IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 6 Dato: Bearbeidet: Status: Aktørstatus:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Advertisements

Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Grunnlaget Opptak – INTUTVEINN Søknadsalternativer – 9627 – 9633 Kan eventuelt utvides dersom vi har enkelte institusjoner/avtaler som er mye brukt Avtaler.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Studieweb 3. april 2014 Utvekslingssidene på uio.no - oppsummering.
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
1 A3: Prosjektplan - overordnet Utkast til bearbeiding 20. oktober IHR-studier gruppe 1 Bakgrunn – valg av verdistrømMål – formål/suksesskriterier Studenter.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Prosjektopplegg-A3 for: Forhåndsgodkjenning Utkast til bearbeiding 13
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier Studieledere på HF 11. oktober 2011 – Jenny Nornes.
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 2 Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier Utsendelse til resursgruppens møte Leveranse i henhold til: PG - Milepæl 7 Dato: Bearbeidet: JN Status: Under.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Lokalopptak Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 4 Dato: Bearbeidet: Status: Mottatt.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
IHR – Studier Studentparlamentet 13. oktober 2011.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Administrasjonen ved IKOS, 27. april.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse Be arbeidsgruppelederne samle sammen tall: –Overordnede volumtall for de ulike feltene –Identifisere.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
Mottak og oppfølging av internasjonale studenter
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 10. oktober 2011 – Jenny Nornes.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
Mottak og oppfølging av internasjonale studenter Sigrid Bøe Elgsaas Koordinator for Mottaksteamet Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon Avdeling.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO En oppsummering av brukerbygging Student-IT for høsten 2002 Universitetet i Oslo.
Gratulerer med utvekslingsplass! Hva nå? Therese Gjessing – 2. mars 2016.
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Søknadsweb for utreisende
Beredskap for studenter: UiOs erfaringer og arbeidsmetoder
Rutiner for bruk av URKUND ved UiO
Internasjonalt år 2012 Svein Hullstein, Universitetsledelsens kontor
Presentasjon for Studiekomiteen
Rekruttering internasjonale studenter
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Prosjekt internasjonalisering
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Oppfølging STUA seminar i februar
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 6 Dato: Bearbeidet: Status: Aktørstatus:

Deltakere i arbeidsgruppa IHR Inn- og utreisende HF: Hanne Skramstad (leder) SIS: Kristine Stærfelt (dokumentarist) HF: Therese Gjessing SIS: Hanne-Gerd Nielsen JUS: Jens Peder Lomsdalen MN: Tine Benedicte Søreng SV: Tron Trondal UV: Mette Oftebro MED: Anne Westheim

Rapporteringsskjema IHR Plangruppe:Studier Status: Utkast sendt IHR-ekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Siste revisjon: Saksbehandler: JN

Aktører/roller (instanser) Universitetsstyret Universitetsdirektør Fakultetsdirektører Fagdirektører Koordineringsgruppe: IHR-studier Ledergruppe (kjerne): IHR-studier Plangruppeleder Plangruppe Arbeidsgruppe Referansegruppe: Administrative studieledere Ressurspersoner i STA, SV og UV R e s u l t a t l ø p Milepælsbeskrivelse Planlagt ferdig dato Mile- pælnr Milepælen er oppnådd : OK 1 Når personer til arbeidsgruppen/ledere er forespurt og har takket ja OK 2 Når mandat er godkjent i universitetsstyret OK 3 Første heldagsworkshop er holdt OK 4 Oppstartsseminar er gjennomført OK 5 Kartlegging/beskrivelse av dagens praksis er ferdig Leveranse sendt til Plangruppe Halvdagsworkshop gjennomført (1) Halvdagsworkshop gjennomført (2) Halvdagsworkshop gjennomført (3) Når innspill er hentet inn fra studieledernettverk Halvdagsworkshop gjennomført (4) Halvdagsworkshop gjennomført (5) Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverket ved UiO, 12. april? Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverk/studiekoordinatorer SV Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverk/programkonsulenter HF, 16.april? Kontrollworkshop gjennomført med studieledere HF, 19. april? Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverk/studiekoordinatorer MATNAT Kontrollworkshop gjennomført med FS-gruppe: Utdanningsplan - UTV, søknadsweb Kontrollworkshop gjennomført med studieinfonettverk/Knutepunktet Møter med nedsatte arbeidsgrupper relatert til internasjonaliseringåret gjennomført: Rekruttering, Pilotprosjekt ny søknadsweb for innreisende studenter Møte med nordiske partnere i København er gjennomført, mars eller april Redesign klart Arbeidsgruppas notat overlevert SMP Prosjektnavn : IHR-studier - Studentutveksling Prosjektleder : Jenny Nornes Sist endret dato:

