanalyse
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Introduksjonssenteret
1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
Læreplanen Historie Vg2.
Essay er en skriftlig sjanger.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Valgfag på Kastellet skole
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum
Undring Tro Viten.
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern.
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
Eierskap, markedsorientering og nyhetsprioritering Sigurd Allern Institutt for medier og kommunikasjon.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Medier, kulter og fans Forelesning 1: Introduksjon til temaet. Emneopplegg Mandag , Gunnar Sæbø.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Skrivepedagogikk POS som metode
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Analysere nyheter
Utskrift av presentasjonen:

Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007

”Cultural studies” Akademisk disiplin som kombinerer kommunikasjon, sosiologi, litterær teori, medieteori, filmstudier, kulturell antropologi, filosofi osv. Tekst og kontekst! Akademisk disiplin som kombinerer kommunikasjon, sosiologi, litterær teori, medieteori, filmstudier, kulturell antropologi, filosofi osv. Tekst og kontekst! Forholdet mellom kultur og makt. Publikums makt og avmakt. Forholdet mellom kultur og makt. Publikums makt og avmakt. Medietekster og tolkning. Encoding and decoding Medietekster og tolkning. Encoding and decoding Radikale, marxistiske og postmoderne varianter Radikale, marxistiske og postmoderne varianter Alan Sokals kritikk av postmoderne tøv (artikkelen i Social text) Alan Sokals kritikk av postmoderne tøv (artikkelen i Social text)

Et kritisk medieperspektiv Journalistikk som elite- og populærkultur med symboler, ritualer, konvensjoner, sjangrer og historier Journalistikk som elite- og populærkultur med symboler, ritualer, konvensjoner, sjangrer og historier Likheter og skiller mellom journalister og andre som produserer virkelighetsbilder og mening (poeter, forfattere og forleggere, filmfolk og politikere) Likheter og skiller mellom journalister og andre som produserer virkelighetsbilder og mening (poeter, forfattere og forleggere, filmfolk og politikere) Journalistikk som informasjon, mening og moralsk fortelling Journalistikk som informasjon, mening og moralsk fortelling Journalister som fortolkningsfellesskap Journalister som fortolkningsfellesskap

Journalistikk som sosial konstruksjon Objektivitetskravet Objektivitetskravet Balansekravet Balansekravet Speilmetaforene Speilmetaforene Kritikken av positivismen Kritikken av positivismen Kritikken av postmodernismen (den ekstreme konstruksjonismen Kritikken av postmodernismen (den ekstreme konstruksjonismen

Journalistikkens normsystemer Nyhetenes institusjonelle dominans Nyhetenes institusjonelle dominans Reportasjeprinsippet Reportasjeprinsippet Fakta, ”fakta”, symboler, mening og fiksjon Fakta, ”fakta”, symboler, mening og fiksjon God og dårlig journalistikk God og dårlig journalistikk Journalistikk versus public relations Journalistikk versus public relations

Etikkplakatenes historisitet Journalistikk og selvmord Journalistikk og selvmord Journalistikk og forsvarshemmeligheter Journalistikk og forsvarshemmeligheter Journalistikk og markedsføring/reklame Journalistikk og markedsføring/reklame

Journalistikk og identitetsbygging Journalistikk som nasjonsbygging Journalistikk som nasjonsbygging EU-journalistikk med nasjonale overtoner EU-journalistikk med nasjonale overtoner Lokalsamfunnets ”lim og lupe” Lokalsamfunnets ”lim og lupe” Sentrum og periferi i journalistikken Sentrum og periferi i journalistikken

Redaksjonell kultur Redaksjonelle konsepter og prioriteringer Redaksjonelle konsepter og prioriteringer Nyhetskriterier Nyhetskriterier Publikums- og markedsorientering Publikums- og markedsorientering ”Det sitter i veggene”. Tradisjoner. Slik gjør vi det her. ”Det sitter i veggene”. Tradisjoner. Slik gjør vi det her.

