Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Med lærling i bedriften
Dine rettigheter og plikter som lærling
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Læring på arbeidsplassen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Fagarbeider i bibliotek
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Jeg er verneombud i HFK.
11Jeg i arbeidslivet.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Lærlingordningen i Stavanger
Midlertidige ansettelser i usikre tider
EN KORT PRESENTASJON OM UNGDOMMER, LÆRLINGER OG
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Rogaland Fylkeskommune
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Lærlinger i Bærum kommune
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Dine rettigheter og plikter som lærling
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Skoleinformasjon.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fagforbundet Vest-Agder
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Fagforbundets Lærlinger På 1-2 3 Navnet ditt og vervet, eks ungdomstillitsvalgt kan du ha her.

Lærling: Opplæring innenfor et bestemt område Lærekontrakt Teori/ekstra vakter/verdiskapningstid Lønn Rettigheter og plikter skikk og bruk Arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Læreplanen/lærekontrakt Fagprøve Fagbrev/svennebrev

Lærlingtiden: Avtale mellom bedrift, skole, Opplæringskontor og Fylkeskommunen. Læretiden er fire år. To år på skole, og er lærling i to år. Andre løsninger

Roller i fagopplæringen Faglig leder Tilsynsperson Veileder

Krav på Lærlingkontrakt innen en måned Opplærling etter læreplanen Planlagt og systematisk veiledning Samme rettigheter som andre ansatte Tilrettelagt opplærling ved behov Lagt til rette for avleggelse av fagprøve Fagforbundet jobber for å bedre lærlingenes opplærlings- og arbeidsvilkår

En helsefagarbeider tjener kr. .. Lønn En helsefagarbeider tjener kr. ..

Veiledning og halvårsrapporter Det bør føres målrettede samtaler med veileder i læretiden. Samtalene bør ta utgangspunkt i læreplanen for faget, og sikre at lærlingen har forstått arbeidsoppgavene, holde lærlingen på sporet og vurdere/veilede utført arbeid. Faglig leder har ansvar for at det blir gitt skriftlig tilbakemelding til lærlingen hvert halvår, som skal fortelle i hvilken grad lærlingen har nådd de målene det er arbeidet etter i det aktuelle halvåret. Vurderes som bestått eller ikke bestått.

Opplæringsbok Boka skal sikre og dokumentere at opplæringa er i henhold til mål i læreplanen, samt bidra til at lærlingene deltar i og tar medansvar for opplæringa. Lærlingen skal ha både tid og mulighet til føring av opplæringsbok i arbeidstiden Består av fire deler: Informasjonsdel Planleggingsdel Gjennomføringsdel Vurderingsdel

Fagforbundets lærlingmedlemskap 250,- pr. halvår, inkl. innboforsikring, gratis uten forsikring Samme rettigheter som ordinære medlemmer. Disse betaler 1,45% av lønna i kontingent, noe som utgjør ca 3000 kr årlig. Ikke bare lønn og arbeidsvilkår Fagblad Tilhørighet i lokal fagforening Muligheter for å engasjere seg i forbundets (ungdoms)arbeid Yrkesfaglige tilbud

Tips til lærlingen Gjør klare avtaler med arbeidsgiver/faglig leder om innleie ved sykdom, turnus, oppgaver, ansvar og lignende tidlig i læretiden. Forbered deg før opplegg. Vær aktiv, og spør der du lurer. Bruk de som er rundt deg, du er en del av personalet. Dersom du er organisert i Fagforbundet kan du bruke den tillitsvalgte på arbeidsplassen til det meste.

