Utfordringer og muligheter for livsforsikringsselskapene i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Tjenestepensjon  Solvens II -> Deretter.. Utfordringer og løsningsalternativer Frederic Ottesen 21. oktober 2011.
Overlever ytelsesavtalen?
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Velkommen til Pensjonsforum Dagsorden  Erfaringer fra Sverige  Pensjonssystem og pensjonsmarked i endring v/Joakim Palme – VD Instituttet.
Pensjon – privat sektor
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
Den siste bøygen – tilpasning til tjenestepensjonsordningene
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
STATSBUDSJETTET 2013 Adm. dir. Idar Kreutzer Oslo,
ASVL 22. oktober 2009 OfTP – løsning og kostnader ved direktør Roy Halvorsen, Næringspolitikk og analyse.
Pensjonssystemets oppbygging
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Tap og gevinst ved overgang fra én pensjonsordning til en annen
Pensjonsforum 12.november 2007
NOU 2009: 13 Brede pensjonsordninger
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
14. november, 2008 Presentasjon på Pensjonsforum, ved Audun Gleinsvik, Econ Pöyry Utforming av tjenestepensjonssystemet i privat sektor.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Ny uføretrygd og alderspensjon til uføre - Prop. 130 L
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Pensjonssystemets oppbygging FOLKETRYGD Alders-, uføre- og etterlattepensjon SUPPLERENDE PENSJONSORDNINGER Fleksibelt uttak før folketrygdens aldersgrense.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Det Norske forsikringsmarkedet
OSLO SOM FINANSHOVEDSTAD Oslo Innovation Week,15. oktober 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO.
Finansnæringens utfordringer og muligheter på kort og lang sikt
Haavind, Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO
AKTUELLE REGELVERKSPROSESSER FOR FINANSNÆRINGEN Finans Norges juridiske fagseminar – 2014 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge.
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
Flere eller Færre? Hvilken regulering trenger finansbransjen?
FNOS NÆRINGSPOLITISKE STRATEGI Studiegruppe II, 23. november 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO Oslo,
Informasjonsmøte om ny alderspensjon. Agenda | Informasjonsmøte om ny alderspensjon Hva betyr det nye regelverket for deg? Slik beregner du din fremtidige.
Fagforbundet Sogn og Fjordane- 24. mars 2010 V/ Anders Austrheim, kunde- og salgsleder Sogn og Fjordane.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Eika-seminar
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
SpareBank1 Nøtterøy - Tønsberg 12. august 2014 Adm. direktør Idar Kreutzer AKTUELLE UTFORDRINGER I NÆRINGEN.
DET NORSKE FORSIKRINGSMARKEDET BI 21. September Direktør Leif Osland, Finans Norge.
Pensjon. Pensjonssystemet i Norge Pensjon er utsatt lønn, og en rettighet! En stor sparegris har mer penger enn en liten!
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Ofres offentlig tjenestepensjon på kommisjonens alter? 12. Januar 2004 Pensjonskonferanse KLP Forsikring og Fagforbundet Jon M. Hippe, Fafo.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Aktuelle saker fra Finanstilsynet
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Pensjon i arbeidslivet.
Møte med konkurransetilsynet – finans norge
Møte med finansminister siv jensen
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Tariffkonferansen 2017 Aktuelt om pensjon
Møte med finansminister siv jensen
Det Norske forsikringsmarkedet
Forsikringsnæringens betydning innen finansiell sektor
Finansnæringen i Norge
Møte med Finanskomiteen og næringskomiteen
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Et bærekraftig pensjonssystem
Uførereformen: Hva skjedde?
Et bærekraftig pensjonssystem
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
Nye rammebetingelser – konsekvenser for finansnæringen
Folketrygden - alderspensjon
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer og muligheter for livsforsikringsselskapene i Norge Idar Kreutzer, administrerende direktør i FNO NHO, 06.11.2012

Finansnæringens betydning i samfunnet 18.04.2017

En effektiv finansnæring er avgjørende for økonomiens konkurransekraft Bruttoprodukt per timeverk, faste 2005-priser Utvikling i rentemarginer Bankenes rentemargin. Prosentenheter. 1990-2011 Kilde: SSB Kilde: SSB Finansnæringens betydning i samfunnet (1) Finansnæringen er en effektiv og viktig næring i samfunnet, dette er avgjørende for økonomiens konkurransekraft Næringen har hatt svært god produktivitetsvekst, sammenlignet med øvrige næringer i Norge. Sterk konkurranse har bidratt til sterkt fall i bankenes rentemarginer, og er et effektivitetstegn.

