Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tor Selstad Hvor bør grensene gå? Om regioninndeling etter st.meld. nr. 12 Høringsmøte Hordaland fylkeskommune 23. mars 2007 Innhold: 1. Målsettingene.
Advertisements

Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Forvaltningsreform 2010 Høringsnotat februar 2008 Fylkesting 12. mars 2008 Fylkesordfører Audun Tron.
Per Rune Henriksen 23. Mars 2007 Regionale fortrinn – regional framtid.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
12K strategiseminar april Langesund Nye regioner - nye muligheter? Dialog i grupper.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regional transportplan Agder
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Forvaltningsreformen, med hovedvekt på mellomnivået og med ståsted i regionen Innlandet Et knippe med plansjer fra Aksel Hagen, dels stjålet fra HFK/OFK.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
OPPGAVEOVERFØRING TIL FYLKESKOMMUNEN -BETYDNING FOR KOMMUNENE Hilde Jenssen Stabssjef Fylkesrådsleders kontor.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regionale forskningsfond
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
PRIORITERTE VIRKEMIDLER PÅ KORT SIKT Posten for undervisning, diakoni og kirkemusikk justeres i revidert nasjonalbudsjett opp med 50 millioner. Innlemme.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Hvor kommer pengene fra? Finansieringsmodeller
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltningsreformen Hva mener KS?

DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet

Meningsdokumenter fra KS Landsstyre sitt vedtak om regioner 3. mars 2005 (Fylkesordførerne sin premiss- og oppgaverapport) Landsstyre sitt vedtak om regioner 23. mai 2006

Nye sterke folkestyrte regioner KS Landsstyre: Sterke folkestyrte regioner skal styrke demokratiet, og sikre at oppgaver legges til lavest mulige effektive forvaltningsnivå. Sterke folkestyrte regioner skal modernisere, forenkle og samordne. Sterke folkestyrte regioner skal skape verdier og sikre velferden. Ivareta nasjonale mål og rettssikkerhet.

