Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskapssenteret Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Presentasjon av utfordringsbildet i Helse Nord-Trøndelag HF Kvalitet Respekt Trygghet Aud-Mai Sandberg, Personalsjef 21.oktober 2011 I og med.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Aust-Agder og Vest-Agder
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva slags kunnskap trenger vi
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Prosjektleder Johannes Bergsåker-Aspøy
Tiltak 4: Indikasjoner Av Line Hurup Thomsen, fagutviklingssykepleier, Eiganes hjemmebaserte tjenester.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Bakgrunn Varierende eller manglende praksis for vurdering av metoder ved innføring eller utfasing i spesialisthelsetjenesten Ulike beslutningsprosesser.
Håndtering av avviksmeldinger
Jordmordagene Meldeordningen for uønskede pasienthendelser Anne Karin Lindahl, avdelingsdirektør og leder Nasjonal enhet for pasientsikkerhet.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
v/seniorrådgiver Asbjørn Haugsbø
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskap og Kunnskapssenteret RHF Topplederprogram 28 januar 2014 Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Retningslinjer for klinisk praksis
Velferdsteknologi.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Norsk kongress i geriatri
Irene W. Langengen
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
WP10 og WP11 C3 – Centre for Connected Care
GTT Resultater Lovisenberg Diakonale Sykehus
Kvalitet i et moderne sykehus
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Seksjon for primærhelsetjenesten
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskapssenteret Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.

2 God kunnskap bidrar til gode helsetjenester

Helsetjenesten drukner i forskningskunnskap  > medisinske, vitenskapelige tidsskrifter  Antallet øker med 3,5 % årlig  1,5 millioner artikler/år  PubMed omfatter > 20 millioner artikler 4  Elektroniske medier gjør tilgangen mye enklere enn før

Det finnes enkeltstudier som kan brukes som argumenter for nesten hva som helst

Oppsummeringer behøves fordi:  ingen klarer å holde oversikt over alle forskningsresultater  de gir et samlet bilde av kunnskapen  de gir oss tryggere kunnskap  det er åpenhet om metoden  effekten av tiltak kan vurderes (samlet effektestimat)  kvaliteten av dokumentasjonen kan graderes  de avdekker kunnskapshull  de viser vei for videre forskning

Systematisk oversikt Sammenstilling av resultater fra flere studier Alle relevante enkeltstudier Resultater som kan sammenlignes

July 29, Systematiske oversikter, metaanalyser og medisinske metodevurderinger

Operasjonsroboter – kunnskapsbasert helsetjeneste eller «toys for boys»? Foto: Per Marius Didriksen, OUS

Kunnskapsgrunnlaget 7/29/

Robotassistert operasjon versus åpen eller tradisjonell laparoskopisk prostatektomi  Ingen forskjell i kreftkontroll  Noe mindre inkontinens og impotens sml med åpen kirurgi, men ikke med laparoskopi  Vesentlig lenger operasjonstid  Vesentlig høyere kostnader –Dyrere engangsutstyr –Høye investeringskostnader –Færre operasjoner pr stue 7/29/

Drivkreftene bak innføringen av operasjonsroboter Ved å anskaffe roboter har helseforetakene hatt til hensikt å  stimulere, rekruttere og utvikle egne fagmiljøer  imøtekomme ønsker fra pasienter og sørge for at pasienter velger å la seg behandle på sitt eget sykehus  sikre prestisje og posisjonering  ivareta og styrke et godt omdømme i lokalmiljøet  gjennomføre ønskede organisasjonsendringer  ta vare på en finansieringsmulighet når det har blitt donert private penger 7/29/

Kunnskapsoppsummeringer og systematisk introduksjon av nye metoder

Hensikten med systemet Metodevurderinger skal forutgå innføring av nye metoder i spesialisthelsetjenesten for å: –Fremskaffe et godt beslutningsgrunnlag ved innføring –Gi pasienter og helsepersonell økt trygghet: –Effektive og trygge metoder –Gi økt forutsigbarhet og transparens Hva menes med en metode? Ethvert tiltak i helsetjenesten f. eks medisinsk utstyr, legemidler, prosedyrer, organisatoriske endringer