En betydelig skatteyter Sum utliknet skatt fordelt på næringer*. 2003-2010. Faste 2010-priser. Millioner kroner Finansnæringens betydning i samfunnet(2) Finansnæringen er en betydelig skatteyter. Nest etter petroleumssektoren er finansnæringen den største skatteyter i Norge. Kilde: SSB *Oljeutvinning er ikke inkludert i oversikten. Pga. endring av næringskodene fom. 2007 vil det kunne forekomme mindre avvik.

Livnæringens utfordringer og muligheter 18.04.2017

Dagens private tjenestepensjonsmarked Millioner NOK Ytelsesordninger (LOF) ekskl. fripoliser: Mye kapital (300 mrd. kr med garantert rente) – fordelt på rundt 300.000 ansatte Dagens private tjenestepensjonsmarked - todelt De fleste i norsk arbeidsliv har i dag innskuddsordning, over 1,2 millioner arbeidstakere. Mest kapital er imidlertid fortsatt knyttet til ytelsesordningene, rundt 300 mrd. kr. Utfordringer i dag: I de senere år har det i privat sektor vært en sterk trend med konvertering fra ytelsesordninger til innskuddsordninger. Nye bedrifter/foretak nærmest ubetinget oppretter innskuddsordninger, tilfanget av ytelsesordninger i de senere år finnes nesten ikke. Flyttemarkedet for ytelsesordninger og fripoliser har dessuten i praksis stoppet opp. Årlig rentegaranti i eksisterende ytelsesbestand og for fripoliser – er høyere enn dagens markedsrenter. Fripoliser er ekstra utfordrende for livselskapene fordi det ikke kan tas inn ytterligere premier på disse. Nødvendige premieøkninger i flere år har gjort det krevende for bedriftene av økonomiske grunner å beholde ytelsesordningene. Krav om regnskapsføring (balanseføring) av pensjonsforpliktelsene i ytelsesordningene, gjør disse mindre attraktive for bedriftene enn innskuddsordninger. Nye internasjonale regnskapsregler IAS19 endres dessuten for selskaper/foretak som benytter ”korridormetoden” (og har store estimatavvik), slik at forpliktelsene for disse selskapene vil øke ytterligere fra 2013. Kilde: FNO, VFF og Pensjonskasseforeningen 18.04.2017

Fripoliser og pensjonskapitalbevis (PKB) Store utfordringer er knyttet til dagens fripoliser (151 mrd. kr) med garantert rente på 3,5% i gjennomsnitt… Betydelig økning i kapitalkrav under Solvens II Fripoliser er en utfordring pga Ferdigbetalte kontrakter med garanterte forpliktelser Store utfordringer er knyttet til dagens fripoliser (151 mrd. kr) med garantert rente på 3,5% i gjennomsnitt… Betydelig økning i kapitalkrav under Solvens II Kilde: FNO 18.04.2017

Lavrenteregime – vedvarende? Lave renter også i Norge, og lavere enn den garanterte renten.... Lange renter (10 år stat) og livsforsikringsselskapenes garanterte rente Utfordringer for livnæringen Lavt rentenivå Dagens garantistruktur (høy grunnlagsrente på gamle forpliktelser) Langt liv Flyttemarkedet har stoppet opp for ytelsesordninger og fripoliser Kilde: Finanstilsynet Kilde: Norges Bank 18.04.2017

Nytt beregningsgrunnlag – statisk vs. dynamisk Forventet gjenstående levetid ved 60 år Historisk utvikling siden 1901 Fremskrivning til 2100 (SSBs mellomalternativ) Grafen viser: Utfordring ved økt levealder Vi blir ikke nødvendigvis så mye eldre Men hovedutfordringen er knyttet til at det er flere som blir eldre Forventet gjenstående levetid ved 60 år Historisk utvikling siden 1901 Fremskrivning til 2100 (SSBs mellomalternativ) K1963 (var et statisk dødelighetsgrunnlag som gjaldt frem til 2005) K2005 (statisk grunnlag) – er basert på fremskrivning til 2020 K2013 – er basert på fremskrivning til 2028. K2013 – dynamisk modell som er under utarbeidelse (men endelig modell er ikke vedtatt) Kilde: SSB 18.04.2017