Hva mener kommunesektoren? KS Landsstyre Regionen: et fullverdig og selvstendig politisk forvaltningsnivå Klart definert ansvar og myndighet for de oppgaver som er viktige for den regionale utviklingen. Ansvar for samordningen av egne oppgaver med kommunenes og statens virksomhet i regionale partnerskap. Initiativrett på alle områder som er viktige for den regionale utviklingen. Grunnprinsipp: Direkte valg til regionting.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Samferdsel Regionene får ansvar for 2/3 av riksvegene. Overføring av Statens vegvesen sin fagadministrasjon skal utredes. Komiteflertallet tilføyer samordningsansvar for jernbane og ekspressbusser. Samferdsel Regionene får ansvar for 2/3 av riksvegene. Overføring av Statens vegvesen sin fagadministrasjon skal utredes. Komiteflertallet tilføyer samordningsansvar for jernbane og ekspressbusser. KS mener: Full overføring av Statens vegvesens regionkontor. Oppgaver og ansvar ligger likevel nær opp til KS sitt vedtak.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Næringsutvikling og innovasjon Delt eierskap av Innovasjon Norge. Komiteflertallet ber om at Innovasjon Norges totale oppgaveportefølje gjennomgås med sikte på overføring av oppgaver og ansvar til regionkontorene. Næringsutvikling og innovasjon Delt eierskap av Innovasjon Norge. Komiteflertallet ber om at Innovasjon Norges totale oppgaveportefølje gjennomgås med sikte på overføring av oppgaver og ansvar til regionkontorene. KS mener: Full overføring av Innovasjon Norges distriktskontorer. Innenfor en modell med delt eierskap, er flertallets påpekning av ytterligere styrking av regionens arbeidet med næringsutvikling et skritt i riktig retning.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Planlegging Regional planstrategi med juridisk bindende bestemmelser. Regjeringen vil vurdere om offentlige ressurser bedre kan kobles til regionale planer. Komiteflertallet sier at planstrategien bl.a. skal omhandle samordning av transportmønstre og en regional miljø- og klimastrategier. Planlegging Regional planstrategi med juridisk bindende bestemmelser. Regjeringen vil vurdere om offentlige ressurser bedre kan kobles til regionale planer. Komiteflertallet sier at planstrategien bl.a. skal omhandle samordning av transportmønstre og en regional miljø- og klimastrategier. KS mener at regionene alene må ha ansvaret for å avgjøre innsigelser til kommunale planer, men ellers bra.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Miljøvern Oppgaver som i dag tilligger fylkesmannen på miljøområdet utenom tilsyn, klage, lovlighetskontroll og innsigelse, og veiledning knyttet til dette, skal overføres til regionene. Regjeringen har varslet full gjennomgang av miljøområdet. Komiteflertallet understreker at regionene skal ha ansvaret for oppgaver som krever utøvelse av politisk skjønn. Miljøvern Oppgaver som i dag tilligger fylkesmannen på miljøområdet utenom tilsyn, klage, lovlighetskontroll og innsigelse, og veiledning knyttet til dette, skal overføres til regionene. Regjeringen har varslet full gjennomgang av miljøområdet. Komiteflertallet understreker at regionene skal ha ansvaret for oppgaver som krever utøvelse av politisk skjønn. KS mener staten regionalt kun skal ha ansvaret for lovlighetskontroll og tilsyn. Regionene bør ha ansvar for klagesaksbehandling og innsigelse. Komiteflertallet går litt lengre enn Regjeringen, men ikke så langt som KS.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Landbruk Oppgaver som i dag tilligger fylkesmannen på landbruksområdet utenom tilsyn, klage, lovlighetskontroll og innsigelse, og veiledning knyttet til dette, skal overføres til regionene. Komiteflertallet understreker at regionene skal ha ansvaret for oppgaver som krever utøvelse av politisk skjønn. Komiteflertallet ber om at fylkesandbruksstyrene opprettholdes til Landbruk Oppgaver som i dag tilligger fylkesmannen på landbruksområdet utenom tilsyn, klage, lovlighetskontroll og innsigelse, og veiledning knyttet til dette, skal overføres til regionene. Komiteflertallet understreker at regionene skal ha ansvaret for oppgaver som krever utøvelse av politisk skjønn. Komiteflertallet ber om at fylkesandbruksstyrene opprettholdes til KS mener staten regionalt kun skal ha ansvaret for lovlighetskontroll og tilsyn. Regionene bør ha ansvar for klagesaksbehandling og innsigelse. Komiteflertallet går litt lengre enn Regjeringen, men ikke så langt som KS.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Marin sektor Regionen får overført myndighet fra Fiskeridirektoratet. Ansvar for forvaltningsplaner for tang og tare mv. Komiteflertallet viser til at Regjeringen i følge Soria Moria-erklæringen vil vurdere hvorvidt konsesjonsavgiften skal tilfalle kommuner som stiller arealer til disposisjon for nye konsesjoner. Marin sektor Regionen får overført myndighet fra Fiskeridirektoratet. Ansvar for forvaltningsplaner for tang og tare mv. Komiteflertallet viser til at Regjeringen i følge Soria Moria-erklæringen vil vurdere hvorvidt konsesjonsavgiften skal tilfalle kommuner som stiller arealer til disposisjon for nye konsesjoner. At konsesjonsavgiften skal tilfalle kommuner som stiller arealer til disposisjon er tråd med tidligere KS vedtak.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Kultur og idrett Regjeringen foreslo få oppgaver på dette feltet. Bibliotekfeltet skal vurderes i egen melding. Komiteflertallet gir regionene ansvaret forvaltning av spillemidlene til kulturbygg og til lokale og regionale idrettsanlegg, samt alle midler til regionale og lokale bygg og anlegg som fordeles av Kirke- og kulturdepartementet. I tillegg får regionene styrerepresentasjon og utnevnelse av styreledere i kulturinstitusjonene.Det blir full gjennomgang av scenekunstfeltet. Kultur og idrett Regjeringen foreslo få oppgaver på dette feltet. Bibliotekfeltet skal vurderes i egen melding. Komiteflertallet gir regionene ansvaret forvaltning av spillemidlene til kulturbygg og til lokale og regionale idrettsanlegg, samt alle midler til regionale og lokale bygg og anlegg som fordeles av Kirke- og kulturdepartementet. I tillegg får regionene styrerepresentasjon og utnevnelse av styreledere i kulturinstitusjonene.Det blir full gjennomgang av scenekunstfeltet. KS mener dette er bra, men fortsatt vil staten og Norsk kulturråd forvalte virkemidler av regional karakter. Ytterligere oppgaver på kulturområdet bør overføres.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Fagskoler Regjeringen foreslår å overføre ansvar for drift og finansiering av fagskoleutdanningen til regionene. Komiteflertallet bemerker at finansieringen av fagskolene må gjennomgås i forbindelse med en slik overføring. Fagskoler Regjeringen foreslår å overføre ansvar for drift og finansiering av fagskoleutdanningen til regionene. Komiteflertallet bemerker at finansieringen av fagskolene må gjennomgås i forbindelse med en slik overføring. Dette er i tråd med anbefalinger fra KS.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Høgskoler og universiteter Komiteflertallet ber om at det etableres forpliktende konsultasjonsordninger mellom de statlige høgskolene og regionene. Komiteflertallet går inn for at regionene bør oppnevne to av de eksterne representantene til høgskolestyrene. Høgskoler og universiteter Komiteflertallet ber om at det etableres forpliktende konsultasjonsordninger mellom de statlige høgskolene og regionene. Komiteflertallet går inn for at regionene bør oppnevne to av de eksterne representantene til høgskolestyrene. KS mener at regionene må få et sterkere ansvar for universiteter og høgskolers undervisningstilbud og forskning gjennom økonomisk bestilleransvar. Komiteflertallets merknader er et skritt i riktig retning.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Regionale forskningsinstitutter og FoU Det opprettes regionale forskningsfond som supplerer de nasjonale FoU-virkemidlene. Komiteflertallet går inn for at regionene gis flertallet i styret, samt styreleder. Regjeringen foreslo at ansvaret for grunnbevilgningen til de regionale forskningsinstituttene overføres til regionene. Komiteflertallet går i mot dette, med den begrunnelse at dette vil bryte med den enhetlige modellen for basisfinansiering av instituttsektoren. Regionale forskningsinstitutter og FoU Det opprettes regionale forskningsfond som supplerer de nasjonale FoU-virkemidlene. Komiteflertallet går inn for at regionene gis flertallet i styret, samt styreleder. Regjeringen foreslo at ansvaret for grunnbevilgningen til de regionale forskningsinstituttene overføres til regionene. Komiteflertallet går i mot dette, med den begrunnelse at dette vil bryte med den enhetlige modellen for basisfinansiering av instituttsektoren. KS mener grunnbevilgningen til de regionale forskningsinstituttene bør overføres til regionene, men ellers mye bra.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Folkehelse Regjeringen nevner folkehelse som et viktig område for regionene. Komiteflertallet mener folkehelse kan betraktes som et selvstendig virksomhetsområde og at regionenes rolle bør tydeliggjøres med hensyn til innhold, forventninger og økonomiske rammevilkår. Komiteflertallet ber om at det blir utredet å la folkehelsearbeid gå over fra en frivillig til en ordinær oppgave for det regionale folkevalgte nivå. Folkehelse Regjeringen nevner folkehelse som et viktig område for regionene. Komiteflertallet mener folkehelse kan betraktes som et selvstendig virksomhetsområde og at regionenes rolle bør tydeliggjøres med hensyn til innhold, forventninger og økonomiske rammevilkår. Komiteflertallet ber om at det blir utredet å la folkehelsearbeid gå over fra en frivillig til en ordinær oppgave for det regionale folkevalgte nivå. Dette er i tråd med anbefalinger fra KS.

Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Regional statsforvaltning Komiteflertallet påpeker at alle oppgaver med regionalpolitisk skjønn legges til de nye regionene. Videre påpekes behovet for en samlet gjennomgang av den regionale staten med sikte på sammenfallende inndeling. Komiteflertallet slutter seg til at fylkesmannens inndeling i utgangspunktet er lik inndelingen til regionene. Regional statsforvaltning Komiteflertallet påpeker at alle oppgaver med regionalpolitisk skjønn legges til de nye regionene. Videre påpekes behovet for en samlet gjennomgang av den regionale staten med sikte på sammenfallende inndeling. Komiteflertallet slutter seg til at fylkesmannens inndeling i utgangspunktet er lik inndelingen til regionene. KS mener at fylkesmannes rolle må begrenses til tilsyn og lovlighetskontroll. Komiteflertallets merknader om fylkesmannens inndeling ligger nært opp til KS sitt vedtak.

Inndelingsspørsmålet KS landsstyre mener at antall regioner bør være fra 7 til 9. KS mener at antall regioner må baseres på en balansert vurdering av identitet, størrelse og funksjonalitet, og på et dynamisk perspektiv for robuste regioner for framtiden. Det er viktig at regionene har robuste kompetansemiljøer og økonomisk styrke som grunnlag for regional vekstkraft. Større og mer robuste regioner vil også styrke argumentasjonen for å tilføre regionene større makt og flere oppgaver i framtiden. KS landsstyre mener at antall regioner bør være fra 7 til 9. KS mener at antall regioner må baseres på en balansert vurdering av identitet, størrelse og funksjonalitet, og på et dynamisk perspektiv for robuste regioner for framtiden. Det er viktig at regionene har robuste kompetansemiljøer og økonomisk styrke som grunnlag for regional vekstkraft. Større og mer robuste regioner vil også styrke argumentasjonen for å tilføre regionene større makt og flere oppgaver i framtiden.

Inndelingsspørsmålet Større regioner gir mer slagkraft nasjonalt og internasjonalt. Større regioner vil være mer robuste overfor de krefter som ønsker nedleggelse av det politiske mellomnivået. Flertallet i kommunal- og forvaltningskomiteen understreket at dersom regionene ikke blir større enn dagens fylkeskommuner, blir det aktuelt at både regionale innovasjonsselskaper og forskningsfond dekker mer enn en region. Større regioner gir mer slagkraft nasjonalt og internasjonalt. Større regioner vil være mer robuste overfor de krefter som ønsker nedleggelse av det politiske mellomnivået. Flertallet i kommunal- og forvaltningskomiteen understreket at dersom regionene ikke blir større enn dagens fylkeskommuner, blir det aktuelt at både regionale innovasjonsselskaper og forskningsfond dekker mer enn en region.

Inndelingsspørsmålet Spørsmålet om overføring av Statens vegvesens regionkontorer til regionale vegadministrasjoner må også ses i lys av antall regioner.