1 Styrets ansvar Kurs for styremedlemmer i privatskoler Montessoriforbundets skolelederkonferanse v/gen.sekr Torgeir Flateby, KFF, 13 november 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurstildeling i grunnopplæringa.
Advertisements

Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Ansvar og prosesser i skolen
8 Det politiske systemet i Norge
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Skolen – en kommunal virksomhet
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Departementets styring og styrenes rolle
KFFs Skolelederkonferanse 2008 Utdanningsdirektoratets time Styrets ansvar etter privatskoleloven 20-dagersregelen Annen virksomhet etter § 2-2 Annen.
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
innholdet i enkeltvedtak
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Styrets ansvar og oppgaver i privatskolene
Opplæringslova.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Særlig om forholdet mellom skolen, skolestyret og ”de bak skolen”. Kurs KFF 14. mai 2015 v/ Torgeir Flateby, KFF 1 Om vedtekter eller grunnregler.
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
Om godt styrearbeid Kurs for styremedlemmer og nye skole-ledere i kristne skoler v/ Torgeir Flateby.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Delegasjonsreglement
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Noen erfaringer fra tilsyn 2011 og 2012 På Montessoriforbundets skolelederkonferanse v/gen sekr Torgeir Flateby KFF.
Særlig om forholdet mellom skolen, skolestyret og ”de bak skolen”. 11. april 2012 v/Lars Eirik Sandvik 1 Om vedtekter eller grunnregler.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om godt styrearbeid Kurs for styremedlemmer og skoleledere i kristne skoler 10 mars 2013 V/gen.sekr Torgeir Flateby.
Regional planstrategi
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
OM FORSTÅING OG OPPFØLGING AV OPPLÆRINGSLOVA § 2-15, om RETT TIL GRATIS OFFENTLEG GRUNNSKOLEOPPLÆRING (”GRATISPRINSIPPET”) Gjennomgang/drøfting på skoleleiarmøte.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Nye føringer – nye muligheter
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Kveldsseminar Læringsmiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Skole/hjem-samarbeid
Kurs for brukere av KFF-KSS
montessoriforbundet, februar 2018
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Samling for FFU 26. oktober
Forholdet til styret og styrets arbeid Det er bare en rektor på en skole. Rektor er i en spesiell og noen ganger ensom posisjon mellom styret og skolen.
Innledning om KFF-KSS.
Sentrale lover og regler
Kurs for brukere av KFF-KSS
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Arkivering i friskoler
Kurs for brukere av KFF-KSS
Sentrale lover og regler
Forholdet til styret og styrets arbeid Det er bare en rektor på en skole. Rektor er i en spesiell og noen ganger ensom posisjon mellom styret og skolen.
Utskrift av presentasjonen:

1 Styrets ansvar Kurs for styremedlemmer i privatskoler Montessoriforbundets skolelederkonferanse v/gen.sekr Torgeir Flateby, KFF, 13 november 2012

Det er et betydelig samfunnsansvar å drive privat skole 2

3 Innledning Styrearbeid viktig i det offent- lige, i det private - og i friskoler Forskjellig oppfatning av ansvaret Å møte på møter …… Totalengasjement… I dette innlegget ser vi særlig på ansvaret slik det går frem av Privatskoleloven Et betydelig ansvar for styremedlemmer og skoleledelse

Ansvar Som styremedlemmer og skoleledere i friskoler har vi ansvar ut fra: Forventninger fra foreldre og elever Forventninger/lovpålagte krav fra myndighetene – juridisk ansvar Forventninger fra andre ? 4

Hvilket ansvar? I følge forventningene fra foreldre og elever: Dette ansvaret kan kanskje best illustreres ved å sitere fra Opplæringsloven § 9A-1: ”Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring” Elevers og foreldres forventninger samsvarer med dette Dere tenker sikkert også på hva som er særlige for- ventninger til at skolen deres er en montessoriskole? 5

6 Hvilket ansvar? Myndighetenes forventninger: I følge privatskoleloven: ”- sjå til at skolen blir driven i samsvar med gjeldande lover og forskrifter” (§ 5- 2) ”Øverste ansvarlige organ” -§ 5-1 ”Øverste ledelse” - § 5-2 Øverste økonomiske ansvar Styret må også forholde seg til en rekke lov- og regelverk ut over PSL og VO-loven: Forskrift til PSL, Økonomiforskriften for psl-skoler, Arbeidsmiljøloven m/forskrifter, Personopplysningsloven, Likestillingsloven, regnskapsloven, m.m.

Myndighetene forventer og kontrollerer at dere ivaretar det samfunnsansvaret dere er tildelt ved godkjenningen av skolen. 7

8 Praktisk forståelse av ansvar Å være styremedlem i en privat skole innebærer et relativt omfattende ansvar, som i praksis betyr mye mer enn å reservere noen kvelder til styremøter. Det betyr at en må holde seg oppdatert på det viktigste lovverket og følge med på utviklingen innen friskolesektoren (regelverkskompetanse) Forpliktende og givende oppgave

9 Spesifikke krav ifølge PSL § 5-2 Styret har den øvste leiinga av skolen og skal sjå til at skolen blir driven i samsvar med gjeldande lover og forskrifter.