Nytt bærekraftig pensjonssystem Pensjonsleverandørene forutsigbare rammebetingelser like konkurransevilkår håndterbare kapitalkrav effektiv drift Arbeidstakerne ivareta opparbeidede rettigheter trygghet for pensjon og forsikringsløsninger - enkelhet og oversikt Arbeidsgiverne forutsigbare kostnader attraktive arbeidsgivere begrense balanseføring Viktig å få et bærekraftig pensjonssystem! PENSJONSLEVERANDØRENE Utfordringer for livnæringen Lavt rentenivå Dagens garantistruktur (høy grunnlagsrente på gamle forpliktelser) Økende levealder Dagens foretakspensjonsordninger og fripoliser er lite bærekraftige Flyttemarkedet har nærmest stoppet helt opp Solvens II – skjerpede kapitalkrav Forsterker livnæringens utfordringer - behov for produkttilpasninger Regelverksutformingen skjer både i EU og i Norge Liten tilgang til lange statsobligasjoner – OMF og infrastruktur er alternativer Usikker tidsplan – viktig med fokus på videre arbeid Nytt tjenestepensjonsprodukt og overgangsregler Regelverksutformingen skjer nå, og har store konsekvenser livnæringen Løsningene ligger i produktutformingen – essensielt at mulighetene benyttes Tilpasningsbehovet er akutt, på tross av usikker tidsplan for implementering av Solvens II ARBEIDSGIVERNE Nye produkter gir arbeidsgiver stor fleksibilitet Kan velge mellom standard- og grunnmodell Ulike valgmuligheter innenfor disse, herunder lønnsregulering, investeringsvalg og pensjonsregulering Bygger opp under arbeidslinjen Alleårsopptjening, levealdersjustering etc. Forutsigbare kostnader og forpliktelser Premiesatser i % av lønn kan velges innenfor maksimalrammene Pensjonsordningen kan tilpasses bedriftens lønnsevne Reguleringspremie (avhenger av modellvalg) Redusere eller unngå balanseføring Kan påta seg reguleringsansvar for arbeidstakernes pensjoner - dette krever balanseføring, men muligens i mindre grad enn for dagens foretakspensjon Kan overlate avkastningsrisiko til arbeidstaker – og da unngå balanseføring Ansatte som slutter Får utstedt pensjonsbevis, meldes ut av ordningen Kostnadsansvaret for pensjonsbeviset avhenger av valgt modell ARBEIDSTAKERNE Best mulig ytelser og sikre utbetalinger Høyere grenser i nytt produkt Økte maksimale innskuddssatser i dagens innskuddsordninger Best mulig avkastning/regulering på pensjonsmidlene Trygghet for å få utbetalt sine ytelser i fremtiden (0% garanti vs. forvaltning) Levealdersjustering / delingstall Grunnlovsbeskyttelse av opparbeidede rettigheter Gamle forpliktelser må ikke finansieres av ny opptjening Unngå massiv utstedelse av fripoliser Trygghet for arbeidsplassene Mobilitetseffekter (ved skifte av arbeidsplass) Unio Det kreves høyere sparesatser for å oppnå 66-70% av lønn Mulighet for å dempe avkortningen ved 62 år Vil ikke åpne for opphørende ordninger eller individuelt investeringsvalg Fremtidens pensjonsmarked 18.04.2017

Mål for nytt tjenestepensjonssystem En balansert løsning for levealdersrisiko som i folketrygden - levealdersjustering Garantistruktur som legger til rette for kapitalforvaltning bedre tilpasset langsiktige pensjonsforpliktelser Bufferkapitalløsninger som styrker selskapenes mulighet til å håndtere risiko og forvalte midlene på en best mulig måte 18.04.2017

