Kjære mor & far Ny virkelighet fra 1. august

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Fra tegning til fortelling
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
22 tips for den faglitterære forfatteren
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Gudstjeneste med Skattejakt.
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Hvordan intervjue en forsker?
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Selvfølelse vs selvtillit
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
- roller og forventinger
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Skattejakt-samling på torsdag
Rolighetsmoen barnehage
- Verdsettende ledelse
Velkommen til ettårssamling
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fra ord til liv April 2010.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lyshovden Oppveksttun!
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kjære forelder/ foresatt
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Utskrift av presentasjonen:

Kjære mor & far Ny virkelighet fra 1. august Skal vi kikke på noen suksessfaktorer for ditt barn?

Litt suksess i skolen

Ikke som 5’ere og 6’ere i matte Men som å få oppleve; Mestring, - Ja, dette får jeg til! Vennskap, - Ja, noen spør etter meg! Samspill, - Ja, vi har det gøy sammen og er gode sammen Trivsel, - Ja, jeg gleder meg til å gå på skolen (ikke alltid men som regel) Summen av dette gir ROBUSTE BARN

Mål; Barnet skal få utvikle seg til den beste versjonen av seg selv

CV’en til barnet ditt Hvordan få til dette? Kommer med noen forslag – men først litt om CV’en til barnet ditt

Hva bærer egentlig barnet ditt med seg til skoleporten? Først og fremst en helt ekstrem karriere som «elev». Har knapt drevet med noe annet enn å lære seg nye greier Eller rettere sagt; et individ med nesten ufattelig evne til å ta til seg informasjon/ kunnskap og omsette det i handling/klokskap Overlegent mye bedre enn alle voksne Plattformen for det meste av læringen har vært erfaringshøsting gjennom lek

Lek, ja Husker du? Ute eller inne Med eller uten voksen styring? Gir alltid samme resultat; Leken vi husker best foregikk der det var luft, plass, greit med utestemme og med voksen fravær. Interessant?

Leken – eller bare lek som det også heter

Poteten i SFO 1 voksen med et syn på læring 1 litt tilfeldig hendelse 7 jenter og en kald potet 64 barn og en fabrikk Minstemål, skyvelær, overslag, vurderinger, planlegging, samspill og uendelig mye, mye mer…

Overhørt i mai… Pappa hentet sønnen – 3. klassingen - i SFO Han spurte; - Hvor er gutten min? Svaret; - I sandkassen… Pappa; Sukker oppgitt på vei mot kassen med sand mens han sier; - Driver han fremdeles med det der..? SFO-ansatt sier ikke; - Ja, og han utvikler en rekke ferdigheter i og rundt leken han har med andre barn i den store sandkassen vår…

Se på Bertha i treet… Hva ser du. Et barn som klatrer Se på Bertha i treet… Hva ser du..? Et barn som klatrer? Sant nok men det er noe mer her; Jeg ser Et barn som trives godt og liker det hun gjør akkurat nå Et barn som kjenner at hun mestrer det å klatre Et barn som opplever ørlite angst for å miste taket – og som tar litt, egentlig, ufarlig risiko Et barn som får litt overblikk og dermed faktisk ser en snegle høyt ovenfra Et barn som gjennom sin fysiske, frie lek kanskje finner andre måter å klatre på Et barn som, fordi hun opplever mestring, har mer å by på i lek og samspill med andre barn Et barn som får brukt hele kroppen slik meningen er for barn og andre mennesker Et barn som trener opp grovmotorikk og koordinasjon og dermed kan greier flere utfordringer Et barn som utvikler forståelse for matematiske begreper som stor, liten, foran, bak, under, over, på, av osv Et barn som trener seg på å beregne avstander Et barn som vurderer hvilke deler av treet som bærer hennes vekt Et barn som gjør noe hun ikke greide som tre-åring og som bare de store i barnehagen tør Et barn som trener øynene og hjernen i å gjøre overslag – er det passe å hoppe ned herfra? Et barn som tar beslutninger på egen hånd og tar ansvar og møter konsekvenser Et barn som presser sine grenser for hva hun får til, tar nye steg i dobbel forstand Et barn som bygger og forsterker et positivt og sunt selvbilde Et barn som gjennom mestring får mer tro på egne muligheter – en sterkere selvtillit Et barn som utvikler sin kontakt med naturen og kan bli en verdensborger med sterkt engasjement for et liv i mer harmoni med kloden Et barn som oppdager deler av treet hun ikke så fra bakken og skaffer seg nye ord i språkbanken sin – som f eks grenkløft eller lav. Og utvikler språket ytterligere i samtalen med fotografen om klatreturen opp i treet…