Inn- og utreisende: avgrensning Utvekslingsprogrammene med størst volum: Bilaterale, Erasmus, Nordplus Se mandat IHR-studier V-2012 for utfyllende informasjon

Utreisende utvekslingsstudenter År: Antall studenter: Innreisende utvekslingsstudenter År: Antall studenter:

DBH: UTREISENDE STUDENTER Utreisende utvekslingsstudenter fordelt på utvekslingsprogrammer

DBH: INNREISENDE STUDENTER Innreisende utvekslingsstudenter fordelt på utvekslingsprogram

UTVEKSLINGSPROGRAMMER UtvekslingsavtaletypeTotal antall ved UiO Bilateral203 Erasmus540 Nordplus/Nordlys196 UiO-avtaler57

UTVEKSLINGSPROGRAMMER Antall avtaler sentralt/fakultet/institutt MF OD JF TF HF SV MN UV UiO (sentralt) Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet66 Institutt14 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet89 Institutt4 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet19 Institutt0 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet21 Institutt0 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet47 Institutt299 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet24 Institutt15 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet29 Institutt136 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet38 Institutt113 Sted/avtaleeierAntall avtaler UiO147

Avtaleforvaltning Aktører: Sentralt (SIS), fakultet, institutt, studieprogram Inngåelse/initiativ til avtale Initiativ på alle 3 nivåer. Kan være internt eller eksternt Kartlegge relevans og kvalitet Strategisk samarbeid Beslutningsnivå?AvtaleforhandlingErasmus/NordplusBilateral Hvor skal spisskompetansen på forhandling og inngåelse sitte? Avtaleeiers ansvar og arbeidsoppgaver Uklart rolleansvar. Hvem gjør hva videre i arbeidsprosessene?

Utreisende Aktører: Avtaleeier, sentralt (SIS), fakultet, institutt, studieprogram Informasjon Veiledning: hvem gjør hva av aktørene? Messer, informasjonsmøter, nettsider, skranke/e- post/telefon Opptak Klargjøring av Søknadsweb SøknadsbehandlingVeiledning Emnevalg, innpassing, praktiske spørsmål Veiledning: hvem gjør hva av aktørene? Godkjenning Informasjon og skjemaer Veiledning: hvem gjør hva aktørene? IHR-gruppe godkjenning: notat på høring Oppfølging Beredskap, kontakt med studenter og partnere, rapporter Veiledning: hvem gjør hva av aktørene?

Innreisende Aktører: Avtaleeier, sentralt (SIS), fakultet, institutt, emneleverandør Informasjon E-post til partnere og studenter, fact sheet, nettsider Hvem gjør hva av aktørene? OpptakNominasjon Søknadsbehandling: oppretting, S- nummer, registrering FS Kontakt og oppfølging av student (og partner) Hvem gjør hva av aktørene? Emneavklaring Tilbud på engelsk Kvalitetssikring av engelske emnebeskrivelser UTV: røkting av utv- programmer, utdanningsplan, Studentweb, registrering av emner i FS Hvem har ansvar for hva? Mottak Opptakspakker og informasjon til studenter Hvor slutter opptak og hvor begynner mottak? OppfølgingBeredskap Veiledning: hvem gjør hva?