Mål for overgangsmodellen Kontinuitet og fleksibel overgang til nytt produkt Unngå massiv avvikling av foretakspensjonsordninger med tilhørende utstedelse av fripoliser Modellen må også omfatte dagens fripoliser Best mulig tilpasning til Solvens II Lengst mulig oppreserveringsperiode for langt liv Opptjente pensjonsytelser sikres En garantistruktur som sikrer opptjente rettigheter, ikke fører til unødige kapitalbehov og gir best mulig kapitalforvaltning 18.04.2017

Regelverksprosesser i Norge og EU Forslag fripoliser med investeringsvalg Fripoliser med investeringsvalg trer i kraft? Nye innskuddsgrenser innføres Forslag fra Banklovkommisjonen til overgangsregler Nytt pensjonsregelverk med nye overgangsregler trer i kraft Forslag fra Banklov- kommisjonen om nytt tjeneste-pensjons- produkt Høring og Stortings-behandling av nytt tjeneste-pensjonsprodukt med overgangs-regler Tidsplan Nytt hybridprodukt skal etter planen innføres fra 2014. Overgangsregler og nytt produkt skal etter planen vedtas våren 2013. Samtidig med innføring av nytt produkt og overgangsregler, ventes også endringer i innskuddsatsene i innskuddsordninger fra 2014. Mulighet for frivillig konvertering til fripoliser med investeringsvalg er foreslått av regjeringen. Tidspunktet for implementeringen er imidlertid foreløpig uavklart. Det er usikkerhet omkring implementeringen av Solvens II. Offisiell implementeringsdato er fortsatt 2014, men flere prosesser i EU gjør at dette ser mindre og mindre realistisk ut. 01.01.2013 01.01.2014 01.01.2015 01.01.2016? 01.01.2012 Solvens II innføres? 18.04.2017

Mulig tidsplan Solvens II ? Kort sikt: Korteste vei … 2015: Ikrafttredelse 1. kvartal 2013: Sluttføring av konsekvensanalysen 2. kvartal 2013: Trialogforhandlinger om Omnibus II gjenopptas Men: Ingen ønsker å forplikte seg til et konkret tidsløp Dessuten: Valg i EU-parlamentet sommeren 2014 kan bety ytterligere forsinkelser Mer realistisk tidsplan? 4. kvartal 2013: revidert Omnibus II-tekst fremlegges 1. kvartal 2014: Omnibus II vedtas 3. kvartal 2014: nivå 2-teksten vedtas 4. kvartal 2014: hoveddelen av nivå 3 vedtatt 2015: innarbeiding i nasjonalt regelverk 01.01.2016: Ikrafttredelse Kort sikt: kvartal 2013: Sluttføring av konsekvensanalysen kvartal 2013: Trialogforhandlinger om Omnibus II gjenopptas Lengre sikt: 2015: Raskeste vei? Mer realistisk tidsplan? 4. kvartal 2013: revidert Omnibus II-tekst fremlegges 1. kvartal 2014: Omnibus II vedtas 3. kvartal 2014: nivå 2-teksten vedtas 4. kvartal 2014: hoveddelen av nivå 3 vedtatt 2015: innarbeiding i nasjonalt regelverk 01.01.2016: Ikrafttredelse Ingen ønsker å forplikte seg til et konkret tidsløp Dessuten: Valg i EU-parlamentet sommeren 2014 kan bety ytterligere forsinkelser 18.04.2017

Mulighet for frivillig konvertering til fripoliser med investeringsvalg fra 2013? Dagens fripolisebestand er 156 mrd. kr I Prop. 11 L (2012-2013) foreslås det mulighet for å konvertere fripoliser til investeringsvalg for fripoliseinnehaverne - FNO støtter at dette foreslås Kun alderspensjonskapital er foreslått mulig å konvertere, ikke uføre- og etterlattepensjon Utbetalingsprofil er viktig - FNO ønsker at det må kunne velges en utbetalingsprofil tilpasset brukernes behov Ikrafttredelsestidspunkt er uklart - FNO mener dette må tre i kraft fra 2013 Informasjon og rådgivning til kunder – sentralt og viktig Dagens fripolisebestand er 156 mrd. kr I Prop. 11 L (2012-2013) foreslås det mulighet for å konvertere fripoliser til investeringsvalg for fripoliseinnehaverne FNO støtter at dette foreslås Kun alderspensjonskapital er foreslått mulig å konvertere, ikke uføre- og etterlattepensjon Utbetalingsprofil er viktig - FNO ønsker at det må kunne velges en utbetalingsprofil tilpasset brukernes behov Ikrafttredelsestidspunkt er uklart - FNO mener dette må tre i kraft fra 2013 Informasjon og rådgivning til kunder – sentralt og viktig Kilde: FNO 18.04.2017