Plikter i arbeidslivet Du må møte til rett tid Du plikter til å bruke det verneutstyret som finnes Du skal gjøre den jobben du blir satt til Gi beskjed så tidlig som mulig ved sykdom Si ifra dersom du blir forsinka Hold orden på arbeidsplassen Du skal medvirke til godt arbeidsmiljø og skape gode samarbeidsforhold

Viktige lover og avtaler Opplæringsloven Loven omfatter grunnskoleopplæring og videregående opplæring offentlig skoler og lærebedrifter. I kraft fra 01.08.99 – erstattet grunnskoleloven, lov om videregående opplæring, fagopplæringsloven og deler av voksenopplæringsloven. Arbeidsmiljøloven Loven omfatter enhver virksomhet som sysselsetter arbeidstakere. Sikrer arbeidsmiljø, tilsettingsforhold, meningsfylt arbeidssituasjon m.m., og gir grunnlag for å løse problemer.

Tariffavtaler En tariffavtale er en skriftlig avtale mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller et fagforbund og en arbeidsgiverforening. Norske tariffavtaler inneholder bestemmelser om lønn, arbeidstid, ferie og andre plikter og rettigheter i arbeidsforholdet. Avtalene varer som regel i to år av gangen.

Yrkesopplæringsnemnda Fører tilsyn med opplæringa i bedrifter Formidler elever til de lærebedriftene det er gjort avtale om læreplasser om. Utviklingsansvar Oppnevner prøvenemnder Skriver ut fagbrev, svennebrev og dokumentasjon for kompetanse for lærekandidater på grunnlag av bestått prøve Godkjenner praksis for kandidater som melder seg opp til fag- eller svenneprøve uten læretid.

Hva er et opplæringskontor? Et opplæringskontor er eid av lærebedriftene. Fungerer som en koordinator mellom bedriftene, lærlingene, skoleverket og myndighetene. Opplæringskontoret ivaretar bransjens, lærlingens, og det offentliges interesser i læreforholdet.

Kan jeg ha lærling? Opplæringskontoret er godkjent som lærebedrift i fylket. For å bli medlem av vårt kontor må bedriften betale en engangs-avgift på 1500,- (andel). Våre medlemmer kan ha lærlinger gjennom vår godkjennelse. Lærebedriften må tilfredsstille noen krav med tanke på bedriftens størrelse og utdannelse/erfaring for den personen som skal følge opp lærlingen (faglig leder). Krav til faglig leder er enten fagbrev innenfor yrket eller min. 5 års erfaring i bransjen.

Fordelene med en lærling Praktisk økonomi (lærlingtilskudd) Kvalitetsfokus på arbeidsplassen Faglig oppdatering Rekruttering av fremtidig arbeidskraft Nytt blod og nye impulser Bedre kvalitet i tjenestene Lærlingen som en ressurs Fagopplæring er Arbeidslivets egen Utdanning Praktisk øving er den beste måten å tilegne seg fagkunnskap Læreplass er nesten sikker bestått fagprøve Sikre fremtiden for din bransje   Rekrutter din fremtidige medarbeider Lønnsom investering Sikre oppdatert kunnskap

LÆRLINGENS RETTIGHETER OG PLIKTER Lærlingen og lærekandidater er arbeidstaker i lærebedriften, med de rettigheter og plikter som følger av lover og tariffavtaler, Arbeidsmiljø-loven og Opplæringsloven. Når læretiden er over faller også arbeidsavtalen bort. Dersom lærlingen eller lærekandidaten skal fortsette i bedriften, må en ny arbeidsavtale inngåes. Lærlingen og lærekandidaten skal ha samme tilgang på Pedagogisk Psykologisk tjeneste som elever i videregående skole. Arbeidstid, bidra til et godt arbeidsmiljø og oppmøte Ansvarlig i bedriften og informasjon/presse Forstå bedriftens organisering Arbeidsavtale/Lærekontrakt (Faglig leder, instruktør og tilsynsrepresentant) Føring av opplæringsbok

Opplæring/verdiskapning Verneutstyr Læreplan Opplæringen skal skje i samsvar med de fastsatte læreplanene. Lærlingen skal få fri for å gjennomføre teoriopplæring utenfor lærebedriften. For fag med teorikrav ut over grunnkurs og VkI må lærebedriften dekke kostnadene for tilleggsopplæringen. Lærebedriften skal legge vekt på å skape et godt arbeids- og læremiljø. Lærebedriften melder lærlingen opp til den fag-/svenneprøve som blir holdt nærmest læretidens avslutning. Lærebedriften stiller nødvendig arbeidsplass, materiell, redskap og assistenthjelp til rådighet under prøven.