Journalistikkens mange former Avsløringsjournalistikken Avsløringsjournalistikken Informasjonsjournalistikken Informasjonsjournalistikken Debattjournalistikken Debattjournalistikken Underholdningsjournalistikken Underholdningsjournalistikken Hybridformene Hybridformene

Journalistikkens sjangrer Nyhetssjangrene Nyhetssjangrene Featuresjangrene Featuresjangrene Kommentarsjangrene Kommentarsjangrene Hybridsjangrene Hybridsjangrene Et historisk perspektiv: sjangerutvikling Et historisk perspektiv: sjangerutvikling

Nettmedienes nye verden Publisering uten deadline Publisering uten deadline Løpende tekstrevisjoner Løpende tekstrevisjoner Lenkenes muligheter (og markedets begrensninger) Lenkenes muligheter (og markedets begrensninger) Hva skjer i de redaksjonelle miljøene? Hva skjer i de redaksjonelle miljøene?

Journalistikkens maktformer ”Main stream” journalistikken ”Main stream” journalistikken Den alternative og opposisjonelle journalistikken Den alternative og opposisjonelle journalistikken Er ”borgerjournalistikk” journalistikk? Er ”borgerjournalistikk” journalistikk?

Journalistikkens nattsider Falske kilder Falske kilder PR-subsidier PR-subsidier Krigspropaganda Krigspropaganda Plagiat Plagiat Usynliggjøring og selvsensur Usynliggjøring og selvsensur

Journalistikkens oppgaver. Skillet mellom ideal og virkelighet Bør legge/legger stor vekt på følgende oppgaver Bør legge/legger stor vekt på følgende oppgaver Overvåke næringslivet Overvåke næringslivet Sette begivenheter inn i større sammenheng Sette begivenheter inn i større sammenheng Gi de som ikke har makt og myndighet en stemme Gi de som ikke har makt og myndighet en stemme Overvåke pol. myndigheter og offentlig forvaltning Overvåke pol. myndigheter og offentlig forvaltning Sette den politiske dagsordenen Sette den politiske dagsordenen Gi informasjon slik at ulike sider og syn på en sak kommer fram Gi informasjon slik at ulike sider og syn på en sak kommer fram BørLegger i dagSkille

Journalistikkens oppgaver. Skillet mellom ideal og virkelighet (2) Bør legge/legger stor vekt på følgende oppgaver Bør legge/legger stor vekt på følgende oppgaver Gi forbrukerinformasjon Gi forbrukerinformasjon Rapportere om det som berører folks liv/lokalsamfunn/nærmiljø Rapportere om det som berører folks liv/lokalsamfunn/nærmiljø Underholde publikum Underholde publikum Nyheter om artister, skuespillere og andre kjente personer Nyheter om artister, skuespillere og andre kjente personer BørLegger i dagSkille

Journalistikkens oppgaver. Skillet mellom ideal og virkelighet (3) Norske medier samlet, hvordan løses oppgaven med kritisk søkelys på egen makt og samfunnsrolle Norske medier samlet, hvordan løses oppgaven med kritisk søkelys på egen makt og samfunnsrolle Hvordan løser din egen redaksjon målsettingen om kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle? Hvordan løser din egen redaksjon målsettingen om kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle? M.godt/godt M.dårlig/dårlig

I hvilken grad opplever du på ulike områder en konflikt mellom journalistiske mål og manglende ressurser/tidspress? Prosent Journalistisk områdeSterk/en viss konflikt Journalistisk områdeSterk/en viss konflikt Reportasjearbeid i ulike miljøer65 Reportasjearbeid i ulike miljøer65 Godt og levende språk63 Godt og levende språk63 Kildekritisk evaluering før publisering62 Kildekritisk evaluering før publisering62 Rask nyhetsdekning62 Rask nyhetsdekning62 Allsidighet mht. journalistiske sjangrer59 Allsidighet mht. journalistiske sjangrer59 Rettskriving og korrektur58 Rettskriving og korrektur58 Nøyaktighet med faktaopplysninger47 Nøyaktighet med faktaopplysninger47 Balansen mellom seriøst og underholdningspreget stoff 37 Balansen mellom seriøst og underholdningspreget stoff 37