OMF - Obligasjoner med fortrinnrett OMF – Obligasjoner med fortrinnsrett OMF - er et alternativ for livselskapene for å matce sine forpliktelser Mangel på norske statsobligasjoner med lang durasjon Behovet for matchende plasseringsalternativer øker dramatisk under Solvens II Finanstilsynets kritiske bemerkninger til OMF-er, kommer derfor særs ubeleilig FNO mener tvert imot omfang (volum) og etterspørselen etter OMF-er med lang durasjon, vil øke betydelig under Solvens II. OMF-markedet er derfor av stor betydning for livnæringen fremover, ikke bare for øvrige lånekunder i banker og kredittforetak., 18.04.2017

Todelt tjenestepensjonssystem – offentlig vs. privat sektor Ulik alderspensjonsmodell Samlet effekt av pensjonsreformen? Offentlig sektor Privat sektor Innskuddspensjon i stor grad tilpasset pensjonsreformen Nye hybridprodukter bygger på samme prinsipper som ny folketrygd Nye produkt- og overgangsregler, samt nye maksimalsatser i innskuddsordninger ventes å tre i kraft samtidig fra 2014 Brutto ytelsesordning videreført i 2009 Levealdersjustering, men individuell garanti for 1958-kullet og tidligere årskull Lite lønnsomt å jobbe lenge Gammel AFP med avkorting mot arbeidsinntekt Arbeidslinjen Mobilitet Offentlige utgifter Mot likere pensjons-ordninger i offentlig og privat sektor? Todelt tjenestepensjonssystem – ulik alderspensjonsmodell i offentlig og privat sektor. Det bør gjøres ytterligere tilpasninger i offentlige ordninger – slik at de blir likere ordningene i privat sektor Ordningene bør i større grad bygge på prinsippene i folketrygden AFP ordningen i offentlig sektor virker mot arbeidslinjen Muligheten til å kombinere arbeid og pensjon må bli bedre Skillet mellom ordningene i privat og offentlig sektor er ikke bærekraftige på sikt Skillet påvirker mobiliteten i arbeidsmarkedet, og har effekt for sysselsetting, produksjon og veksten i offentlige utgifter 18.04.2017

Individuell pensjonssparing Sparenivået på IPS (kr. 15.000 pr år) er lavt sammenlignet med tidligere IPA 3. pilar i det norske pensjonssystemet er foreløpig altfor lavt Dette kan bli et samfunnsproblem, og er ikke nødvendigvis et problem for livnæringen Uttaksreglene for IPS er godt tilpasset pensjonsreformen, og med mulighet for uttak fra 62 år. Forslag FNO tidligere har foreslått: Utvidelse av sparegrensene, fra 15.000 kr til 40.000 kr (som i gammel IPA) Symmetriske beskatningsregler, (kun) 28% skatt på utbetaling. Med symmetrisk beskatning vil en kunne unngå det enkle (men feilaktige) argumentet om produktet er ulønnsomt fordi skattesatsen er høyere på utbetalingstidspunktet enn på innbetalingstidspunktet. I tillegg fremholdes det som et argument at midlene bindes, og dermed ikke kan benyttes til uforutsette utgifter. Dette er imidlertid noe av poenget med denne typen pensjonssparing.   Alternativt: Det kan det tenkes andre løsninger enn den IPS-ordningen vi har i dag. Det kan tenkes økte muligheter til individuell tilleggssparing i tjenestepensjonsordningene, eller organisert på andre måter. Uansett hvilket forbedringsalternativ som velges, må det vurderes hvordan en kan gjøre mulighetene for slik sparing bedre, slik at det kan utvikles en reell tredje pilar i det norske pensjonssystemet, ikke av hensyn til livnæringen, men for befolkningen. 18.04.2017

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN ! 18.04.2017