Læreplan/opplæringsbok Lærlingen skal i løpet av læretiden gjennomgå læreplanen fastsatt av departementet. OLT har utarbeidet en opplæringsbok som både lærling og bedrift får et eksemplar av. Opplæringsboken blir gjennomgått ved første møte mellom opplæringskontor, bedrift og lærling. Deretter gjennomgås opplæringsboka min. hvert halvår. Eksempel på arbeid med opplæringsbok- lærlingen gjennomgår og fører i opplæringsbok min. en gang pr. mnd. Gjennomgås med faglig leder min. en gang pr. halvår. Boken skal være ajourført før halvårlige lærlingesamtale med OLT. Boken er å betrakte som en del av fagprøven.

Skifte/avsluttning av læreforhold Skifte av lærebedrift Lærlingen kan etter avtale med bedrift og opplæringskontor skifte lærested i løpet av læretiden, men dette er i utgangspunktet ikke en anbefalt løsning.   Avslutting av læreforhold: Læreforholdet avsluttes normalt ved utløp av læretid. OLT sørger for oppmelding til fagprøve. Deretter vil kommunikasjonen normalt foregå mellom lærling, bedrift og prøvenemd. Den praktiske delen av fagprøven vil normalt gjennomføres i egen bedrift.

Hva skjer i dag? Større ungdomskull (ungdomsbølgen som kommer) Økt interesse for yrkesfag Stort frafall Flere fag kommer inn under fagopplæring Mangel på læreplasser Mangel på søkere (spes helse) Utfordringer og muligheter!

Fagforbundet mener: Rådgivningstjenesten Styrkes og profesjonaliseres Flere læreplasser Retten til læreplass lovfestes Tariffoppgjøret må brukes for å få opprettet flere læreplasser Lærlingtilskuddet til opplæringsbedriftene må økes Arbeidsgiveravgiften på lærlinger må fjernes Det må lages nasjonale måltall for dimensjonering av utdanningstilbud i Norge Partene i arbeidslivet må ha en sentral rolle i alle spm vedrørende etablering av alternative vg3-klasser Det bør opprettes et utvalg/arbeidsgruppe for å gjennomgå systemet for fagopplæring og komme med forslag til tiltak

Fagforbundet mener forts. Kvalitet i opplæringen Fylkeskommunene få midler til å styrke yrkesopplæringsnemndene Utviklingsarbeidet med y-nemdenes framtidige rolle og funksjon må fortsettes og y-nemndas deltakelse i alle deler av prosessen omkring dimensjonering må lovfestes Arbeidet med etablering av regionale karrieresenter basert på partnerskap må fortsette God og tilstrekkelig oppfølging og veiledning av god kvalitet i læresituasjonen må være en selvfølge Det bør vurderes en form for kompensasjon for veiledere/instruktører Det må være tilbud om gratis og oppdatert læremateriell på opplæringsstedet Det må etableres et tilbud om sluttopplæring til søkere som ikke er kvalifiserte for læreplass

Fagforbundet tar unge på alvor FAGFORBUNDET Ungdom jobber for at: alle unge skal ha lik rett til arbeid, reelt og formelt alle unge skal ha lik rett og mulighet til utdanning og opplæring et samfunn kjennetegnet av rettferdig fordeling, økonomisk og sosial trygghet og demokrati der alle unge gis like muligheter Lærlingplass til alle!!

Ideologi og grunnverdi omtanke solidaritet samhold

Sterkere med – enn uten! Du er hjertelig velkommen som medlem hos oss!