Jeg ser; Et barn som trives godt og liker det hun gjør akkurat nå Et barn som kjenner at hun mestrer det å klatre Et barn som opplever ørlite angst for å miste taket – og som tar litt, egentlig ufarlig, risiko Et barn som får litt overblikk og dermed faktisk ser en snegle høyt ovenfra Et barn som gjennom sin fysiske, frie lek kanskje finner andre måter å klatre på Et barn som, fordi hun opplever mestring, har mer å by på i lek og samspill med andre barn Et barn som får brukt hele kroppen slik meningen er for barn og andre mennesker Et barn som trener opp grovmotorikk og koordinasjon og dermed kan greier flere utfordringer Et barn som utvikler forståelse for matematiske begreper som stor, liten, foran, bak, under, over, på, av osv Et barn som trener seg på å beregne avstander Et barn som vurderer hvilke deler av treet som bærer hennes vekt Et barn som gjør noe hun ikke greide som tre-åring og som bare de store i barnehagen tør Et barn som trener øynene og hjernen i å gjøre overslag – er det passe å hoppe ned herfra? Et barn som tar beslutninger på egen hånd og tar ansvar og møter konsekvenser Et barn som presser sine grenser for hva hun får til, tar nye steg i dobbel forstand Et barn som bygger og forsterker et positivt og sunt selvbilde Et barn som gjennom mestring får mer tro på egne muligheter – en sterkere selvtillit Et barn som utvikler sin kontakt med naturen og kan bli en verdensborger med sterkt engasjement for et liv i mer harmoni med kloden Et barn som oppdager deler av treet hun ikke så fra bakken og skaffer seg nye ord i språkbanken sin – som f eks grenkløft eller lav. Og utvikler språket ytterligere i samtalen med fotografen om klatreturen opp i treet…

Hvordan få til dette? Kort om skolen & SFO først; 1. Sørge for at barnet ditt får en plass (at barnet blir tatt imot med sin personlighet, sine talenter, sine styrker, ja, slik barnet ditt ER) 2. Bidra til at barnet ditt får en plass i barnegruppa (at barnet ditt får bistand til å finnes seg en venn/ta kontakt) 3. Vise ditt barn respekt (ved å forvente mye av henne; tilpasse seg, følge regler, møte utfordringene med nysgjerrighet og åpenhet – men også ved å akseptere at hun prøver grenser og er et barn)

5. Bidra til robusthet hos barnet ditt 4. Tilby trygghet (voksne som stiller opp for barnet ditt, som bidrar til en trygg grunnmur ved å følge godt med. SFO har nøkkelrolle her…) 5. Bidra til robusthet hos barnet ditt (fremheve det hun lykkes med, det hun får til, det hun mestrer osv. ) Og samhandle tett med deg på ett viktig punkt; Sammen skal vi gjøre barnets små, sikre suksesser – SYNLIGE! Skole/SFO og mor/far MÅ ta ansvaret for barnets utvikling sammen. Vi vil gjerne fortelle deg om barnets små suksesser. Kan vi få lov..? Tar du imot med glede og engasjement?

Hvis du henter barnet… Det er når du forteller en 3. person om noe fint barnet har gjort eller sagt mens barnet hører på… Nyord; SKRYTEPRATEN Deltar du i en skryteprat med glede? Ivar Haug - 2008

Lapp-i-lomma

Litt suksess i skolen… Har du en enorm påvirkningskraft! Hvordan kan du bidra? Så lenge det varer Har du en enorm påvirkningskraft! Du er barnets store forbilde, alt du sier og gjør blir registrert og lagret. Barnet ditt skanner deg – det ene øyebrynet, den lille irriterte utpusten, måten du åpner bildøra på… Derfor;

1. Vær nøøøøøøyyye med hvordan du omtaler skole/SFO (helt greit å være kritisk, jeg foreslår at du formidler det i en voksen-samtale med SFO/kontaktlærer. Husk; lav terskel/din synspunkter er viktige. Blir komplisert for barnet å slå rot og trives og oppnå litt suksess hvis hun skal dra med seg din evt misnøye) 2. Vær enda mer nøøøøøøyyye med hvordan du omtaler andre barn/familier (ser du hvor flott det er for barnet ditt hvis du er åpen og positiv til andre, går foran og slå av en prat med andre barn/foreldre. Viser; -Jeg setter pris på andre mennesker…) 3. Dele ditt barn suksesser med oss (Ikke som; Mitt barn = bedre enn andre – men bittesmå innspill – gjerne som skrytepraten – som skole/SFO kan bruke for å støtte barnet)

Ditt aller viktigste bidrag Nysgjerrighet Engasjement Fokus på mestring og de små suksessene

Nysgjerrig Spør litt konkret, presist, innsiktsfullt om barnets dag. Hvem har du lekt med i dag? Hva lærte du i dag? Har du ramla? Har du fått sand i øra? Har du sett en rar fugl? Hvilken bokstav? Ord? Hva er i sekken din?

Engasjert Så moro det høres ut Oi oi oi – det var spennende Lo dere alle sammen? Kanskje det skjer i morgen også! Legg litt trøkk i å signalisere at barnets dag «tenner» deg litt, at du er litt begeistret for å høre om de små detaljene…

Lysglimtjeger i barns liv Spore opp noe som har gått bra denne dagen på skole/SFO Vis at du er imponert og glad og stolt av barnet ditt Hvis du henter; fiske etter små suksesser fra en ansatt Fortelle gjerne om noe barnet har bidratt med i helgen til en ansatt