Prioriterte områder utreisende: Avtaleforvaltning Informasjon: web, veiledning, intern og ekstern kommunikasjon Søknadsweb og rutiner for opptak: mer automatisering Arbeidsfordeling mellom alle aktører på feltet: roller og ansvar

Prioriterte områder innreisende: Avtaleforvaltning Informasjon: web, veiledning, intern og ekstern kommunikasjon Opptak: Elektronisk nominasjon og utvikling av Søknadsweb for innreisende Emneavklaring: tilbud på engelsk, UTV- programmer/utdanningsplan/Studentweb/FS Arbeidsfordeling mellom alle aktører på feltet: roller og ansvar

Kartlegging avtaleforvaltning (9 prosesstrinn) Initiativ til avtaleinngåelse (alle nivåer) Kartlegging av kvalitet og relevans (fak) Kartlegging kvalitet og relevans (inst) Avtaleinngåelse Kvalitetssikring og klargjøring av avtale (SIS) Registrering og arkiv Registrering (SIS) Klargjøring av avtaleweb (SIS) Avtaleweb fakultet og institutt Intern UiO-informasjon om avtaler

Kartlegging utreisende (13 prosesstrinn) Informasjon til studenter (SIS) Informasjon til studenter (avtaleeier) Klargjøre Søknadsweb (SIS) Klargjøre Søknadsweb (avtaleeier/fak.koord.) Mottak av kvitteringsark og dokumentasjon (avtaleeier) Behandling av søknader (avtaleeier) Forberede søknad til partner (avtaleeier) Forhåndsgodkje nning (fakultet) Oppfølging partner og student (avtaleeier) Beredskap (avtaleeier) Oppfølging underveis (avtaleeier) Endelig godkjening (fakultet) Oppfølging etter oppholdet (?) Tidsestimering Total gjennomstrømningstid: Aktiv tid: Identifisert sløsing:

Kartlegging innreisende (23 prosesstrinn) Forberede opptak (SIS) Info til partnere om nominasjonsprosess (avtaleeier) Info til studenter om utveksling (avtaleeier) Motta nominasjon fra partner Opprette person/student (SIS) Samordna opptak genererer S-nummer ADA laster inn S-nummer i FS Emneavklaring (avtaleeier) Kontaktpunkt emneleverandør Emneavklaring hos emneleverandør Avtaleeier mottar svar angående emner Beslutning sendes student/partner (avtaleeier) Registrere FS: utvekslingsmodu l (avtaleeier) Produsere opptaksbrev (SIS) Bestille studierett fra ADA (SIS) Mottaksgruppe SIS sender ut opptakspakker (SIS) Oppfølging student før ankomst (avtaleeier + SIS mottak) Klargjøre UTV- emner (emneleverandør) Motta og gi beskjed til sentrale FS-folk om UTV-koder på emner (fak) Veilede student om emner (avtaleeier og emneleverandør) Manuell registrering av emner i FS (emneleverandør) Emner og semesterregistre ringshjelp (alle nivåer) Tidsestimering Total gjennomstrømningstid: Aktiv tid: Identifisert sløsing:

Kategorier vi ikke ser nærmere på Inn- og utreisende på hele graderGjestestudenter Kvotestudenter Studenter på andre programmer (USAC, fulbright, EEA-programmer m.fl.) Opptak til fellesgrader: Rutiner for opptak av studenter som kommer til UiO via en fellesgrad er under utarbeiding. Mottaksapparatet for internasjonale studenter

”Quick-wins” UtfordringLøsning Utreisende: Godkjenning tar tidEgen IHR-gruppe: Notat på høring Opplysningsskjema for utreisende (beredskap) på papir Nettskjema er under utarbeidelse Informasjon til innreisende studenterRekrutteringsgruppe nedsatt