10 Spesifikke krav ifølge PSL § 5-2 a) sjå til at elevar i opplæringspliktig alder som blir tekne inn ved skolen, får oppfylt retten til grunnskoleopplæring, og melde frå til foreldra og heimkommunen til elevar som over lengre tid ikkje møter fram til undervisninga utan lovleg grunn b) fastsetje storleiken på skolepengane, c) vedta budsjett og rekneskap for skolen, d) fastsetje inntaks- og ordensreglement for skolen (se rundskriv Udir om inntaksregler som skal inneholde saklige og etterprøvbare inntakskriterier) (ordensregler: rettigheter og plikter, sanksjoner og saksbehandling)

11 Spesifikke lovkrav PSL § 5-2, forts. e) fremje saker om flytting etter § 3-3 første ledd og bortvising etter § 3-10 andre ledd f) ha ansvar for at skolen har ei forsvarleg økonomi- og rekneskapsforvaltning, g) sjå til at offentlege tilskot og skolepengar kjem elevane til gode,

12 Spesifikke lovkrav PSL § 5-2, forts. h) sjå til at offentlege krav og føresetnader for verksemda blir oppfylte. i) sørgje for å ha rett og nødvendig kompetanse i verksemda. Styret skal ha eit system som gir undervisningspersonale, skoleleiarar og personale med særoppgåver ved skolen høve til nødvendig kompetanseutvikling, med sikte på å fornye og utvide den faglege og pedagogiske kunnskapen og å halde seg orienterte om og vere på høgd med utviklinga i skolen og samfunnet. j) tilsetje dagleg leiar (vedta delegasjonsreglement, se KFF-KSS overordnet del pkt 1.2 med underpunkter) k)drøfte en årlig rapport om tilstanden i skolen

13 Spesifikke lovkrav PSL § 5-2 forts. «Styret skal ha eit forsvarleg system for vurdering av om krava i gjeldande lover og forskrifter, og føresetnadene for godkjenninga blir oppfylte. Styret skal ha eit forsvarleg system for å følgje opp resultata frå desse vurderingane og nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 7-2 tredje ledd. « Vi mener kvalitetssikringssystemet KFF-KSS rett gjennomført, kan oppfylle dette. Vi kommer så vidt tilbake til dette senere i kursprogrammet, men vi nevner at styret må ha et eierforhold til systemet.

14 Spesifikke lovkrav. PSL.§ 5-2 forts. «I andre saker enn dei som følgjer av andre og tredje ledd, kan styret med 2/3 fleirtal delegere avgjerdsretten.» Styret må dermed vedta et delegasjonsreglement…

15 Styreansvaret er stort Styret sitter med det reelle ansvaret for punktene a til k og tredje ledd i § 5-2. Fjerde ledd handler om delegering. Mye av det praktiske omkring disse punktene må ivaretas av daglig leder og skolens ansatte, men ansvaret for at det blir gjort på en forsvarlig og god måte ligger til styret Fra en side sett har styret ansvar for alt ved skolen Styret er adressat ved tilsyn

16 Oppsummering Ansvar for å påse at driften er innenfor lovens ramme Økonomisk ansvar for bruken av statstilskudd, skolepenger, evt eiendomsansvar, evt gaver og annen inntekt Sørge for at forventninger sorteres og imøtekommes

17 Sammensetningen av styret Lovkravet går her frem av psl. § 5-1: ”Som øvste ansvarlege organ skal kvar skole ha eit styre. Skolen sitt styre skal oppnemnast i samsvar med det rettsgrunnlaget skolen blir driven etter.”

18 Sammensetninga av styret, forts. Stemmeretten ligger hos de ”eier”- oppnevnte medlemmer ”Rett til å vere til stades på møte i styret, til å seie meininga si og få denne tilført protokollen”, har: a) ein representant oppnemnd av vertskommunen når det gjeld ein grunnskole, ein representant oppnemnd av fylkeskommunen når det gjeld ein vidaregåande skole b) ein representant for elevrådet ved skolar som har slikt råd (Ved handsaming av saker der det gjeld teieplikt etter lov og forskrift, skal styret sørgje for at personar med møterett som er under aldersgrensa for å vere myndige, må forlate møtet)

19 Sammensetning av styret, forts. c) ein representant frå foreldrerådet ved skolar som har slikt råd, d) ein representant for undervisningspersonalet ved skolen, e) ein representant for andre tilsette ved skolen, f) dagleg leiar av skolen.

20 Kommentarer til styresammensetningen.  Eierforholdet eller organisasjons-formen blir klarlagt gjennom enhets-registreringen fastsatt i Psl §§ 2-1 og 2-2  Antallet styremedlemmer (og funksjonsperioden) bør gå frem av vedtekter (grunnregler)  Det må foreligge opplysningar om hvilke retningsliner som gjelder for valg av styremedlemmer

21 Kommentarer til styresammensetn. forts. Paragraf 5-1 sikrer på en grunnleggende måte skolens frihet og integritet ved at det ut fra skolens rettsgrunnlag oppnevnes styremedlemmer og bestemmes antall. Selv om skolenes eier/stifter/medlem (de bak skolen) gis en klar og selvstendig rettighet, er det viktig at lovbestemte avgjørelser fattes der de ansatte og andre grupper kan sende representanter.

22 Hvordan sette sammen et styre? Viktig med bred og allsidig kompetanse i styret Pedagogisk, økonomisk, ledelsesmessig, juridisk, …. Har dere den nødvendige bredden i styresam- mensetningen i dag ? Evt hvordan få den ? Det er viktig at skolestyret arbeider i samsvar med idegrunnlaget fra dem som etablerte skolen, og har et ”eierforhold” til skolen. Dette må avspeiles i styresammensetningen

23 Oppsummering Ivareta formelle forhold Stake ut kursen (mål) Følge med på utviklingen (overvåke) Arbeide med rekruttering(prognoser) Dialog med daglig leder (styre, korrigere) Økonomisk styring Evaluering og korrigering Gjøre vedtak / ta beslutninger Ta juridisk ansvar. Ta ledelse Bestemme ved veivalg