Metodevurderinger av medisinsk utstyr UTFORDRINGER*  Dokumentasjonen har ofte lav kvalitet –Sjelden RCT, i mange tilfeller bare pasientserier  Generalisering fra en spesiell setting kan være utfordrende  «Læringskurven» –Utfallsmål i studier kan avhenge av utførerens erfaring med det aktuelle utstyret  De fleste HTA- organisasjoner benytter samme metodologi for vurdering av medisinsk utstyr som for andre metoder * –Pasientene vil forvente at en metode er effektiv og trygg uavhengig av om metoden er medisinsk utstyr, legemiddel eller komplekst tiltak * Review of International HTA activites on medical devices, MEDTECHTA, Dec 2013

Pågående og planlagte oppsummeringer  Effekt av –behandling for overvekt og fedme hos barn og unge –tiltak for å forebygge selvskading og selvmord –tiltak for å unngå overbehandling i livets sluttfase –kommunale koordinatorstillinger for kreft –tiltak i pasientsikkerhetsprogrammet –tiltak innen demensområdet

Kunnskapssenterets oppgaver  Følge bruken av kunnskap –Pasientsikkerhet –Meldeordningen  Formidle kunnskap –Helsebiblioteket  Oppsummere kunnskap –Systematiske oversikter –Metodevurderinger

Visjonen Gratis og lik tilgang til sentrale informasjonsressurser for helsepersonell og studenter gjennom et elektronisk bibliotektilbud

July 29,

Kunnskapssenterets oppgaver  Følge bruken av kunnskap –Pasientsikkerhet –Meldeordningen  Formidle kunnskap –Helsebiblioteket  Oppsummere kunnskap –Systematiske oversikter –Metodevurderinger

Pasienterfaringer med sykehus i 2011 og 2012 Nasjonale gjennomsnittsresultater på pasienterfaringsindikatorer, skala der 100 er best

Commonwealth Fund International Health Policy Surveys - årlige undersøkelser i 11 land –2009: Allmennleger/fastleger –2010: Generell befolkning –2011: Utvalgte grupper –2012: Allmennleger/fastleger –2013: Generell befolkning 31

Kvalitetsindikatorer for sykehus  Overlevelse 30 dager etter innleggelse for: –hjerteinfarkt –hoftebrudd –hjerneslag –totaldødelighet –reinnleggelser

Resultater i sykehus med avvikende resultater for 2012

 Å bedre pasientsikkerheten  Avklare årsaker til uønskede hendelser for å forebygge at tilsvarende skjer igjen  Lærings- og forbedringsperspektiv – avdekke risiko, fokus på system Formålet med meldeplikten Ny §3-3 første ledd i spesialisthelsetjenesteloven

Med hendelse som førte til betydelig skade menes hendelse …  som førte til død  der livreddende behandlingstiltak var nødvendig  som førte til mén som varte eller sannsynligvis vil vare mer enn 2 uker  som førte til forlenget eller uventet opphold i intensiv-, overvåknings- eller akuttavdeling  som førte til uventet forlenget sykehusopphold  som førte til behov for ekstra behandling, rehabilitering eller lignende  som førte til annen skade som vurderes som betydelig

Med hendelse som førte til betydelig skade menes hendelse …  som førte til død  der livreddende behandlingstiltak var nødvendig  som førte til mén som varte eller sannsynligvis vil vare mer enn 2 uker  som førte til forlenget eller uventet opphold i intensiv-, overvåknings- eller akuttavdeling  som førte til uventet forlenget sykehusopphold  som førte til behov for ekstra behandling, rehabilitering eller lignende  som førte til annen skade som vurderes som betydelig De samme kriteriene legges til grunn for hendelser som kunne ha ført til betydelig skade

Mottatt meldinger ( – )

Alvorlighetsgrad for skade på pasient* Skade på pasientAntall Ingen3281 Mild2323 Moderat1554 Betydelig894 Død471 Totalt8523 *Blant meldinger som er klassifisert mht alvorlighetsgrad Skade på pasient – prosentvis fordeling

Hendelsestyper – fordeling per

Medisinsk utstyr, n=587

Kunnskaps- anvendelse

Redusere pasientskade ved hjelp av tiltakspakker for utvalgte innsatsområder Skal gi varige forbedringer ved å styrke forbedringskompetansen i helsetjenesten

7/29/

45 God kunnskap bidrar til gode helsetjenester

Følg oss via nyhetsbrev, Facebook eller Twitter