Ungdomsfilm!!! - et samarbeidsprosjekt på mange nivåer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EIKLI SKOLES PLATTFORM
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Forside/oversikt Fag / tema
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Slik har vi gjort det…Anne Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Den flerkulturelle skolen
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
PROSJEKTORGANISERING Styringsgruppe: Birgit Larsen – Fylkesbiblioteket Kristin Strand Iden – Lenvik bibliotek Paul Henrik Kielland – TB Synnøve Baustad.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Tromsø, september 2014 Harald Eikaas, prosjektleder
Mer praksis – bedre lærere?
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Integrering av digitale medier i LU ved Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud studieleder.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Sentralisert drift i Vestfold Om SOLID Bredbånd i Vestfold Prosjektbeskrivelsen Forprosjektet 1 SOLID-Vestfold A.Irene Krogsether.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Den gode skoleeier I Nes.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsfilm!!! - et samarbeidsprosjekt på mange nivåer

”Vi har bredbånd, Uninett ABC har prosjektmidler - har du et pedagogisk opplegg?” – Torill 9. mai 2004 Ungdomsfilm.no

Historikk og kronologi 9K – fiber – v/9k - Torill Lønningdal9K Solid – infrastruktur– Uninett ABC v/Irene KrogsetherSolid UninettABC ØvingsskoleprosjektetUninettABC Høgskolen i Vestfold – avd LU- det pedagogiske prosjektet - Anne FængsrudHøgskolen i Vestfold LU Anne Fængsrud Re kommune – v/rådmann Trond Wifstad og kommunalsjef Unni BuRe kommune  Revetal ungdomsskole: Mona Bjordal, Ellen Borgmann, Inger Johanne Klausen, Morten Hermansen Hof kommune – v/rådmann Jorunn Midthun og spesialrådgiver Jan-Rasmus VestnesHof kommune  Hof skole: Ståle Røhmen, Inger-Hilde Næss, Erik Solberg, Åse Marie Green Studenter  Revetal: Kristine Henriksen, Eira Jenssen, Kolbjørn Enge, Lars-Thomas Evensen  Hof: Eirin Pedersen, Cristoffer Iversen, Ellen Jensen, Sherifa Lucie Matteo

Hovedmål for prosjektet Hovedmålet med nettstedet er å vise at bredbånd og infrastruktur gjør kunnskapsdeling og samarbeidslæring mellom elever ved ulike skoler mulig.

Ungdomsfilm!!! UFD Kultur for læringKultur for læring Digital kompetanse som basisferdighet Samarbeidslæring og kunnskapsdeling  i klasserommet  over nettet  prosess  felles produkt felles produkt En liten film om prosjektet fra HofHof

Prosjektorganisering 50 elever, 8 studenter, 4-6 lærere, 2 IT-ledere, 2 rådmenn, en høgskoledirektør, en styringsgruppe, en prosjektgruppe, 4 arbeidsgrupper, noen bærbare pc-er, noen filmkameraer, programvare, noen klasserom, utbygging av fibernett og nettverk, noen uker, noen timer Ungdomsfilm.no

Prosjektorganisering Prosjektgruppe Revetal arbeidsgruppe Hof arbeidsgruppe HVE arbeidsgruppe Opplæring Infrastruktur Styringsgruppe

Styringsgruppa Unni Bu – leder av styringsgruppa – kommunalsjef Re kommune Jorunn Midthun – rådmann Hof kommune Kristine Sevik – representant UninettABC Torill Lønningdal – adm leder 9K Thorleif Bugge – dekan Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud – prosjektleder/studieleder Irene Krogsether - infrastrukturansvarlig

Ungdomsfilm Tønsbergs Blad 16. september klippklipp Tønsbergs Blad 5. januar klippklipp Tønsbergs Blad 10. mars klippklipp HVE-nytt 27. september 2004 – klippklipp HVE-nytt 4. februar 2005 – klippklipp HVE-nytt 16. mars klippklipp

Hva skjer nå? NKUL – maiNKUL Formell åpning av Ungdomsfilm.no – 26. mai Spredning av prosjektet i Vestfold  via 9K  et norsk-prosjekt for Borre og Revetal u-skoler  et samfunnsfag-prosjekt om vikinger for Røråstoppen, Granly og Klokkeråsen  via studentene ved høgskolen  Presentasjon 29. mars 2005 FOU-rapport – HVE – avd. for lærerutdanning

Prosjektgruppa Felles prosjektgruppe Hof og Re Prosjektleder Høgskolen i Vestfold  Anne Fængsrud Lederne av arbeidsgruppene  Mona Bjordal, Ståle Røhmen, Irene Krogsether, Anne Fængsrud Rektorer/inspektører  Ellen Borgmann, Inger-Hilde Næss

Gevinster for studentene Vi har fått økt forståelse for å planlegge og å gjennomføre undervisning og samarbeidslæring ved hjelp av IKT og nettkommunikasjon. Vi har fått trening i gruppeledelse og prosjektarbeid, faglig formidling og veiledning. Vi har økt vår kunnskap om elevers, læreres og skolers kompetansenivå i IKT. Ser hva som fungerer, hva som burde vært bedre planlagt. For eksempel burde vi vært klarere på ansvarsfordeling av utforming av nettstedene.. Vi fikk verdifull erfaring i å formidle vår kunnskap. Ungdommene og lærerne var veldig positive til prosjektet og til oss, vi følte oss velkomne og satt pris på.