Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskapssenteret Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
2 God kunnskap bidrar til gode helsetjenester
Helsetjenesten drukner i forskningskunnskap > medisinske, vitenskapelige tidsskrifter Antallet øker med 3,5 % årlig 1,5 millioner artikler/år PubMed omfatter > 20 millioner artikler 4 Elektroniske medier gjør tilgangen mye enklere enn før
Det finnes enkeltstudier som kan brukes som argumenter for nesten hva som helst
Oppsummeringer behøves fordi: ingen klarer å holde oversikt over alle forskningsresultater de gir et samlet bilde av kunnskapen de gir oss tryggere kunnskap det er åpenhet om metoden effekten av tiltak kan vurderes (samlet effektestimat) kvaliteten av dokumentasjonen kan graderes de avdekker kunnskapshull de viser vei for videre forskning
Systematisk oversikt Sammenstilling av resultater fra flere studier Alle relevante enkeltstudier Resultater som kan sammenlignes
July 29, Systematiske oversikter, metaanalyser og medisinske metodevurderinger
Operasjonsroboter – kunnskapsbasert helsetjeneste eller «toys for boys»? Foto: Per Marius Didriksen, OUS
Kunnskapsgrunnlaget 7/29/
Robotassistert operasjon versus åpen eller tradisjonell laparoskopisk prostatektomi Ingen forskjell i kreftkontroll Noe mindre inkontinens og impotens sml med åpen kirurgi, men ikke med laparoskopi Vesentlig lenger operasjonstid Vesentlig høyere kostnader –Dyrere engangsutstyr –Høye investeringskostnader –Færre operasjoner pr stue 7/29/
Drivkreftene bak innføringen av operasjonsroboter Ved å anskaffe roboter har helseforetakene hatt til hensikt å stimulere, rekruttere og utvikle egne fagmiljøer imøtekomme ønsker fra pasienter og sørge for at pasienter velger å la seg behandle på sitt eget sykehus sikre prestisje og posisjonering ivareta og styrke et godt omdømme i lokalmiljøet gjennomføre ønskede organisasjonsendringer ta vare på en finansieringsmulighet når det har blitt donert private penger 7/29/
Kunnskapsoppsummeringer og systematisk introduksjon av nye metoder
Hensikten med systemet Metodevurderinger skal forutgå innføring av nye metoder i spesialisthelsetjenesten for å: –Fremskaffe et godt beslutningsgrunnlag ved innføring –Gi pasienter og helsepersonell økt trygghet: –Effektive og trygge metoder –Gi økt forutsigbarhet og transparens Hva menes med en metode? Ethvert tiltak i helsetjenesten f. eks medisinsk utstyr, legemidler, prosedyrer, organisatoriske endringer
Metodevurderinger av medisinsk utstyr UTFORDRINGER* Dokumentasjonen har ofte lav kvalitet –Sjelden RCT, i mange tilfeller bare pasientserier Generalisering fra en spesiell setting kan være utfordrende «Læringskurven» –Utfallsmål i studier kan avhenge av utførerens erfaring med det aktuelle utstyret De fleste HTA- organisasjoner benytter samme metodologi for vurdering av medisinsk utstyr som for andre metoder * –Pasientene vil forvente at en metode er effektiv og trygg uavhengig av om metoden er medisinsk utstyr, legemiddel eller komplekst tiltak * Review of International HTA activites on medical devices, MEDTECHTA, Dec 2013
Pågående og planlagte oppsummeringer Effekt av –behandling for overvekt og fedme hos barn og unge –tiltak for å forebygge selvskading og selvmord –tiltak for å unngå overbehandling i livets sluttfase –kommunale koordinatorstillinger for kreft –tiltak i pasientsikkerhetsprogrammet –tiltak innen demensområdet
Kunnskapssenterets oppgaver Følge bruken av kunnskap –Pasientsikkerhet –Meldeordningen Formidle kunnskap –Helsebiblioteket Oppsummere kunnskap –Systematiske oversikter –Metodevurderinger
Visjonen Gratis og lik tilgang til sentrale informasjonsressurser for helsepersonell og studenter gjennom et elektronisk bibliotektilbud
July 29,
Kunnskapssenterets oppgaver Følge bruken av kunnskap –Pasientsikkerhet –Meldeordningen Formidle kunnskap –Helsebiblioteket Oppsummere kunnskap –Systematiske oversikter –Metodevurderinger
Pasienterfaringer med sykehus i 2011 og 2012 Nasjonale gjennomsnittsresultater på pasienterfaringsindikatorer, skala der 100 er best
Commonwealth Fund International Health Policy Surveys - årlige undersøkelser i 11 land –2009: Allmennleger/fastleger –2010: Generell befolkning –2011: Utvalgte grupper –2012: Allmennleger/fastleger –2013: Generell befolkning 31
Kvalitetsindikatorer for sykehus Overlevelse 30 dager etter innleggelse for: –hjerteinfarkt –hoftebrudd –hjerneslag –totaldødelighet –reinnleggelser
Resultater i sykehus med avvikende resultater for 2012
Å bedre pasientsikkerheten Avklare årsaker til uønskede hendelser for å forebygge at tilsvarende skjer igjen Lærings- og forbedringsperspektiv – avdekke risiko, fokus på system Formålet med meldeplikten Ny §3-3 første ledd i spesialisthelsetjenesteloven
Med hendelse som førte til betydelig skade menes hendelse … som førte til død der livreddende behandlingstiltak var nødvendig som førte til mén som varte eller sannsynligvis vil vare mer enn 2 uker som førte til forlenget eller uventet opphold i intensiv-, overvåknings- eller akuttavdeling som førte til uventet forlenget sykehusopphold som førte til behov for ekstra behandling, rehabilitering eller lignende som førte til annen skade som vurderes som betydelig
Med hendelse som førte til betydelig skade menes hendelse … som førte til død der livreddende behandlingstiltak var nødvendig som førte til mén som varte eller sannsynligvis vil vare mer enn 2 uker som førte til forlenget eller uventet opphold i intensiv-, overvåknings- eller akuttavdeling som førte til uventet forlenget sykehusopphold som førte til behov for ekstra behandling, rehabilitering eller lignende som førte til annen skade som vurderes som betydelig De samme kriteriene legges til grunn for hendelser som kunne ha ført til betydelig skade
Mottatt meldinger ( – )
Alvorlighetsgrad for skade på pasient* Skade på pasientAntall Ingen3281 Mild2323 Moderat1554 Betydelig894 Død471 Totalt8523 *Blant meldinger som er klassifisert mht alvorlighetsgrad Skade på pasient – prosentvis fordeling
Hendelsestyper – fordeling per
Medisinsk utstyr, n=587
Kunnskaps- anvendelse
Redusere pasientskade ved hjelp av tiltakspakker for utvalgte innsatsområder Skal gi varige forbedringer ved å styrke forbedringskompetansen i helsetjenesten
7/29/
45 God kunnskap bidrar til gode helsetjenester
Følg oss via nyhetsbrev, Facebook eller Twitter