Noen tanker om ny Avisundersøkelse Helge Holbæk-Hanssen Mediebedriftenes Landsforening Standardiseringskonferansen januar 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Advertisements

1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Din nye powerpoint mal Slik kommer du i gang. Velkommen til din nye Powerpoint-mal Gratulerer med ny mal! Denne guiden gir deg en kort presentasjon av.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Fagvalg Studiespesialisering Orientering ved studieleder Vegar Wold Ole Vig vgs. Våren 2015.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Forbruker- og finanstrender 2017
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Alkoholbruk blant unge i Agder
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Forbruker og finanstrender 2017
Utvalg og metode Målgruppe
Sterk tilbakegang for papiravisene
HMS-kort i Byggenæringen
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Forbruker- og finanstrender 2017
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Bedriftsundersøkelsen 2017
Familiesegmentet Tele2
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Arbeidskultur i Drammen kommune
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Energiavregning 2016 Og litt om 2017.
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Tilpasset opplæring Kurs 5
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Noen tanker om ny Avisundersøkelse Helge Holbæk-Hanssen Mediebedriftenes Landsforening Standardiseringskonferansen januar 2008

Målet med en ny Avisundersøkelse M å omfatte alle aviser tilsluttet MBL Tilfredsstille ANFOs og MIOs krav p å en bedre m å te enn i dag F å aksept for at OTS-m å let ( ”å v æ re i sanseposisjon ” ) er det korrekte m å leniv å i denne type syndikerte unders ø kelser V æ re en viktig del av den nye multimedieunders ø kelsen

Bakgrunn Det finnes i dag ingen akseptable metoder for å m å le print p å en automatisk/passiv m å te i stor skala. For å dekke alle avistitlene, krever det en utvalgsst ø rrelse som ikke kan l ø ses ved panelutvalg alene (ref. erfaringene i Nederland). RR (Recent Reading) er internasjonalt den desidert mest benyttede metoden for å m å le dagspresse og magasin. Med unntak av Sverige (frekvensmetoden) er dette den eneste metoden som benyttes for m å ling av dagspressens lesertall i verden i dag. Ingen land gir i dag de offisielle lesertallene ut over et OTS-m å l p å tittelniv å.

Hovedstruktur Vi ser for oss en hovedstruktur best å ende av to deler: En hovedunders ø kelse som etablerer den enkelte avistittels offisielle lesertall En delunders ø kelse som gir enkelttitler eller grupper av aviser/samkj ø ringer mulighet til å levere leserdata ut over RR p å tittelniv å.

Hovedundersøkelsen Utvalg Utvalgsst ø rrelsen m å v æ re p å minimum dagens niv å ( å rlig intervju eller mer) Tilpasse utvalgsstrukturen til dagens avisstruktur geografisk Utvalget m å v æ re tilfeldig og representativt i forhold til befolkningen over 12 å r Intervjumetode Mest sannsynlig telefonintervju/CATI (den mest kostnadseffektive metoden, og den metoden som gir st ø rst utvalgskontroll) – men vil v æ re å pne for andre metoder.

Hovedundersøkelsen Lesertallet Lesertallet etableres som OTS-tall for * Hovedproduktet * Faste/minst ukentlige bilag og magasiner * Spesifikke utgaver (eks.: L ø rdagsutgaven) Lesertallet beregnes som RR-tall for siste å rs utgivelser, eventuelt spesifikke lesertall for sesong. For st ø rre titler og for grupper av titler/samkj ø ringer gies kontinuerlige lesertall pr. uke eller m å ned (avhengig av basest ø rrelse). Disse lesertallene rapporteres i egen rapporteringsmodul, og vil kunne nedbrytes p å kj ø nn og alder.

Hovedundersøkelsen Rapportering Hovedlesertallene for samtlige titler/magasiner/bilag/spesifikke titler rapporteres enten to eller fire ganger i å ret. Rapporteringshyppigheten vil v æ re avhengig av hvor ofte den multimediale unders ø kelsen rapporteres, og hvor ofte markeds- og m å lgruppebasen oppdateres. Uke-/m å nedsbasen rapporteres kontinuerlig p å ukes- eller m å nedsbasis (se punktet over).

Hovedundersøkelsen M å lgruppe- og markedsdata Lesertallene m å tilknyttes m å lgruppe- og markedsdata. Imidlertid vil dette v æ re avhengig av multimediedelens l ø sning og struktur. Det kan tenkes at noen m å lgruppedata m å innhentes i Hovedunders ø kelsen bl.a. for å kunne knyttes til/integreres i multimedieunders ø kelsen.

Delundersøkelsen M å let med delunders ø kelsen er å gi verdier ut over det generelle RR-niv å et for den enkelte tittel. Unders ø kelsen kan enten foreg å kontinuerlig eller p å ad.hoc-basis etter behov. Innhold Standardsp ø rsm å l for ” page-traffic ” og/eller ” engagement ” i forhold til avistitler. Utvalg Utvalget rekrutteres fra Hovedunders ø kelsen, og vil v æ re proporsjonalt i forhold til befolkningen over 12 å r. Utvalgsst ø rrelsen kan variere etter behov.

Delundersøkelsen Intervjumetode Fortrinnsvis p å nett (m å sjekke representativitet i forhold til befolkningen totalt sett), kan kombineres med telefon/CATI. Omfang Det intervjues p å tittelniv å for alle titler i Hovedunders ø kelsen. Rapportering Det rapporteres p å tittelniv å for de st ø rste titlene og for grupper av titler (eks. samkj ø ringer) avhengig av antall intervju bak den enkelte tittel. Det rapporteres etter behov.

Hensynet til mindre lokale titler Mindre titler har behov for å få etablert stabile lesertall som markedet har tillit til, samt å kunne bruke lesertallene til analyser innenfor eget geografisk område. Problemet er basestørrelsen innenfor de enkelte geografiske områdene. Dette kan løses på flere måter: –Gjennomgå utvalgsstrukturen for en bedre tilpassing av avisstrukturen (mediedistriktene) –Øke totalutvalget (for eksempel til ) –Levere lokale analysefiler som strekker seg over to år i stedet for ett

Har vi tilfredsstilt ANFO og MIOs krav? Krav: Hyppigere levering av lesertall Kravet innfris Krav: Sikkerhet for lesertallene Vi er åpne for revisjon av lesertallene. Samarbeidsorganet mellom MBL, ANFO og MIO (SAL) vil fortsette Mulighet for ”sidetrafikkering” som nytt filter i planleggingsmodulen Kravet innfris Registrere hva folk gjør i stedet for å spørre - taes i bruk ny teknologi Krever automatisert målesystem som pr. i dag ikke eksisterer. Men vil være åpne for slike løsninger på sikt.

Har vi tilfredsstilt ANFO og MIOs krav? Bedre dokumentasjon på avkastning av investering Den syndikerte undersøkelsen skal først og fremst gi dekningstall. Den enkelte avis/aviskonstellasjon gir og vil gi informasjon ut over dette nivået. Utjevne forskjellene mellom nasjonale og regionale medier Det gjøres i dag, og vil bli gjort i den nye undersøkelsen. Vil bli styrket ved de løsningene vi skisserer for de mindre lokale titlene.